Wat zijn jouw ervaringen met een Thiedemannteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valena

Wat zijn jouw ervaringen met een Thiedemannteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 10:02

Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een bijrijdpaardje dat een beetje moeilijk nageeflijk te rijden is. Na een uur geeft ze zich wel, maar dan is het nog erg lastig om haar daar te houden (ligt deels ook aan mij, hoor!).

Nu dacht ik dat een Thiedemannteugel misschien uitkomst zou kunnen bieden. Als het paard immers goed loopt, werkt de Thiedemann ook niet meer in. Ook een slofteugel heb ik overwogen, maar ik vind zelf dat ik daar niet kundig en ervaren genoeg voor ben om deze te gebruiken zonder het paard schade te berokkenen.

Graag hoor ik jullie mening/ervaringen over de Thiedemannteugel!

marianne18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:05

ik rijd zelf ook met een thiedermannteugel heb het zelfde probleem als dat van jou ik ben er hee blij mee en als ie goed loopt werkt hij dus ook niet meer.
echt super vind ik het.

Gradus06

Re: Wat zijn jouw ervaringen met een Thiedemannteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:16

Ik denk ook dat je veel beter een thiedemanteugen kunt gebruiken ipv een slof.

Maar is het paard wel achter actief genoeg?
Want dat is meestal het grootste probleem dat een paard moeilijk nageeft.
Maar is dat niet het geval, kun je heel goed die thiedemanteugel gebruiken, verniel je niet zo snel iets mee.

Veel succes!

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:24

Wees altijd voorzichtig met hulpteugels, al moet ik nu wel zeggen dat de thiedemanteugel (als hij niet te kort is ingesteld) de natuurlijke hoofdhouding van het paard ondersteund, wat niet gebeurt bij het gebruik van een slof (dan kan je echt het hoofd naar beneden dwingen zeg maar)

Als je van plan bent een thiedemanteugel aan te schaffen zorg er dan wel voor dat je paard ontspannen blijft lopen . Ga niet lopen zagen in zijn mond om zijn hoofd naar beneden te krijgen. Maar rijdt zachtjes met je handen, licht contact op je teugels en wat vooral belangrijk is, werk met je zit en je benen.

Hoe? door bij iedere pas telkens aan dde kant waar het paardenbeen naar voren gaat je kuit op te spannen (meer hoeft het niet te zijn, je hoeft dus zeker niet bij elke pas te gaan schoppen, het is dus bijna onzichtbaar) en probeer ook wat meer gewicht op je zitbeenknobbels te nemen, dat helpt je paard zijn gewicht meer op de achterhand te nemen....En dat is echt HEEL BELANGRIJK als je met een hulpteugel rijdt...

Vergeet nooit dat paardrijden erom gaat dat je je paard leert zijn gewicht over alle Vier zijn benen te verdelen, en van nature uit(als het paard stilstaat bv) is het gewicht ongelijk verdeeld. Het paard neemt 60 procent van zijn gewicht op de dunne voorbenen en 40 procent op de gespierde achterbenen...Door je paard dus te leren zijn achterhand meer onder de massa te plaatsen wordt het gewicht fifty fifty verdeelt ver de voor en achterbenen en gaat je paard van nature die gebogen halshouding aannemen....

Maar wat gebeurt er nu als je een hulpteugel gebruikt en dat je de achterhand onder de massa moet krijgen (en dus niet enkel de krul vanvoor) dan komt er dus nog meer gewicht op de al zwaar belaste voorbenen te staan...en is da kans op kneuzingen en verekkingen veel groter....

Dus onthoud....het gaat er niet om dat je paard mooi in een krul loopt maar dat je de achterhand meer onder de massa krijgt om het paardengewicht te verdelen en dan krijg je van nature die mooie , verheven, maar toch gebogen houding van de hals. De achterhand krijg je meer onder de massa door gebruik van je benen en je zitbeenknobbels....

Maar als jij vind dat een thiedemanteugel gaat helpen....dan is dat jou beslissing natuurlijk, maar als je onthoud waar het om gaat, en die achterhand van je paard niet in de steek laat, dan komt eht heus wel goed....

groetjes !!!

Rebecca

hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk en heb je er wat aan...

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:29

Die 5 de paragraaf , daar heb ik mij zin niet goed geformuleerd ..hier komt ze opnieuw...

