Beugels lang of korter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Beugels lang of korter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:43

Ik heb een klein probleempje,
Heb nog niet helemaal mijn houding gevonden in mijn zadel met mijn benen,

Mijn paard is erg lui en ben bezig om hem voorwaarts op een kuitdruk te laten lopen,
Hierbij heb ik mijn benen dus best nodig aangezien hij af en toe niet doorloopt,Ook heb ik de zweep erbij,

Voorheen dreef ik bijna bij elke pas bij omdat ie anders stilviel,
Dacht ik,maar hij moet dus gewoon leren lopen op zijn eigen benen,ZONDER dat ik iedere keer drijf met mijn benen,

Nu heb ik mijn beugels vrij kort,omdat ik nu mijn benen stiller kan houden,wat bevorderlijk is voor het leren van stilhouden van mijn benen,

Nu is het echter mooier als ik mijn beugels langer doe,
Maar ik zwieber dan elke kant op met als gevolg dat ik me zit neit kan vinden en me paard dus weer stoor in het laten lopen op zijn eigen benen..

Wat vinden jullie, Kan je beter je benen mooi stil houden met een iets kortere beugel,Of moet ik gewoon hier doorheen ?

Graag tips en adviezen!

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:40

Hmm..ik weet niet echt, maar het is zowieso niet goed als je bbij elke pas drijft, want dan raakt je paard eraan gewent, en reageert hij er dus niet meer op. En als je hem dan opeens een tik geeft, weet hij ook niet waarom...
verder weet ik het niet echt, maar dit was niet zo goed zegmaar...dus dat moest ik ff kwijt

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:49

weet ik daarom zijn we dus bezig om hem op zijn eigen benen te laten lopen!
Staat overigens ook in de tekst!

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:51

Je kunt het beste eerst aan je eigen zit en houding werken door zonder beugels te rijden en oefeningen te doen. Daarna zou ik de beugels nog niet heel lang doen, maar ook niet heel kort. Als je eenmaal echt goed met lange beugels gaat rijden, zul je er idd wle even doorheen moeten dat het lijkt dat je benen klapperen. Iemand die ik ken maakt met sporenriempjes haar beugelriemen vast aan de singel, zodat je benen niet helemaal alle kanten op kunnen.

Peperkroket

Re: Beugels lang of korter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:52

O, oke, sorry Ik las weer eens te snel!! het spijt me. Ik weet geen oplossing, maar ik wens je er wel veel succes mee. Misschien moetjje...uhmm..zonder zadel een keer rijden? wacht dat slaat nergens op..nee laat maar

Enigma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:05

Zoals je zelf al aangeeft, kun je nu, als je je paard leert op kuitdruk voorwaarts te gaan, beter je benen stilhouden met wat kortere beugels - ik denk dat het het handigst is als je dat gewoon blijft doen tot je paard beter aan je been is; dan kun je ze steeds een gaatje langer doen (aangezien je dan als t goed is minder hoeft te drijven, kan je dan immers ook je benen beter stilhouden). Vooral even niks aantrekken dus van wat mooi staat of niet, gewoon doen waar je je het lekkerst bij voelt Die zitlessen zijn inderdaad ook een goed idee - gewoon even aan iemand vragen of die de longe aan je paard doet en hem voorwaarts houdt, zodat jij je op je zit kunt concentreren

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:30

Enigma schreef:
Zoals je zelf al aangeeft, kun je nu, als je je paard leert op kuitdruk voorwaarts te gaan, beter je benen stilhouden met wat kortere beugels - ik denk dat het het handigst is als je dat gewoon blijft doen tot je paard beter aan je been is; dan kun je ze steeds een gaatje langer doen (aangezien je dan als t goed is minder hoeft te drijven, kan je dan immers ook je benen beter stilhouden). Vooral even niks aantrekken dus van wat mooi staat of niet, gewoon doen waar je je het lekkerst bij voelt Die zitlessen zijn inderdaad ook een goed idee - gewoon even aan iemand vragen of die de longe aan je paard doet en hem voorwaarts houdt, zodat jij je op je zit kunt concentreren

Bedankt voor je tip!
Dit kan ik goed gebruiken!
Denk dat ik dit inderdaad beter kan doen!

Bedankt nogmaals!

