hoe recht zitten en voeten muis stil houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

hoe recht zitten en voeten muis stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:48

Ik heb vooreen altijd op een springzadel gereden en al die jaren is er bij mij niet echt op gelet dat ik iets voorover zat. Dat is dus erger geworden en ik stoor me er zelf aan. Ik rijd nu een jaar op een dressuur zadel en ben wel beter recht op gaan zitten maar als ik door zit is het beter als dat ik licht rij.
Mijn doorzitten is het afgelopen half jaar sterk verbeterd omdat ik er achterkwam dat ik zo moelijk kon doorzitten omdat ik niet ontspannen genoeg zat en mn beugels te kort had. Nu zit ik dus langer, zit veel beter, met doorzitten netjes recht op maar dan wiebelen mn voeten nog wel
ik druk mn hakken goed uit daar ligt het niet aan, als ik ze overdreven ver uitdruk liggen ze wel stiller maar krijg ik na 1 rondje al last van mn enkels.

als ik lichtrij gaat mn boven lichaam altijd iets naar voren en mn voeten naar achter

als ik op een springzadel rijd liggen mijn voeten bijna stil, hoe kan dit? en wat doe ik er aan?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:53

hier zit ik op een springzadel en liggen mijn voeten verder naar voren als op de foto er onder op een dressuur zadel

Afbeelding

Afbeelding

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:55

Je hebt opzich een hele mooie beenligging,
Span jij je boven benen misshcien te vast aan?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:30

Saskia9: dat is ook net wat ik dacht. Het lijkt net alsof je wat klemt met je bovenbenen. Kan je makkelijk en ontspannen rijden zonder beugels? Dus je benen echt laten hangen en lang maken?

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:44

ten 1e vid ik dat je een super mooi paardje hebt!

en tsja het ziet er idd uit alsof je eht spant.. en ik denk dat je het lang moet maken.. ik heb et ook een klein beetje maar das lkwesie denk van je been langmaken en iets spannen..

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 15:46

daardoor ben ik beter gaan doorzitten, door het ontspannen van mn boven benen. misschien dat ik het met licht rijden doe zonder het in de gaten te hebben?

ik kan prima zonder beugels rijden maar kan mn voet niet naar voren houden met lichtrijden en niet stil houden met doorzitten. Zal is kijken wat ik met mn boven benen doe als ik licht rij

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:17

Via de foto's lijkt het inderdaad dat je je bovenbenen vastklemt. Daardoor kan je je bekken niet goed kantelen en kieper je iets naar voren. Komt dus eigenlijk gewoon neer op het trucje dat je al kent met doorzitten toepassen in het lichtrijden.

Daarnaast lijkt het mij ook echt een springzadel dingetje hoor. Wij hebben op stal ook een ex-springruiter die nu recreatief dressuur rijdt en zij heeft precies dezelfde klachten als jij.

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:53

Beugels nog een gaatje langer? Heeft bij mij goed gewerkt, kun je je benen langer maken zonder die pijn in de enkels. Wel weer even wennen hoor.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 23:24

ja ik heb ze al een gat langer en dat rijd nu idd beter. Maar ben bang dat ik dan niet meer kan lichtrijden. Zal het morgen is uitproberen

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:15

OEFENEN OEFENEN OEFENEN constant tegen je zelf zeggen achterover recht zitten voeten stil hakken omlaag ( ik zou idd je beugels nog 1 gaatje langer maken en dan echt steunen op de bal van je voet en je hakken zover mogelijk uitdrukken, die pijn in je enkels is gewoon ongetraindheid en verbeterd vanzelf. als je je hak verder uitdrukt (zo ver is ie nog niet uitgedrukt op de foto's niet iig) komen je benen vanzelf verder naar voren te liggen en kom je ook rechter te zitten. wat je ook kan doen is jezelf regelmatig laten filmen en dan na het rijden kijken kijken kijken zodat je je gewoon gaat ergeren aan je zelf en je houding en er constant aan gaat denken benen naar voor hakken omlaag rechtzitten.

ik vind trouwens dat je op het dressuur zadel netter zit als op het springzadel .

greetz

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:09

moment opname ik vind mezelf echt niet netjes zitten op mijn dressuur zadel al is het wel een stuk verbeterd. Ik irriteer me er al aan dus dat is niet meer nodig heb vandaag stiekem even een springzadel er op gelegt, ga morgen met een gaatje langer op mn dressuur zadel rijden. Merkte direct toen ik er op zat dat mn voeten veel verder naar voren lagen, denk omdat mn knie ook verder naar voren ligt als op een dressuur zadel. ga morgen eens met een gaatje langer proberen

Imago01

Re: hoe recht zitten en voeten muis stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:24

Denk erom dat als je je beugels op je dressuur zadel nog een gaatje langer maakt, het 'gevaar' erin schuilt, dat je gaat 'staan' in je beugels (omdat je gewoonweg je hak niet meer kunt uitdrukken) en dan gaan je voeten alsnog weer 'wiebelen'.