Maar wat gebeurt er als je een hulpteugel gebruikt en niet het gewicht onder de massa rijdt (het paard dus in die krul forceert) dan komt er nog meer gewicht te staan op de dunne voorbenen en is de kans op kneuzingen en verstuikingen nog groter...

zo dat is wat ik bedoelde

groetjes

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:35

Beccieloeken slaat de spijker op z'n kop; beter op een goede gefundeerde manier je paard nageeflijk RIJDEN, i.p.v. de korte makkelijke weg (voor de ruiter) door van voren te "trekken"en/ of hulpteugels te gebruiken.

Je zult uiteindelijk veel meer profijt van je arbeid hebben als je je paard van achter aan het werk zet. Daar zit de moter. Maar het is zo moeilijk om het als ruiter vol te houden om actief en onafhankelijk hulpen te geven om je paard aan het werk te krijgen en te houden.

Zolang de instructie erbij staat dan lukt het wel.
Ik hoop dat je het geduld en doorzettingsvermogen hebt om dit probleem rijtechnisch op te lossen.

Vergeet vooral niet te ontspannen in je handen als het paard wel doet wat jij wilt, op die manier beloon je hem.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 10:51

Uiteraard is het een "hulp"-teugel en niet een middel om mijn tekortkomingen als ruiter op te lossen! Het paardje is prima voorwaarts en ook goed aan het been en natuurlijk blijf ik hier op letten!
Maar ik heb er niet zo veel aan als ik alle energie die ik er in stop van achteren, er van voren weer uit moet laten lopen. Ze maakt zich van voren namelijk sterk, zet de hals er op, neusje omhoog en lopen maar! Tsja, en als je zo eerst een uur moet rijden, voordat ze een keer wat nageeft... Vandaar dat ik dacht dat de Thiemannteugel mij kan helpen om haar iets eerder na te laten geven. Als ze dan immers loopt in de hoofd-halshouding waar ze lopen moet, werkt de teugel niet meer in! Hopelijk merkt ze zo iets eerder dat het makkelijker loopt met het neusje neerwaarts.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:03

Gek genoeg zul je op een gegeven moment merken dat wanneer jij de moter achterin goed aan het werk is, je tempo helemaal niet te hoog is. Het hoge begin tempo zal zelfs trager worden, doordat de achterhand er goed onder is, gaat het paard zijn rug goed gebruiken, zal zijn achterbenen er dus goed onder zetten en duwt als het ware op deze manier de voorbenen naar voren.
Je kunt het tempo ook nog iets beïnvloeden door zelf langzamer te gaan lichtrijden, meeste paarden zullen zich aan gaan passen aan de ruiter.
Ook door onafhankelijk beenhulpen kun je het tempo aan passen;
linkerschouder achter, linkerbeen geven, dan zal het paard verder onder treden met zijn linkerachterbeen, voor rechts geldt natuurlijk hetzelfde. Probeer hierin een ritme te vinden. En probeer midden en recht boven je paard te blijven zitten.

Je paard zal zelf de gewenste hoofd/hals houding gaan zoeken vanuit hetgeen hierboven staat.

Je paard zal zijn passen afmaken, losser door zijn lijf gaan lopen, zijn beweging wordt ruimer. Hij zal zich tegen jouw kuit aanleggen, hij wordt scherp aan het been.

Het paard zal zijn lendenen gaan gebruiken, vaak voelt dit alsof hij gaat mesten, of jij krijgt het gevoel dat je voorover kukelt, of je kukelt zelfs wat voorover.

Ik weet het, in theorie kan ik het misschien mooi vertellen, als ik les heb, doe ik het (meestal) zelf ook, maar zonder instructie dan vergeet ik ook wel heel gemakkelijk van achter uit te rijden.

Het moet voor de ruiter een gewoonte worden dat je eerst beenhulpen geeft voordat je aan het bit komt.

zinsconstructie gewijzigd
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 31-01-06 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:05

Alle energie die je ervan achter in stopt, uit zich uiteindelijk in een betere beweging van je paard.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:11

ik merk dat er steeds meer met thiedeman gereden wordt. en ben van mening dat dit een vele betere oplossing is dan een slof.

stel hem losjes in, en probeer niet teveel je aandacht op het 'naar beneden rijden' te besteden.
activeer, rijd op je beenhulpen, ontspan, zet de achterhand eronder

en je zal zien dat dat heel goed werkt!

zelf rijd ik ook met thiedeman, vooral omdat mijn paard soms zjin hoofd omhoog kan doen en flink gaan lopen trekken aan mij.
nu kan dat niet meer. hij probeert het niet eens meer. mss dat de thiedeman er binnenkort vanaf gaat..

