Innocent bijgezet aan de longe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inno1985

Innocent bijgezet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:22

Hallo,

Ik heb vorige week een paar foto's gemaakt van me paard aan de longeerlijn. ik heb haar bijgezet met touwtjes, die tussen haar benen vast zitten, en dan aan de zijkant van de singel.
Hoe vinden jullie dat ze loopt??
En zou ik haar misschien door de touwtjes anders vast te maken, beter kunnen laten lopen, of is het wel goed zo??

En de foto's staan niet helemaal op volgorde, en ik heb haar van te voren wel eerst warm laten lopen zonder touwtjes.

Gr

Een beetje de laag met haar hoofd
Afbeelding

Hier loopt ze wel lekker met haar achterhand eronder
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer iets te laag met haar hoofd, en wat te ver naar binnen, dat doet ze wel vaker in galop
Afbeelding

Hier loopt ze wel lekker
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier had ik de touwtjes iets strakker gezet
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft ook nog de andere kant op gelopen, maar daar heb ik geen foto's van gemaakt.

Macha876

Re: Innocent bijgezet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:26

Ik vind de touwtjes TE strak.

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:57

mag ik weten waarom je ze TE strak vind, want ze loopt niet met haar kin op der borst, maar gewoon ontspannen.

Gr

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:05

Het valt me op dat op elke foto de touwtjes op spanning staan. Als je d'r vwnw wil laten lopen heb je de touwjes op de goede manier bevestigd (ik geloof ook dat dat je doel was), maar wel aan de strakke kant. De touwtjes moeten uitnodigen te zakken, niet dwingen.

Daarna zet je ze strakker, maar wel op dezelfde hoogte, ik vraag me af wat jou achterliggende gedachte daarvan was?

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 15:08

ik had ze eerst gewoon losser gedaan, zodat ze eerst de goed voorwaarts was, en dan ook nog ging ontspannen, en toen ze later goed opgewarmt was deed ik ze wat strakker zodat ze der spieren ging gebruiken? niet goed??

Ik vraag ook alleen maar om tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:12

ik vind het een leuk paardje en een mooi setje.
maar die touwtjes staan veels te strak dat vond ik bij de eerste foto's al maar daar waar je ze nog strakker zet lopen de rillingen over mijn rug.
Ik zie hier geen ontspannen paard lopen eerder ene die erg op zijn bit hangt.Ik vraag me af of dit zo goed is voor je paard.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:15

Vragen om tips = leren = goed

Als ik zo naar de foto's kijk zou ik inderdaad willen concluderen "niet goed". Het idee van opwarmen is goed, maar ik zou de volgende keer met een lossere bijzet beginnen. Ik zou de bijzet zo bevestigen dat ie niet helemaal loshangt, maar zoals ik al zei uitnodigd om te zakken, maar niet in een bepaaldehouding dwingt.

Door de touwtjes strakker te doen zal ze niet meer d'r spieren gebruiken. Die gaat ze pas gebruiken als ze zelf de hand volgt en actief genoeg is van achter (wat er trouwens zo op de foto's wel goed uitziet).

Ik heb het idee dat ze de neiging heeft een beetje te gaan hangen op de teugel, herken je dat ook in het rijden of lijkt het alleen maar zo?

Zelf ben ik meer voorstander van het longeren met dubbele teugels, op die manier kan je, net als met rijden, ophoudingen geven en loslaten. Iets wat met bijzet niet kan.

[edit] typo

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:18

mooie merrie! super mooi setje! die kleurr! en je merrie loopt mooi, mooie knieactie (voor zover je dat kan beoordelen op een paar foto's ) ik denk eerlijk gezegt ook wel dat ze wat te strak zitten jaah.. sorry..! maar da vind ik.. en wat reem zegt, met dubbele longe is inderdaad héél handig, dan kun je haar bijna op dezelfde manier corrigeren als je doet als je erop zit.
succes met je merrie!

groetjes,
Anne

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 15:19

oke, ik ga het proberen, ik ga haar vanmiddag longeren, en zal dan weer even foto's maken met losse bijzet, want heb zelf geen dubbele longe, en ben daar helemaal niet handig in.

Gr

En bedankt voor de tips.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:20

Als eerste wil ik zeggen dat je paard goed voorwaarts is en er actief uitziet.

Maar het is de bedoeling dat als je paard ontspant hij geen druk meer op het bit voelt. Ik denk niet dat dat hier gebeurd, omdat op alle foto's te touwtjes strak staan. Je paard probeert te vluchten voor de druk van de teugels door zijn hoofd te verplaatsen (in dit geval naar beneden, zoals je zelf al zegt).
Het is in ieder geval naar mijn idee zo geen ontspannen beeld, maar eerder een paard dat gedwongen wordt.

