Problemen bij overgangen jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

Problemen bij overgangen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:15

Hallo allemaal,
Ik zoek een beetje advies over het volgende:
Ik heb een ruin van ong. 1.75m (vierkant gebouwd), wordt 5 en is pas 3 maanden onder het zadel.
Hij heeft geen mooie gangen, is nogal lui en heeft dus ook een traag achterbeen.
Ik heb dus nog niet echt veel gedaan met hem, maar omdat hij zo traag in het achterbeen is ben ik begonnen met schijnovergangen te rijden in draf. In het begin lukte dit aardig, maar na een tijdje begon hij telkens ik hem wilde terug rijden zijn hoofd naar beneden te drukken en dan duwen op mijn handen (of helemaal niets meer hebben), en dan loopt hij gewoon door. Ook de overgang van stap naar halt geeft hetzelfde probleem. Ik rijd ong. 4 keer per week, hooguit een half uur.
Ook als ik met hem in het bos ga stappen doet hij hetzelfde, telkens ik hem wil terug rijden zijn hoofd 'verstoppen' en doorlopen.
Hoe los ik dit best op?

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:31

Meteen weer voorwaarts rijden zonder enige druk op de teugels. Dan leert hij om sneller voor je been je zijn en zal hij vanzelf zijn hoofd weer omhoog doen, omdat hij door jouw snelle beendruk als het ware weg wil naar voren. Probeer hem in ieder geval beter voor je been te maken, heel veel overgangen te rijden. Uiteraard een snelle reactie "eisen". Succes!!

Zietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:04

Ik ben het helemaal eens met liselot! Wanneer je terug wilt rijden en hij gooit zijn hoofd in jouw handen echt gelijk weer voorwaarts (naar je hand toe rijden). Let er ook op dat als hij gaat trekken dat jij dan loslaat en niet terug gaat trekken, wat een natuurlijke reflex is! Succes!

_Zsazsa_

Re: Problemen bij overgangen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:30

als je hem bij elkaar wil laten lopen moet je hem een paar keer per week met een pessoa tuig longeren en dan veel overgangen laten maken. en zijn onderhand komt er goed onder zijn hals word soepel en makkelijk voor je stem...het enige wat je dan meot doen is makkelijk maken voor je been.. en laat hem veel oefeningen met zijn hals doen zodat hij lekker soepel word. en dat is moeilijk bij zoon groot paard maar zeker de moeite waard toch?

scces

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 09:21

Bedankt voor de reacties! Ik dacht zelf ook in die richting, maar hoe meer mensen dit zeggen hoe zekerder ik kon zijn!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:00

idd zoals meteen de eerste reactie al zei: aan je been naar voren de verbinding weer opzoeken en dan MET die verbinding weer proberen terug te schakelen.