Laura @ work met Arim!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Laura @ work met Arim!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:21

Vandaag ging ik naar mijn vriendin Laura en haar pony Arim toe (ik weet niet hoe ze op bokt heet, maar ze snapt bokt niet en daarom zet ik het voor haar erop) En natuurlijk moesten we foto's maken. Arim is een welsh x arabier vannu zo'n 10 jaar! Maar het is niet de gemakkelijkste om te rijden!!

Cap en schoeisel is eigen keus!!
Eerst wat dressuur foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan nog even laag gesprongen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen zijn we nog even naar het weiland gegaan om zich even uit te leven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na het rijden:
Afbeelding
Afbeelding

Commentaar is welkom mits opbouwend!!
Ze zal zelf wel reageren!!

SuzannedG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:22

Mooie pony, hij straalt wel pit uit zeg!
laatste foto is lief..

Mexx93

Re: Laura @ work met Arim!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:25

sorry, maar ik vind het er niet zo vriendelijk uit zien..

ten eerste ligt het zadel te ver naar voren, dat belemmert de schouders.
en ten tweede, het lijkt wel of je haar hoofd naar beneden duwt waardoor ze nagefelijk gaat lopen.
Probeer meer je handen te dragen en naar je handen toe te rijden.
Verder vind ik dat de pony een mooi hoofdje heeft, maar een dun staartje, en zonde van de dekenplekken..

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:26

Die pony heeft ook een BH nodig! (Tegen de schuurplekken op de borst dan he! )Nee hoor het ziet er heel netjes uit!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:05

Dun staartje heeft die eigenlijk altijd wel gehad, dus als iemand tips hebben voor een dikker staartje!! En ja aan de deken plekken kun je erg weinig aan doen, als ja een BH aantrekken. Hij zal toch die dekens op moeten. Verder ligt het commentaar voor mijn vriendin, want ik ben niet degene die erop zit! En ja Arim was vandaag erg pittig en fris, waardoor het erg "trekkerig" kan uit zien. Maar ja je moet voor je zelf een keuze maken om het zo te doen, dan ergens boven in te laten hangen en het bit vast te laten pakken, en te laten steigeren en er van door te laten gaan!! Nu heb je er nog enigs zinds wat over te vertellen. Maar dat commentaar moet ook eigenlijk mijn vriendin geven!!

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:18

Hallo, ik weet niet van wie hij is maar die moet nodig een veel grotere martingaal kopen. Het is hier echt een dwangmiddel en het hoort een hulpmiddel te zijn. Zo krijgt het paardje ook een ondernek.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:25

uuhhhmmmm zo heeft hij hem al 5 jaar!! En bij de vorige eigenaren ook!! Het is een gewoon maatje cob!!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:29

ik vind het er niet ontspannen uitzien. hij ontspant zijn hals niet, komt ook door de martingaal denk ik. ik denk dat je beter nu hard kan gaan werken aan een ontspannen houding.

en dat je met sportschoenen rijdt moet jezelf weten, maar doe die sporen wel af, want je zit constant in zijn buik te prikken.

succes samen!

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:34

o-ow, mooie pony, echt waar , maar ...
* martingaal zit VEEL te kort , zo kan je nooit een normale teugelvoering hebben. Zelf als deze pony mooi nageeflijk op de loodlijn zou lopen zou die nog inwerken en dat is niet de bedoeling

De balk kan er bij de eerste springfoto niet afvallen :S als hij aantikt zal hij blijven hangen, met alle akelige gevolgen vandien

verder ga ik ook nog mee met alle andere commentaar die al gegeven is...

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:04

Ja sorry, ik val er toch ook niet echt voor, voor deze foto's. Het is absoluut een leuke pony en ik geloof het alsje zegt dat het een pittig dier is, maar de manier waarop hij gereden wordt vind ik toch niet geweldig.

Het meeste commentaal is al gegeven, maar het belangrijkste vind ik toch dat je er op gaat letten dat je je handen meer gaat dragen, en de martingaal wat langer doet. Dan "trek" je hem wat minder in de krul en kan hij beter over zijn rug gaan werken.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:28

volgens mij valt het wel mee met de maat van de martingaal.
kan niet echt een foto vinden waarvan ik vind dat ie echt te kort zit. het is volgens mij een paardje die van nature zijn hoofd hoog houd. doet die van mij ook.

mijn tip is om hem eens wat langer en lager te laten lopen. meer de ontspanning opzoeken.

