bij halthouden en achterwaarts steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

bij halthouden en achterwaarts steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:13

Ik heb een dubbel probleem;
1e: Als ik wil halthouden vanuit stap loopt mijn paard vaak door met haar hoofd in de lucht, als ik doorzet staat ze stil maar voor maar een seconde, dan wil ze weer voorwaarts als ik dat niet toesta gaat ze omhoog*. De ene keer doet ze het wel gewoon meteen en de andere keer stribbelt ze tegen. Vanuit draf is het net andersom, als ik terug wil naar stap staat ze vaak meteen stil ipv te stappen en dan blijft ze wel braaf staan.
2e: Ze kan nog niet achterwaarts, zodra ik het probeer gaat ze omhoog, ik moet dus met halthouden ook heel erg opletten dat ik niet teveel in haar mond zit want dan gaat ze meteen omhoog*. Het idee van een muizenval om op die manier het achterwaarts te leren staat me niet echt aan omdat ze dan waarschijnlijk ook steigerd en dat lijkt me geen goed idee als ze nergens heen kan.

* bij het omhoog gaan gaat ze met haar voorbenen maar 40cm van de grond, ik heb haar nog niet zo lang en weet dus niet of het daar bij blijft of dat ze echt gaat steigeren als ik doorzet.

Ik probeer nu alleen te werken aan het halthouden en laat het achterwaarts eerst even wachten, ik heb haar nog niet zo lang dus ben nog een beetje aan het ontdekken, het is nog niet zo'n groot probleem(soms doet ze het wel, soms niet) maar ben toch benieuwd wat jullie ervan zeggen.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:25

probeer zowieso nog geen achterwaarts! eerst stilstaan. probeer kort stil te staan. als ze maar even stilstaat belonen en gelijk weer vooruit.

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:01

Ik hou dit topic even in de gaten.... die van mij wil ook nog wel eens omhoogkomen (ook maar 40cm ofzo, precies zoals jij omschrijft)als ze te lang moet halthouden volgens haar...

kazziamana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:32

Probeer de halt niet af te dwingen met de handen, laat ze halthouden op de benen en gebruik daarbij de pisteafsluiting als het nodig is. Als dit niet gaat, moet je het eens proberen met iemand die naast jouw paard loopt. Als ze halthoud, goed belonen.
Als je vanuit de draf naar stap wilt, moet je er voor zorgen dat je je been er genoeg aanhoudt en je paard de drang naar voren bewaard.
Achterwaarts gaan zou ik nog niet te snel mee beginnen. Als je dit toch wil, is het handig om iemand bij je te hebben, die het paard achteruit vraagt te gaan (grondwerk), maar altijd voorzichtig zijn, dat het paard niet begint te stampen ed.

Ik denk dat je paardje niet goed weet wat hij precies moet doen. Natuurlijk ken ik jou en je paard niet en weet ik niet hoe je rijdt, dus wees niet boos als dit advies je niet aanstaat, ik wil je alleen maar helpen.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:31

ik dnek idd dat de hulpen die je gebruikt voor het halt houden neit correct zijn of werkzaam zijn bij jou paardje. leer je paardje eens halt te houden zonder enigzins de druk op je teugels te veranderen. Hij moe tje op zithulpen terug komen!!

Went bij E af en ga dan probere halt te houden zonder je handen te gebruiken. Ga zwaaar zitten, maak je lang, voel jezelf een beton blok in het zadel.. en zegt dan HOOOO.. Loopt je paardje door? Loopt ti vanzelf tegen het schot bij B aan.. Als die stil staat: belonen.. prijs hem helemaal de hemel in en herhaal dit elke 30 sec een keertje.. PAs na 100x zal je paardje het pas begrijpen maar dan zit het er ook in gebakken. DIt moet je elke keer dat je opstapt een paar keer herhalen.. zodat het er goed in blijft zitten. Pas deze hulp ook toe met schakelen.

PAs als het halthouden meer dan geweldig gaat.. ze netjes terug kom top je zit hulp, je geen stemhulp meer nodig heb, ze netjes 4kant blijft staan wachten tot ze verder mag ed. DAn ga je werken aan het achterwaards. Vraag iemand om je te helpen: die gaat naast je paardje staan en duwd tegen zn borst om der een stapje terug te zetten teriwjl jij iets naar achter gaat zitten en je benen een stukje terug legt. Al zet ti 1 of 2 passen terug: weer helemaal de hemel in prijzen en verder rijden.. een paar rondjes later weer proberen en dit herhalen.. Ook hiervoor geld: het duurt 100x voordat ti het door heeft.. geef hem ook de tijd hiervoor..

Bedenk je zelf goed bij elke oefening dna ook: je teugelhulp is een extra hulp.. je moet deze zien als een stok achter de deur.. de hulpen waar jij je paardje op rijdt is je zit hulp en je beenhulpen.. een goede ruiter heeft geen teugels nodig! Met kracht win je niets, verlies je alles..

Succes

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 14:52

Wat kazziamana zegt had ik zelf ook al in gedachten om het zo te proberen. Het geeft niets als je zegt dat mijn paardje mij niet begrijpt want dat zal ook vast wel zo zijn, ik heb haar tenslotte nog maar 1,5 week.
Maar ze is bij de vorige eigenaar L1 geweest dus ik dacht dat ze het dan wel zou moeten kunnen, maar dat is dus schijnbaar niet zo. Ik heb alleen wel door dat er best een eigenwijze kop op zit dus misschien houd ze me wel voor de gek maar daar ga ik niet van uit hoor.

