Protest op uitwedstrijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

double

Protest op uitwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 22:10

Ik heb mijn paard nu ruim 1½ jaar en rijd sinds oktober '04 wedstrijden. We hebben eigenlijk nooit problemen gehad op uitwedstrijd (alleen 's zomers nog maar gestart). Deze winter is het echter anders, zodra we op ander terrein komen en ik wil inrijden, begint hij bij aangalloperen te protesteren. Zodra ik hem de hulpen geef begint hij te bokken, staakt hij, loopt hij achteruit. Dit gaat ook in de proef zo, wat natuurlijk uitloopt op onvoldoendes..

Zou hij gewoon een spelletje aan het spelen zijn, of kan het misschien ook zijn door stress van de trailer of gewoon door de winter? Het gaat echt alleen om het aangalloperen.. Verder geeft hij geen problemen! Ook op thuiswedstrijden is er niks aan de hand..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:35

Ga je ook wel eens "zomaar" naar een vreemde stal? Dat zou ik zeker eens doen, want anders weet hij precies dat uitgaan anders is dan thuis, wat het nodige verzet bij hem zal opleveren.

Ga gewoon eens een dagje naar een andere manege met hem.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:17

Dacht ik ook, of ga met de trailer weg om daarna een buitenrit te maken.... zo 'weet' het paard dat hij niet altijd hard hoeft te werken op een andere lokatie...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:31

Idd, volg eens een lesje op een andere stal, tussen andere paarden. Laat hem denken dat het de normaalste zaak van de wereld is om ergens anders ook etjes en braaf zijn rondjes te lopen. Bel eens een manege in de buurt of je een lesje mee mag rijden, daar leren paarden heel veel van.

jody_bobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:50

ja idd dat lijkt mij ook een goede oplossing,
thuis is die dan altijd wel braaf?

double

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 15:00

Bedankt voor de tips! denk dat ik er zeker wat mee kan..

en jody_bobby het is idd zo dat hij thuis gewoon superbraaf is.. hij heeft eigenlijk nooit problemen gehad!

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:06

Kris25 schreef:
Idd, volg eens een lesje op een andere stal, tussen andere paarden. Laat hem denken dat het de normaalste zaak van de wereld is om ergens anders ook etjes en braaf zijn rondjes te lopen. Bel eens een manege in de buurt of je een lesje mee mag rijden, daar leren paarden heel veel van.

Klopt, dat zou ik ook doen. Uiteindelijk kan je hem zelf een keer invlechten als je ergens anders gaat rijden of een keer een priveles ergens anders afspreken en proefjes gaan oefenen met vlechtjes in en de complete handel.

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:39

Wat ik altijd met mijn paarden heb gedaan :
Ga een keer naar een wedstrijd waar je zelf niet hoeft te rijden. Eerst lekker aan de hand laten rondkijken. Afentoe even belonen als hij braaf is. Ergens vastzetten; borsteltje eroverheen, even knuffelen, snoepje geven en weer verder. Ook kun je een keer naar een wedstrijd toegaan en daar een plekje zoeken waar je kan rijden, maar dat je pony ook gewoon alles ziet. Als hij dan nog zo aan het 'kl*te' is kun je hem makkelijker op zijn nummer zetten als dat je bij wijze van spreken over 5min. de ring in moet als hij zo aan het kwallen is. Succes ermee.

double

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 21:45

We hebben al wat verzonnen, 19 febr. as. gaan we naar de clinic van Tyrza. (wilde ik sowieso al graag een keer doen, dus kwam mooi uit!)

Het enige dilemma wat ik nu nog heb: voorbereiden alsof we op wedstrijd gaan.. of het gewoon als uitje zien en niks dr aan doen zodat hij lekker kan ontspannen..?

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:53

In dit geval zou ik de voorbereidingen treffen als ga je op wedstrijd

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:32

double schreef:
We hebben al wat verzonnen, 19 febr. as. gaan we naar de clinic van Tyrza. (wilde ik sowieso al graag een keer doen, dus kwam mooi uit!)

Het enige dilemma wat ik nu nog heb: voorbereiden alsof we op wedstrijd gaan.. of het gewoon als uitje zien en niks dr aan doen zodat hij lekker kan ontspannen..?

Je kunt je paard invlechten en in de witte bandages zetten net zoals op wedstrijd. Dat is meteen een goede test en kan je op die manier spanning/verzet op je gemak oplossen, zonder dat je aan een bepaalde starttijd gebonden bent

Hoe lang rij je altijd los trouwens?

double

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 16:42

meestal rij ik ongeveer 20 min voor mn eerste proef los (op advies van mn instructeur, omdat hij dan nog precies goed te rijden is) dan is hij niet te fris, maar ook niet helemaal op.. meestal na een half uur intensief rijden, word hij moeilijker te rijden..