paard gooit mij op andere been tijdens lichtrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

paard gooit mij op andere been tijdens lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:29

Met mijn bijdpaardje rij ik erg veel buiten. Erg lekker.

Omdat je buiten niet echt van been kan wisselen, zoals in de bak gebeurt met van hand veranderen, doe ik dat regelmatig op een willekeurig punt.

Nu merk ik de laatste week, anderhalve week dat mevrouw liever heeft dat ik maar op 1 diagonaal lichtrij. Zo gauw ik van been verwissel gaat ze heel idioot draven (ze is nogal lenig, dus dat gaat makkelijk) en gooit me weer terug op het been waar ik eerst ook al op zat.

Hebben mensen tips om dit uit te zitten?

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:27

Volhouden!!
Ga desnoods in de beugels staan totdat het paard weer normaal draaf en let erop dat wanneer je begint met lichtrijden dat je op haar (verkeerde) diagonaal gaat zitten!

Paard ervaart het gewoon als vervelend omdat jullie hier waars. nooit eerder op hebben gelet en wellicht al jaren op hetzelfde been wordt gereden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:28

Doorzitten? Is wel vermoeiender maar dan wordt je paard iig niet zo eenzijdig belast.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:55

Cassidy schreef:
Doorzitten? Is wel vermoeiender maar dan wordt je paard iig niet zo eenzijdig belast.

Moet hij/zij wel zijn rug meegeven. Als die weggedrukt word is doorzitten absoluut geen optie. Krijgt ie staks nog rugproblemen ook.

gomir

Re: paard gooit mij op andere been tijdens lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:01

Mijn ervaring is dat paarden die je maar op een been laten lichtrijden of je constant een kant op gooien(bijv. in galop) vaak ergens een blokkade in de rug hebben.

Ik zou de eigenaar eens vragen of daar een keer naar gekeken kan worden.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:17

Je paard goed losrijden (goed stelling vragen e.d.) en gewoon volhouden , je paard niet laten winnen , anders blijft hij het doen .
Als het idd een medisch probleem is kan ik je verder niet helpen ..

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:10

Dit is iets wat vaak gebeurd als een paard niet recht is (een soort symtoom). Het 'gooit' je dan als het ware naar de kant die voor hem het minst belastend is.

Zie voor meer info over rechtrichten op paardenbegrijpen.nl of hoefkatrol.com
Succes!

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:12

symptoom dus.. (raar woord eigenlijk) van een vaak rijtechnisch probleem

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 10:38

Ben ziek geweest, dus kijk nu pas weer in m'n eigen topic.

Ik ga in elk geval iets doen met de tips, want ze klinken in elk geval nuttig.

Daarnaast heb ik al wel ontdekt dat het deels te maken heeft met het hoge tempo van de draf. Ze is momenteel nogal fel/voorwaarts en wil graag voor je werken. Niet erg, want een mooie manier om voor ons beiden conditie te kweken (endurance). Van de week was het felle eraf en was de draf beheerster en lukte het lichtrijden op beide kanten wel.

@Sjef: we letten er juist wel bewust op dat we lichtrijden afwisselen, omdat er al eerder problemen mee geweest zijn bij 't andere paard. Daarnaast rijden we vrijwel altijd buiten en moet je er wat meer opletten dan in de bak, waar je regelmatig van hand verandert.

@Cassidy: doorzitten is helaas niet echt te doen, zit voor mij niet heel fijn en loopt dus ook niet echt prettig voor m'n paard.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:13

ik ben op het ogenblik bezig met een paard dat z`n ruiter ook graag op èèn kant gooit.Die is eenzijdig sterker.Als oplossing longeren we die veel.In begin was rechtsom erg moeilijk voor haar, maar nu ze sterker wordt,wordt het beter.Misschien een idee?