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:45

Ik ben van mening dat dit nu je oplossing wordt, maar als je er zonder rijdt, dan heb je het zelfde probleem weer. Dus wordt het niet meer als hulpteugel gebruikt maar als oplossing. Waarom ga je niet wat lessen nemen van iemand die jou kan helpen om je paardje ontspannen, van achter naar voren te rijden en tenslotte nageeflijk te laten lopen.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:03

Ik gebruik de thiedeman ook bij mijn paard, maar alleen als ik ga buitenrijden omdat hij dan behoorlijk kijkerig is.

Ik denk dat als je een thiedeman gaat gebruiken en je het paard van achteren wel lekker actief houd dat dat geen probleem is.
(even kort gezegd want de rest is al uitgelegd door beccieloeken)

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:26

@ Maykie: Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het probleem terug komt als ik weer zonder hulpteugel ga rijden! Ik heb nu het idee dat het paard er wat meer moeite mee heeft, waardoor het voor mij ook moeilijk wordt om haar goed te rijden. Ik hoop haar met de Thiedemann wat verder te kunnen trainen/gymnastiseren, waardoor het straks zonder ook beter gaat. Maar dat is dus afwachten!

En zie mijn onderschrift: Gouden teugels geven een paard geen vleugels! Ik wil er dus ook echt mijn eigen tekortkomingen niet mee verdoezelen!

Les nemen zou ook zeker een oplossing kunnen zijn, maar in de eerste plaats kan ik dat niet betalen en in de tweede plaats ben ik nog geen goede instructeur tegengekomen! Ik ben met rijden op de manege gestopt, omdat ik daar geacht werd het paard maar in de krul te trekken, want dat was het doel! En ik ben me dus terdege bewust dat het zo in ieder geval niet werkt!

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:08

Weet je wat trouwens een wondermooie hulp is Irislove? Jezelf eens zien rijden door een filmpje te maken. Dan pas kan je duidelijk zien wat er net misgaat...Waarom je pony niet nageeflijk is...Maak jij jezelf soms zenuwachtig? Of span je je lijf mss op? Die dingen hebben echt een grote invloed op je paard...

Ja ik weet het...Paardrijden is niet simpel he...Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten...Ik rijdt nu zelf al 14 jaar en ik merk zelf iedere dag opnieuw dat ik nog fouten maak...En geloof het of niet...Je paard laat je fouten zien...Nu maar een simpel voorbeeldje

toen ik zelf een jaar of 12 was reed ik met een prachtige Capital merrie die tevens mijn naamgenote was (Zei hete ook Rebecca)
En wat ik ook deed ik kreeg haar niet ontspannen en dus ook helemaal niet nageeflijk. Ik werd er op den duur echt kwaad van!!!
Ik heb toen les genomen bij een vrouw Renilde (ben haar achternaam even kwijt) die me trouwens een fortuin aan geld heeft gekost...
En toen zij de eerste keer kwam en me zag rijden wist ze direct wat er aan de hand was...
Ze liet me afstappen en sprong zelf op het paard...het duurde nog geen minuut (en dit is echt geen grap) of mijn o zo zenuwachtige merrie liep daar mooi ontspannen, geheel nageeflijk, met haar achterhand goed onder haar lichaam...
Ik stond werkelijk paf!!!Ik kon mijn eigen ogen niet geloven!!!!

Wat deed ik nu toch verkeerd???
Heel simpel...ik was gewoon 1 blok beton...ik moest eerst zelf leren ontspannen en dan pas zou mijn paard dat ook doen...Dus wat kreeg ik als tips mee:

1) als je je gestresseerd voelt, rij dan gewoon niet...maar ga je paard lekker knuffelen en verzorgen
2) voor je opstapt doe een 5 a 10tal minuten wat stretchoefeningen zodat al je spieren goed gerokken en ontspannen zijn
3) ook je paard heeft eerst die ontspanning nodig, laat hem goed loskomen aan de lange teugel (nou ja, lange teugel,gewoon iets langer dan normaal zodat er niks van druk op de mond komt)
en rijdt tijdens het loskomen eerst wat losstappen en dan draven en steeds grote oefeningen rijden zoals grote voltes, van hand veranderen, enz...maar hou hem bezig
en dan kan je stillaan naar die ontspannenheid werken, zoals ik eerder al beschreven had....

