hals strekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou89

hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 17:15

Hoi,

Ik heb een vraagje over het hals strekken.. Ik heb een verzorgpaard van 4 jaar en ga binnenkort een wedstrijdje rijden met hem in de B. Hij loopt nu overigens prima, gaat kei goed vooruit de laatste tijd

Ik heb alleen 1 probleempje, als ik hem de hals wil laten strekken bijvoorbeeld in draf op een volte, dan geef ik hem wat meer teugel en probeer ik de teugels door mijn handen te laten glijden als hij dus zakt.. maar het probleem is dat hij zijn hoofd niet naar beneden brengt en zijn hals strekt.. hij gaat op zoek naar mijn hand en gaat vanzelf aan de teugel lopen.. bij het uitstappen doet hij dit ook vaak en pas na een paar minuten gaat hij zijn hals wat meer strekken..

Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen??

Alvast bedankt!

Groetjes Marlou

Marlou89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 18:04

heeft niemand een oplossing hier voor of ideetjes??

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:03

Vooral veel oefenen! Je kan hem een beetje kriebelen op zijn hals met je binnenhand, soms reageren ze daar wel op.

hoplaken

Re: hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:09

Volgens mij moet je goed blijven vooruit draven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:22

Als een paard zijn hals verder moet strekken en het hoofd verder moet laten zakken dan kun je dat vrij snel bereiken door met een paard op een grote volte te gaan rijden. Door de laterale buiging en het meer ondertreden van het binnen achterbeen, wordt het paard losser en soepeler. Je moet dit doen op beide handen. Je kan ook de rug losser maken door overgangen binnen een gang te maken. Het paard zal de hals dan graag strekken en het hoofd laten zaken. De keelgang moet open zijn (stompe hoek tussen de onderlijn van de hals en de onderkaak) en de profiellijn (neus) moet voor de loodlijn (vertikaal) blijven. Je kan de teugels vasthouden, als het paard het bit opzoekt, verleng je de teugels een stukje. Het paard zoekt het bit dan weer op. Op die manier, verleng je de hals stap voor stap (in treden). Je moet het paard niet met de hals van het ene op andere moment vrijlaten. Je kan de oefening een aantal keren gedurende de week herhalen. Het paard krijgt meer vertrouwen, zal meer ontspannen, en wil graag ontspannen als het vertrouwen in je handen heeft. Het paard beloont dan zichzelf, tenminste als de ruiter het toestaat.

Een paard moet niet de hals gaan strekken omdat je in een hoog tempo flink hebt doorgedraafd. Het paard strekt de hals dan niet om te ontspannen maar omdat het moe is. Het strekken van de hals hoort een fysiologische reactie bij het paard op te roepen. Die reactie wil het paard maar al te graag ervaren.

Wat bij veel paarden helpt is als je met een vinger een paar cm voor de schoft in de bovenlijn van de hals je vinger op en neer haalt. Dus niet aan de zijkant. Bijna elk paard, reageert hier positief op.

Het meer ondertreden van de achterhand, het ruggebruik, het geven van stelling en aannemen van buiging (lateraal) hebben tot gevolg dat het paard in lengte richting graag wil vergroten. Hals verlengen als een telescoop en daarbij het hoofd laten zakken.....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-02-06 20:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Enigma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:23

Hoi Marlou,

Volgens mij is bij dit soort dingen vaak het probleem dat het paard niet goed 'aan het been' en 'voor de hand' is: wat jij aangeeft over het 'achter de hand kruipen' zie je vaak ook terug in het niet de hals willen strekken - probeer z'n neus als het ware met je been voor je hand uit te drijven - klinkt misschien een beetje raar, maar ik weet het niet anders te verwoorden. Zoals Hoplaken zei: "goed vooruit blaven draven", is denk ik een aardige samenvatting van waar doorgaans de oplossing ligt. Zorg dat je pony scherp aan je been staat (wil dus niet zeggen dat-ie harder moet lopen) en niet 'op je hand loopt' - dan gaat het halsstrekken vaak ook veel beter. In ieder geval veel succes!

Marlou89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:45

Bedankt voor alle reacties, ik ga het straks eens proberen!

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:58

rustig aan met je hand mee laten zakken, en contact blijven houden komt hij omhoog even een ophouding en dan weer los, hij moet het gaan zoeken.

succes

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:13

Een halve aanhouding of halve ophouding misschien. Op die manier maak je het paard duidelijk wat hij wel en niet moet doen. Hij zal de hals dan liever strekken..... als je een halve (op/aan)houding geeft. Een paard kan de hals vrijwillig strekken als je hem daartoe uitnodigt, het gaat dan ontspannen. De "knijpmethode" is een versnelde manier om uiterlijk gezien een paard te laten doen, wat het vanuit het optiek van de ruiter moet doen. Een enkele keer zal geen probleem zijn, als dit de standaard procedure voor strekken van de hals en laten zakken van het hoofd is, dan gaat het alleen om wat de ruiter wil bereiken en niet om wat beter is voor het paard. Een paard dat de hals vanuit ontspanning, lossigheid en soepelheid strekt, reageert fysiologisch anders als een paard waarbij dit min of meer wordt afgedwongen, dus trucjes. Rijden op basis van trucjes is eigenlijk niet correct rijden.... Daar zullen de meningen over verschillen.

Marlou89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 13:08

Nou ik ben er mee bezig geweest hoor! en raad eens... het gaat al een stuk beter!! Ik ben contact blijven houden en niet in 1 keer de teugels een stuk losser gegooid... en goed voorwaarts blijven rijden en nu volgde hij zo mijn hand naar beneden toe. Ik denk dat hij eerst niet begreep wat ik wou omdat ik dan in 1x te veel teugel gaf.
Bedankt dus voor de tips