Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Kris25 schreef:probeer eerst eens een schijnovergang naar het halthouden te rijden, zodra ze bijna stil staat stap je weer weg en beloon je je pony. Hatlhouden is erg moeilijk en moet met beleid en veel geduld geoefend worden.
droefje schreef:Halthouden is een zware en moeilijke oefening voor een paard.
dit, omdat als je goed halthoudt, dan staat je paard gesloten en aangespannen. denk dat dit een questie van kracht en sprierontwikkeling is. bij het halthouden drukt het paard zijn rug weg en loopt daarbij van het achterbeen af. dit voel je dus terug in je hand (maakt zijn rug bol)
blijf inderdaad gewoon doorgaan met veel overgangen en tempowisselingen op deze manier maak je je paard sterker en sneller op het achterbeen. als je halt gaat houden, zorg dan dat je paard ten aller tijden naar je hand toe loopt en die voorwaartse drang naar voren houdt, dus naar voren blijft denken. als dit alles goed gaat, dan rustig een overgang maken naar halt dmv zwaarder te gaan zitten en een lichte ophouding aan beide teugels. komt je paard er tegenin, dan direct weer naar voren.
1 goede tip. voelen. voel wat je paard onder je doet.
succes
Ik heb het gewoon best vaak geoefend, en het werd natuurlijk wel beter, maar is nooit perfect geweest, ene keer super andere keer zeer slecht...... Irisamaire schreef:Kris25 schreef:probeer eerst eens een schijnovergang naar het halthouden te rijden, zodra ze bijna stil staat stap je weer weg en beloon je je pony. Hatlhouden is erg moeilijk en moet met beleid en veel geduld geoefend worden.
Als ie niet helemaal stilstaat dan conditioneert de pony het toch ook niet met halthouden? Dit heeft naar mijn mening dus eerder een negatief effect.
Ik zou juist belonen als ie uiteindelijk dan wel stilstaat. Zorg, als je een gevoelige pony hebt dat je als je naar halthouden gaat je been er volledig afhebt, zodat ze niet onthutsd raakt door een been dat nog steeds 'er aan' is. Je kunt ook oefenen door iemand er naast te laten lopen, een paard blijft dan eerder staan als jij halthoud. Dan kun je 'm dan ook direct belonen als ie niet gaat dwarrelen.![]()
Jouw pony protesteert trouwens tegen je hand aangezien hij zijn hoofd omhoog doet en mond open, dus ik zou ook eens kijken hoe dit komt - oorzaakbij jezelf zoeken: ben je wel concreet en duidelijk genoeg, ben je constant, heb je een onrustige hand, etc etc
Succes!