Hmmm jij hebt zo te zien hetzelfde ongemak als ik: stevige bovenbenen. Je moet je tenen voor jouw idee overdreven naar de neus van je paard laten wijzen, zodat je minder 'rolt' over je boven benen heen...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:33

Ik heb het idee dat het zadel ietwat te klein voor je is. Je been "bedekt" zo'n beetje het hele zweetblad. Daarom heb je te weinig ondersteuning van het zadel en ga je daarom wat korter zitten omdat dit voor je gevoel meer steun geeft.

Als ik jou was, zou ik een zadel zoeken met langere zweetbladen.

Ikzelf heb ook stevige bovenbenen, ben persoonlijk erg tevreden over mijn Passier Grand Gilbert.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:39

Als je weet wat je wil verbeteren, elke minuut het je zelf vertellen. Zodat je er steeds aan denkt, desnoods het op je hand zetten. Of iemand mee nemen onder het rijden, die ook ziet wat je moet doen, en het je die steeds laten vertellen. Herhalen Herhalen Herhalen...

Verder ga ik wel met het zadel mee, maar als het d'r echt in de weg zit, zal ze daar wel een oplossing voor vinden!

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:46

mijn paardje gaat over een tijdje weg ivm school dus er komt helaas geen nieuw zadel al zal een groter zadel idd misschien beter voor mn voeten zijn maar heb er zelf geen last van verder zit er heerlijk op

Ik moest erg wennen aan lang zitten omdat ik op mn springzadel altijd heel kort zat. Ben nu al 3 gaten langer gaan rijden als dat ik er voor het eerst op zat Ik denk dat ik nog wel goed mn hakken kan uitdrukken met een gat langer maar lichtrijden word wel moeilijker denk ik, maar misschien weer kwestie van wennen.

als ik doorzit zit ik wel recht op maar als ik licht rij niet.

overigens komt er in de toekomst weer een springpaard dus ga ik weer op een springzadel rijden maar dan moet ik er misschien toch 1 zoeken waar ik mn benen goed ik kwijt kan en een groter zitvlak, misschien dat het dat beter gaat?

wel zit ik altijd ver achterin mn zadel zou dat er mee te maken hebben? dat ik meer naar voren moet zitten, want die ruimte heb ik nog wel over, misschien dat ik mezelf naar achter druk omdat mn beugels een gat langer moeten?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:10

Ik ga met tyrza mee. Aan de hand van de fotos is in ieder geval je dressuurzadel te klein. Je hebt waarschijnlijk een 17inch of 17,5 inch waardoor je eenvouding gezegt te weining ruimte hebt om te kunnen zitten en welke geen ruimte laat voor je benen.
Je zit inderdaad iets met je bovenlichaam naar voren. De benen liggen niet verkeerd, hakken moet je echter wel uitdrukken. Beugels echt veel langer zou ik niet doen aangezien je wel gevoel met je paard moet houden.
De tip is veelvuldig zonder beugels en meer je bekken kantelen.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 00:18

18 inch en springzadel 17.5 zal is gaan letten op dat bekken kantelen want daar denk ik nooit over na als ik rijd, alleen aan recht op zitten en voeten stil houden. Misschien als ik verder voor in mn zadel ga zitten ik vanzelf beter recht op ga zitten?

op de laatste foto vind ik zelf wel mn benen verkeerd liggen, te ver naar achter en daar irriteer ik me zo mateloos aan maar dat komt denk ik weer omdat ik te veel voorover zit (valt op deze foto's nog mee maar is best erg)

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:59

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een 18" is. Wat voor merk zadel is het?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 23:52

kn dus valt klein, maar heb ook een beste kont hoor

heb vandaag met mn beugels een gat langer gereden en gevraagt en degene die aan het rijden waren op mn voeten te letten en het gaat nu wel iets beter. Ben ook aan gaan denken dat ik meer voor in mn zadel moet gaan zitten en zit ook makkelijker recht op. Kan nu mn hakken uitdrukken zonder last van mn enkels te krijgen dus er zit vooruit gang in nog meer tips?

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:30

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met bekken kantelen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:38

Als je in het midden van het zadel zit rechtop kun je als het ware je buikspieren aantrekken en je bekkenbodumspieren net zon bewegign als waarneer je met de schommel naar voren wilt gaan.

In het zadel is er maar een plek om te zitten en dat is in het midden schop de beugels maar uit en schuif een beetje met je achterwerk. Je zult merken dat er een plek is die niet alleen diep zit maar ook makkelijk.
Dit is de plek waar je hoort te zitten je hoeft dan niet te klemmen maar kunt gewwoon ontspannen zitten omdat je in het midden zit dus de plek waar je in balans kunt zitten het zadel is zo geconstrueerd dat dat de balans plek is.
De benen hangen af naar beneden en ik moet een lijn kunnen trekken tussen oorlelletje, elleboog en hak vertikale lijn dan zit je goed.
Gesp de beugels nooit te lang want juist dan ga je klemmen, nee altijd ongeveer een cm of drie a vier boven de onderzijde van je hak.

En veel de beugels effeuitdoen. Zit rechtop en soms wil het omhoog kijken nog wel eens helpen, buikspieren spannen, fluiten zingen kortom afleiding en gewoon iedereen melden dat je rechtop wilt of ze even mee willen kijken.