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:21

ben het helemaal eens met wat enigma schrijft, wanneer je je dan zeker genoeg voelt over je houding en de beugels een gaatje langer doet zal het eerst wat raar aanvoelen en moet je terug even wennen maar daar moet je dan even doorbijten
succes ermee!

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:53

Enigma schreef:

Juist, hier ben ik het ook helemaal mee eens.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:56

Volgens mij is de benaming van dit probleem niet dat hij op z'n eigen benen moet leren lopen, maar dat hij gewoonweg niet reageert. Ik zou dus eerst dat probleem oplossen met kortere beugels.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 18:55

Sfiejj schreef:
Volgens mij is de benaming van dit probleem niet dat hij op z'n eigen benen moet leren lopen, maar dat hij gewoonweg niet reageert. Ik zou dus eerst dat probleem oplossen met kortere beugels.

dat bedoel ik inderdaad !

ben al bezig met kortere beugels,
en het gaat erg goed!
Hij reageerd nu echt meteen bij een kuitdrukje!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:06

maar het nadeel van korte beugels is dat het niet echt goed voor je zit is, als je dus nog niet zo goed kan rijden ga je voorover zitten je komt te ver uit het zadel met lichtrijden.
Maak je pony/ paard gewoon makkelijk voor je been door veel overgangen te rijden dus niet na een rondje maar na een paar passen al dus met andere worden constand op laten letten dan is hij waarschijnlijk veel makkelijker. en ja het is niet fijn als je een net begint met rijden op een sloom paard daar leer je denk ik niet zo veel van.

ik zou toch naar de hulp luisteren die je krijgt van iedereen. wnat dat is meestal wel hele goede raad.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:28

Zo kort zit ik niet hoor,
Voor het mooie mag er het wel een gaatje langer,
Maar kort zit ik niet,
Zit niet met me benen over de wrong ofzo!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:30

kattie schreef:
maar het nadeel van korte beugels is dat het niet echt goed voor je zit is, als je dus nog niet zo goed kan rijden ga je voorover zitten je komt te ver uit het zadel met lichtrijden.
Maak je pony/ paard gewoon makkelijk voor je been door veel overgangen te rijden dus niet na een rondje maar na een paar passen al dus met andere worden constand op laten letten dan is hij waarschijnlijk veel makkelijker. en ja het is niet fijn als je een net begint met rijden op een sloom paard daar leer je denk ik niet zo veel van.

ik zou toch naar de hulp luisteren die je krijgt van iedereen. wnat dat is meestal wel hele goede raad.

Vind eerlijk gezegd een beetje hard om te zeggen dat ik niet kan rijden,
Mijn paard was/is niet voor het been,
Dus ik vraag gewoon hoe ik dat kan oplossen,
Heb altijd zo gereden,sommige vinden het kort en zeggen dat ik eitsje langer moet zitten,
Maar omdat ik zo altijd zit is dat wennen ja..
Dat wil niet zeggen dat ik niet kan rijden,
Mijn houding is verder gewoon OK!

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:35

ooh,, dat had ik ook dat die zo lui was en dat je steeds benen moest geven,, maar weet eigenlijk niet meer wat ik er aan gedaan heb,, is best wel lang geleden.. maar die van mij is nu lekker voorwaarts.. hij wilde eerder ook nooit op mijn benen aanspringen in galop. dus ik moest hem van de instructrice steeds in de galop laten vallen door steeds hard te gaan draven.. en in de galop en weer naar draf.. allemaal overgangen moest ik rijden, en nu speingt ie gelijk aan als ik mijn beenhulp geef.
dus rij ook wat overgangen en dingen

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:43

ok ik geef je mijn eigen ervaringen en les die ik krijg; ik heb t zelfde probleem met mijn fjord, zodra ik mijn been ervan afhaal staat ie stil (liever lui als moe) nu moet ik van mijn instructrice 1x been hulp hgeven zodat hij doorloopt, gene reactie; tikje met zweep op zijn kont, ten eerste loopt hij wel en snapt hij na n tijdje wel dat als hij goed reageert hij geen tikje krijgt.
mijn paardje is nog niet zo lang onder het zadel dus dat is misschien n ander verhaal maar ons helpt t wel. succes

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:57

ik heb precies hetzelfde 'probleem' dus daarom doe ik ze maar wat korter (maar dat doe ik ook omdat ik dus met mijn benen er een beetje onderuit steek, heb nogal lange benen )