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:32

He! lief paardje! ik heb niet heel veel commentaar, alleen dat bij het springen het nogal onveilig is...de balk kan niet wegrollen..paard kan dan hard vallen!! en jij dus ook...

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:34

als je pony zo pittig is,, waarom dan sporen,

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:45

irmaaatje schreef:
als je pony zo pittig is,, waarom dan sporen,

dát is gewoon onzin! maar ok! verder ga ik geen tijd besteden aan het uitleggen wáárom want dat heeft in dit geval denk ik toch geen nut..

ik vind ook inderdaad dat het er wat trekkerig uit ziet, van zowel de pony als ruiter.. de kunst is juist, als je pony begint te trekken, dan NIET terug te trekken, dat win je toch niet, je paard is sterker dan jij! je kan er wel een wedstrijdje van maken van wie het sterkst is maar dat verlies je toch.. wat je wél zou kunnen doen, is zodra je pony trekt (naar voor naar beneden of waar dan ook.. ) dan juist béén te geven, het is juist de kunst om álles voorwaarts op te lossen en slimmer te zijn dan je paard want sterker bén je niet, en zal je ook nooit worden. zoals ik het nou zeg is het misschien een beetje kort door de bocht, maar zo is het wel! probeer hem met je hand dus wat minder te belemmeren in zijn bewegingen..

verder vind ik het een heel erg leuk paard! Ik wens je heeel veel succes en heel erg veel rijplezier !

Groetjes,
Anne !

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:50

nog even iets,, je zit met je teugels óp je zadel, tégen je buik, zo kom je in de knoei als er écht iets gebeurt want dan zit je lichaam je handen in de weg, maak je teugels een stukje korter, en probeer dit te doen zonder dat je hem belemmert in zijn bewegingen, je zal zien dat het er met je teugels een stuk korter er ook al weer vriendelijker uit ziet, het klinkt misschien onlogisch maar als je er goed overnadenkt is het vrij logisch, je zit nu helemaal tegen je lichaam waardoor het als snel 'lijkt' alsof je hem erg in zijn mond zit te trekken..

Succes !

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:54

hooi dikke staart krijg je door elke maand een stukje van de staart af te knippe zodat de staart bij groeit en dat je hem niet ineenkeer veel te kort knipt!! helpt echt!

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 06:17

kylah schreef:
volgens mij valt het wel mee met de maat van de martingaal.
kan niet echt een foto vinden waarvan ik vind dat ie echt te kort zit. .

uuuhm, kijk nog eens goed... op alle foto's zit er een knik in de lijn van de teugels, doordat de martingaal veel te kort zit. zoals al eerder opgemerkt is een martingaal een hulpmiddel. officieel horen de ringen, waardoor de teugels gaan, tot het eind van de hals te komen, dus tot aan de kaken zeg maar.
het ziet er allemaal wat onrustig uit. probeer toch meer lang en laag te rijden, zodat de ontspanning er wat meer inkomt. een sprongetje helpt ook om hem wat losser te maken, maar dan moet je wel netjes, dressuurmatig aanrijden
succes met je pony

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:14

Whisperke schreef:
uuhhhmmmm zo heeft hij hem al 5 jaar!! En bij de vorige eigenaren ook!! Het is een gewoon maatje cob!!

dus..?
dat betekent niet dat dit goed voor je paardje is..
Het ziet er indderdaad al niet vriendelijk uit,
zoals ik al gezegd heb.
En misschien vantevoren longeren als hij zo fris is..?

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 10:27

Neej maar bij zijn vorige topic werd er niets over gezegt!! En de frissigheid blijft er gewoon op zitten, eerst hadden we hem 45 min. dressuurmatig gereden. Daarna wou mijn vriendin even een 15 min. springen. Maar hoe hij toen te keer ging, was ze wel blij dat daar die martengaal zat. Toen meende we dat hij wel wat geruster was, toen wouden we in de grote wei nog even laten uitdraven en uiteindelijk lekker uitstappen, ja das was dus niet het geval!! De frissigheid gaat daar niet zomaar af!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:04

Afbeelding
Als je op deze foto een denkbeeldige rechte lijn trekt van bit naar hand dan moet de martingaal zo hoog zitten dat er geen knik in de teugel komt!
Dan zit hij op de goede maat!
Even over het longeren, een paardje met veel bloed wordt des te warmer, des te heter, in het begin zijn ze vaak rustiger dan aan het einde!
Ook wordt hij natuurlijk druk van het springen en daarna de ruimte, dus dat vind ik allemaal wel normaal, kan gebeuren.
Het zou beter zijn als de amazone haar handen wat meer naar voren zou houden en iets hoger, dan kun je ook wat makkelijker lucht geven aan je paard!
Leuk paardje!