Wel een mooi paard trouwens! En een leuke naam.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:23

Inno1985 schreef:
oke, ik ga het proberen, ik ga haar vanmiddag longeren, en zal dan weer even foto's maken met losse bijzet, want heb zelf geen dubbele longe, en ben daar helemaal niet handig in.

Gr

En bedankt voor de tips.

Tot dat je het gaat proberen! Verwacht niet dat het in één keer helemaal goed gaat, het is een proces

En dubbele longe = 2 longeer lijnen.
Het beste om dat te leren is door iemand die het kan je te laten helpen. Maar ik heb het mezelf aangeleerd En dat gaat nu ook prima.. je kan de longe op verschillende manieren vastmaken, bij [UZ] staat een redelijk recent topic waar ook foto's bij staan.

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:29

Hoi, ik vind ze ook wat te strak. Je paard loopt op deze manier achter de loodlijn. Het hoofd van je paard moet (vanaf de zijkant gezien) een vertikale lijn zijn. Ik zou de touwtjes dus wat langer doen. En probeer ze dan op zo'n lengte te doen dat ze druk geven zodra je paard z'n hoofd omhoog doet en dat die druk wegvalt op het moment dat hij nageeft. Zal in het begin wel even lastig zijn en waarschijnlijk moet je ze zo'n 623 keer verstellen, maar ach oefening baart kunst! Succes ermee!

Inno1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:24

ik heb vanmiddag met losse touwtjes gelongeerd, en het ging heel goed al zeg ik het zelf. Ze gaf heel makkelijk na. Maar wat ze wel doet met die losse touwtjes is haar hoofd heel laag naar beneden, is dat erg? Ik heb er een paar foto's van gemaakt, die zet ik er vanavond nog wel even op.

Het zijn er niet zo heel veel, want ik vond dat ze onregelmatig begon te lopen, dus ben maar gestopt, en ze had een bloedneus

Nu even een paar dagen rustig aan doen en dan maar weer verder kijken.

Gr

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:31

Leuk paard en setje staat errug leuk, moet ik zeggen, zelf zet ik mijn paard ook zo bij (zelfde manier iig) maar die laat iid beter los maar als t vandaag beter ging gewoon ermee doorgaan uitproberen en advies vragen zoals je deed, dat doe ik zelf ook regelmatig, succes ermee en ben benieuwd naar de nieuwe foto's.

NaaWtJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:47

Ist miss niet handiger dat je ze ook wat hoger vast maakt?
dat ze wat meer der hoofdje op tilt? ben niet zo ervaren in het longeren

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:51

Ik persoonlijk vind het niet erg als ze laag lopen, daarmee gebruiken ze de rugspieren meer, dan dat ze heel kort in de hals lopen. Dat is die ontspanning naar mijn idee. Oprichten komt later pas...

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:58

Dat ze laag loopt is inderdaad niet erg. Wat hierboven al gezegd is, dan gebruikt ze d'r rugspieren lekker. Je moet alleen wel opletten dat ze dan niet gaat hangen en terug komt in het tempo. Als dat zo is (of als je haar gewoon te laag vindt lopen), kun je dit oplossen door haar extra naar voren te laten lopen. Door veel tempowisselingen te maken, gaat ze waarschijnlijk wel wat opgerichter lopen. Succes verder!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:57

Je zou anders ook eens met een pessoatuig kunnen longeren. Dan heb je van voren dezelfde constructie als met de touwtjes maar omdat er een verbinding is met een band achter de achterhand, vraag je je paard om van achteruit nageeflijk te worden.
Dat blauw steekt wel enorm af, zeg! Doet gewoon pijn aan je ogen (geintje).

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:10

Een pessoatuig is inderdaad ook ideaal en je hoeft niet te 'klungelen' met een dubbele lijn.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:11

lekker kleurtje! ziet er goed uit

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:06

Die touwtjes zitten prima hoor. Alleen waarom het lijkt dat ze te strak zitten is omdat hij er heel erg op hangt (wat ik eruit kan opmaken). Dat setje staat hem erg gaaf! Hij loop wel erg mooi rond met die touwtjes, maar maakt zich ook enorm lang in z'n lijf. Probeer hem eerst goed op zn eigen benen te leren lopen en dan de touwtjes tussen zijn benen door te halen

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 13:01

Hey, ze zou in principe al heel goed op haar eigen benen kunnen lopen, alleen ik heb haar nog niet zo lang, ze is Z springen geweest, en L2 dressuur, en al 12 jaar, maar wilde gewoon wat tips, en ik denk dat ik de pessoa maar weer eens ga proberen, want dat was de eerste keer niet zo'n succes.

Bedankt allemaal voor de tips.

Gr

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:31

Pessoa moeten de meeste pony's even aan wennen! Dat rare ding achter hun benen zullen ze in het begin even kwijt willen! Ik vind je blauw onwijs coolie staan echt waar!