En het gekke van al was... Dat ik nooit een hulpteugel heb moeten gebruiken op die o zo stressie kip van mij...hehe

zo zie je maar...

hopelijk kan je er iets mee doen

groetjes!!!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:08

Ik heb het gevoel dat je paard niet goed aan de hulpen is.Probeer hier eerst aan te werken en dan zal je zien dat hij vanzelf gaat zakken met zijn hoofd.Je zegt in 1 van je berichten dat alles wat je er van achterinstopt je er van voor uit laat gaan doordat je paard met zijn hoofd in de lucht loopt en hard gaat lopen.Ik denk dat hij voor je beenhulp vlucht.Probeer eerst goed aan je tempo controle te werken je moet altijd in 1 draf tempo{ritme} draven niet dan weer harder en dan weer zachter maar altijd een gelijk tempo.

Niet te veel aan de teugels zitten maar overgangen op je zit gaan rijden.Net zolang oefenen tot het lukt het geeft niets dat je de eerste keren er 5 rondjes over doet om van draf naar stap te rijden als hij maar doet wat je vraagt en dan natuurlijk heel goed belonen.Heel veel overgangen gaan rijden en schijn overgangen gaan rijden zodat hij sterker wordt in zijn achterhand.En veel figuren blijven rijden en af en toe even extra naar binnen laten kijken en af en toe even extra naar buiten laten kijken lekker los en soepel maken je paard.

Ik zou zelf nooit met een hulpteugel gaan rijden ik wil het zelf rijtechnisch oplossen.Wat je wel kan doen is om met longeren je paard bij te zetten en zo je training onder steunen.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:13

Bij ons op stal rijdt er een meisje met een thiedemann teugel, omdat haar pony te sterk is voor haar. Hij heeft nogal de neiging om heel hard te gaan rennen met zijn hoofd in de lucht en dan is er gene houden meer aan. Nu zij net het beetje extra steun heeft door de thiedemann is het voor hen een stuk prettiger rijden. Hij is makkelijker bij haar te houden en begint zelfs met lopen een beetje zijn rug te ontspannen. Heel positieve ervaring dus.

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:28

Je zegt dat je zelf ook nog niet zo goed erin bent..(als ik het verkeerd begrijp..sorry dan..dan sla je deze reactie maar ff over:P)..
dan zou ik niet nu een thiedemann erbij pakken..want dan leer je het nooit...volgens mij moetje gewoon zelf goed leren en door gaan met proberen..en als je het op andere paarden wel goed kan enzo, en bij je eigen nog steeds niet, dat je dan zo'n teugel erbij pakt...
Succes!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:33

ik rijd mijn fjordje ook met eem thiedeman, maar niet om haar in de krul te rijden. maar om te voorkomen dat ze haar hooft te ver omhoog gooit en dan het bit vastpakt.
ik heb de pony ook na laten kijken of zij niet iets met haar rug of tanden heeft. ook het bit hangt goed. het is voor mij gewoon een extra steuntje bij het rijden. op deze manier vind ik zelf een thiedeman wel goed.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:14

Ik heb niks tegen een een thiedemann, wil er zelf een gaan gebruiken.. Maar niet voor de doeleinde die jij noemt.. Ik ga meer met Melle_odet mee

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:16

monsera schreef:
........... van achterinstopt je er van voor uit laat gaan doordat je paard met zijn hoofd in de lucht loopt en hard gaat lopen.Ik denk dat hij voor je beenhulp vlucht.

Tempo verhogen en het ritme verhogen is één van de gemakkelijkste manieren voor de paarden om onder het werk uit te komen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:44

Ik vind persoonlijk een Thiedemann minder geslaagd omdat het paard daar snel op kan gaan hangen. Een slof kun je zelf apart gebruiken, en kan het paard dus niet zo snel op gaan hangen.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:48

Maar als hij op de Thiemann hangt, hangt hij ook op je hand...

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:42

anneliesdj schreef:
Ik vind persoonlijk een Thiedemann minder geslaagd omdat het paard daar snel op kan gaan hangen. Een slof kun je zelf apart gebruiken, en kan het paard dus niet zo snel op gaan hangen.

Hier ben ik het helemaal mee eens, door een thiedeman loopt een paard niet op zn eigen benen maar als het ware op de thiedeman (hangen), hierdoor gaan ze heel erg op de voorhand lopen!

Mijn advies; geen thiedemann dus, ga eerst maar eens aan de ontspanning en achterhand werken. Je krijgt het vanzelf wel door hoe het moet Veel overgangen (niet sneller maar actiever) en voltes rijden succes!

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:43

Als je er eenmaal aan begint is het heel moeilijk om er van af te komen is mijn ervaring.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:02

Kan een thiedeman ook ondersteunen om het paard op het begin lang laag los te rijden?