Finstar1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:13

ehum..mooi paard wel,,kga mee met de rest. ziet er nie egt vriendelijk uit, als je paard pittig is moet je hem niet met sporen gaan rijden!! .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:02

wat heeft met sporen rijden met een pittig paard te maken........niet dat ik nou het gebruik op deze foto's vriendelijk vind,maar daar is genoeg over gezegd.

mooi dier

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:07

sjee je handen foei
en dat zadel wat naar achter en ga op je kont zitten doe je handen naar voren en de rest komt vanzelf
wel een mooi paard en zonde van die deken plekken!

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:10

Jammer van je sportschoenen!! Beetje gevaarlijk, maar ja dat is net zoals dat je geen cap op heb!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:40

Zadel ligt te ver naar voren, martingaal is te kort. Feit dat de vorige eigenaar het ook zo had, zegt niets, er zijn regels voor. Verder is een martingaal bij dressuurrijden in principe totaal overbodig, maar ik zie dat er ook een sprongetje is gemaakt en in het weiland niet zo 100% onder controle is gereden, dus vooruit.
Ik kan ook nog wel een boek schrijven over bandages, de sier blijkt belangrijker dan de pezen, heb ik begrepen als ik kijk naar de diverse topics.
Levensgevaarlijk schoeisel en geen cap, okee eigen keus, maar kan er nou nooit eens gewoon voor een topic normaal gekleed worden om het goede voorbeeld te geven?
Okee, dan nu de rijkunst:
Amazone heeft een erg mooie diepe zit, met op de meeste momenten de benen goed onder het gewicht. als je het paard onder haar weg zou trekken, staat ze dan gewoon met gebogen benen op de grond. Helaas is het niet op alle foto´s zo, onderbenen komen hier en daar te ver naar voren om effectief hulpen te geven. ik zie op alle foto´s de hak naar binnen gedraait, oftewel spoor in het paard. Dat kan puur toeval zijn, ik hoop toch dat het paard niet continue wordt aangespoord met een spoortje.
Ik zie dat de amazone met haar handen goed in gesprek is met haar paard, oftewel ze zet ze niet vast op een punt, maar past de positie aan naar de omstandigheden zodat de hulpen altijd goed door komen. Helaas worden de teugelhulpen in grote mate gehinderd door de martingaal.
Bedenk dat ene martingaal is gemaakt voor springpaarden, die hun hoofd in de aanloop naar de hindernis omhoog brengen om de sprong te taxeren. Zou er geen martingaal zitten, gaat op dat moment het bit naar de kiezen. Met martingaal blijft het bit op de lagen werken. Dit is de enige functie van de martingaal:voorkomen dat het bit naar de kiezen gaat bij een paard dat het hoofd horizontaal brengt. Een andere functie is zorgen dat bij te hoog gehouden handen het bit op de lagen blijft werken, daarom zie je ze ook wel bij manège parden.Bij dressuur met een ruiter die de handen op de goede plek weet te houden is het niet nodig.
Amazone heeft het hoofd goed boven haar lichaam. De blikt wel naar benden, maar neigt het hoofd niet. Heel goed. De schouders zijn recht borst naar voren. Hier en daar blijkt de teugel te lang en gaan de ellebogen te ver naar achteren om contact te houden en contact gaat zelfs hier en daar verloren.
Bij d espringfoto´s: Ook hier valt me op dat de hakken naar binnen staan en dus spoor erin. Ik weet niet of dat al of niet bewust is.
de lange teugel compenseert het feit dat de handen niet naar voren komen.
In de wei duidelijk nar voren gestoken benen om bokken op te vangen, dit getuigd van ervaring. Het is gewoon veiliger om de benen naar voren te steken op een gek paard. Helaas gaan de handjes daarbij wel omhoog (en ellebogen naar buiten) en dan mag je dus weer blij zijn met de martingaal.
Al met al zie ik een ervaren amazone met een mooie basiszit waarvan de correcte beenhouding af en toe verloren gaat in de dressuur.