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:46

Stoppen met het aanleren van achterwaarts! Daar is je paard nog duidelijk even niet aan toe.
Leer hem eerst gewoon normaal stil te staan. Een paard dat dat nog niet goed kan, kan zeker niet op de goede manier achterwaarts.
Ik denk dat het aan jou manier van hulppen geven ligt.
Longeer je paard anders een paar keer en leer hem het woordje : " hooooo " dat hoeft niet perse aan de longe, kan ook aan de hand.
Zodat als je je paard wilt laten halthouden je jezelf lang maakt, vooral zwaar gaat zitten, een piepkleine fijne ophouding maakt hij voor een groot gedeelte naar je stemhulp gaat luisteren.
Ga net zolang door met oefenen zodat je paard bij wijze van spreken een uur stil staat, en wacht totdat jij hem de hulppen geeft om weer vooruit te gaan.
Succes ermee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:23

Zulke problemen zie je heel vaak wanneer mensen achterwaarts gaan door been te geven.

Een jong paard begrijpt dat been voorwaarts is. Zodra je halt houdt, hand sluit en been geeft begrijpen ze er niets meer van. Naar voren lukt niet omdat je daar begrend met je hand en dus gaan ze omhoog.

Leer eerst aw op stal met je stem. Daarna doe je het onder het zadel met een helpen op stem. In het aw gebruik ik nooit been. Als ik in het halthouden meteen lucht geef van voren blijft hij netjes staan. Wanneer ik de druk op de teugels houdt gaat mijn paard aw. Been gebruik ik pas weer bij het vw gaan.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:56

stijgert hij wel vaker als je druk op de teugel geeft? als dat het geval is zou ik z'n tanden na laten kijken. Hij kan best haken hebben die hem in z'n wang prikken ofzo

Socio

Re: bij halthouden en achterwaarts steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:28

Kan het paard wel achterwaarts aan de hand zo niet zou ik eerst dat proberen en als ze dat doet uitgebreid belonen. Dan proberen eerst goed stil te staan en wat langer blijven staan en weer belonen. Als dat goed gaat alleen maar 1 stap achterwaarts en weer stilstaan en natuurlijk weer belonen. Dit verder uitbouwen naar meerdere stappen achterwaarts. Zo heb ik dit ook met mijn paard gedaan en hielp echt deed ook zijn hoofd helemaal omhoog maar ik wilde zelf te snel.

Hoop dat je er wat aan hebt.

gr

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:11

toevallig ook rosalie? ze zet door als je teveel hand gaat gebruiken en ze kan heel hoog, met vorige ruiter is bijna over de bakrand geklapt

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:24

houd het eerst bij stilstaan alleen. word ze daar druk van, dan moet je haar leren maar geduld op te brengen. sta even stil, wanneer ze ook daadwerkelijk stil staat, weer stappen. doe dit gewoon een aantal keer achter elkaar zodat ze snel het idee begrijpt. beetje intiligent paard snapt dat wel na een paar keer. iedere keer een beetje langer halthouden, net zolang totdat je een theekransje kan houden bij de bakrand als jij daar zin in hebt

achterwaarts is blijkbaar nog iets te veel gevraagt. ga eerst wat meer overgangen met haar rijden en kom er daarna nog eens op terug.

succes!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:20

Ik zou het paard alleen op de zit (dus met kont en benen) terug rijden en halt laten houden. Het paard zou ik achterwaarts niet te snel leren. Als je als ruiter iets verkeerd doet, kan het paard achterwaarts gaan gebruiken om tegen een hulp (verzoek) in te gaan, de volgende stap is dan vaak steigeren. Voorkomen is beter dan genezen. Als dit euvel aanhoudt, wordt dit snel een nare gewoonte. Ik zou wel de mond van het paard even (laten) controleren. Vaak wordt het probleem bij het paard gezocht, terwijl het probleem bij de ruiter ligt. Ik zou dit om rijproblemen uit te sluiten, door een ervaren ruiter laten controleren. Je kan daar veel problemen mee voorkomen. Ook is het verstandig om een ervaren ruiter eens op het paard te laten rijden. Als dit al aangeleerd gedrag is, kan het een groot probleem worden wat niet ongevaarlijk is. Als dit net begint of als het paard net nieuw onder een andere ruiter is, dan zou ik de voorgeschiedenis van het paard controleren. Dit om de oorzaak te achterhalen en te kijken of het probleem met de huidige ruiter met hulp is op te lossen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:25

Wat je eventueel ook kunt proberen (tip is ook al wel gegeven geloof ik) is inderdaad gewoon je paard tegen de bakrand aan te laten stappen, zonder druk op de teugels of wat dan ook. En dan gewoon even dom laten kijken met een los teugeltje. Niet trekken, maar als ie links of rechtsaf wil hem er wel voor zetten. En dan belonen als ie stilstaat. Als je dat lukt kan je het wat verder uitbouwen en op je zit terug gaan rijden.

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:34

heey leer je paard eerst HO aan de longe of gewoon aan touw, dan kun je haar achterwaarts leren aan een halster en daar dan bijv een commando bij te geven: terug. en dan kun je erop gaan zitten en samen met iemand in de bak oefenen. die gaat er dan naast lopen en geeft de commando's. niet te vaak herhalen!! dan vind ze het op het laatst zo saai dat ze weer gaat protesteren

successs