Pakt bit vast, en gooit hoofd omhoog.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Pakt bit vast, en gooit hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 01:01

Ik ben niet echt opzoek naar een oplossing, want woensdag heb ik weer les, en dan vraag ik gelijk wat ik het best kan doen. Maar ik ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen. Ik zal het nog even een keer uitleggen.

Me paard pakt zeg maar het bit vast, of iig. Hij gooit z'n hoofd dan in de lucht, en je kan eigenlijk niks meer. Net wat draaien maar meer niet, ik draai nu op een volte, en geef been, en ga niet terug trekken. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:07

Ik zou eerst uitsluiten of het geen medisch probleem is. Dus tanden na laten kijken.
Daarna bekijken of het bit goed past en op de goede hoogte hangt.
Daarna bekijken of het probleem niet vanuit zijn rug/zadel komt (want op die manier drukt hij z'n rug weg).

En daarna kun je er rijtechnisch aan sleutelen. Maar daar zal je instructrice je overmorgen wel mee helpen. Want vanaf hier kun je niet zien wat er fout gaat.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:39

En na alle medische uitsluitsels; is het een manegepaard of een eigen paard?

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:46

ik denk dat et puur onder het werk uitkomen is.. en tsja mijne doet et nu gelukkig wat minder.. en altidj als mijne een teken geeft van onder me weg lopen moet ik overgang terug maken gaan halthouden ofzo..en tsja niet terugtrekken ookal heb ik dat uit kwad eid wel es gedaan

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 16:46

Bit hangt op goede hoogte, we hadden net nieuw hoofdstel, heeft me instructeur al even naar gekeken
Tanden is het ook niet, anders hadden we het wel gemerkt met eten, en dat doet ze goed! Als er haken op zaten, hadden we het dus al wel gemerkt met hooi dat er met balletjes weer uit komt.
Rug/zadel zal het ook niet zijn, anders dan zou ze daar wel langer op reageren.

Verder het is me eigen paard, ik heb haar nog niet zo heel lang. Dus de gebruiksaanwijzing moet nog gemaakt worden!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:58

Ben het totaal niet met je eens.

Dat je dingen aan het eten merkt, heeft vaak zeker te maken met de tanden. Maar dat is helemaal geen vereiste om iets aan de tanden te hebben!!!

En over je zadel. Je paard verandert ook in de tussentijd. Dus als ze eerst niet reageerde en nu wel, kan dat ook betekenen dat haar spieren zodanig zijn verandert dat het zadel niet past.
Of je vulling is op sommige punten gaan klonteren, zou ook nog kunnen.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:04

Als ze echt last van haar tanden zou hebben, zou ze echt niet vrolijk haar wortels of biks op eten. Dan liet ze wel wat liggen, en als ze bijv. haken op d'r kiezen heeft, eet het ook lastig, en hadden we dat wel gemerkt in stal.

Ik heb me paard nu pas vanaf na kerst, dus zoveel zal ze nog niet verandert zijn. En als het zadel niet goed lag ofzo, hadden we dat zelf ook al wel gezien.

Ik ben wel blij dat je mee denkt, maar als het echt medisch was, hadden we het al wel ondekt, ze is ook gekeurd toen ze bij de vorige eigenaar kwam..

Ik denk ook eerder wat lotjj92 zegt, dat ze er probeert onder uit te komen. Omdat ze nog niet zo lang weer onder het zadel is, en nu toch wel fanatiek aan het rijden zijn, wat ze nog niet gewend is.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:39

Ieder zijn eigen ideeën over dit onderwerp....
Hou ik me verder buiten deze discussie. Kennelijk heb ik er een andere kijk op.

Irisamaire

Re: Pakt bit vast, en gooit hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:54

Vroeg me af of het een manegepaard is of je eigen paard omdat manegepaarden vaker dan eigen paarden hun hoofd nog wel eens in de lucht willen gooien als protest tegen gehang, gesjor en getrek van net beginnende ruiters, e.d.
Maar aangezien het je eigen paard is die je dus ook net hebt denk ik ook inderdaad dat je paard op dat moment het niet begrijpt, of in protest gaat omdat hij het moeilijk vind. Rustiger aan doen/stapje terug in de trainingen zodat je paard ook de tijd krijgt om te leren, te wennen, te begrijpen en ook te kúnnen wat je wilt en bedoelt.
Wat betreft de medische speculaties:
Ik neem aan dat de TS een ruiter is met ruitergevoel en dat ze voordat ze een oproep neerzette dit zelf ook wel dubbel en dwars zal hebben gecheckt. Beetje beledigend voor de TS.

chavello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:22

iik zou inderdaat even zn mond na laten kijken .. en als er dan niks te vinden is een ander bit eriin .. heeft bij een paard dat iik heb Gereden ook Geholpen suc6

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:01

heey,
vooral niet vasthouden en terugtrekken. meestal pakt een paard na een tijdje het bit vast om 2 redenen. of je houd te lang vast waardoor de mond niet kan ontspannen. of je heb een saaie les en hij verveelt zich. let maar op houd hem maar is constant bezig zul je zien dat het minder word. en ja als hij trekt en jij trekt terug trekt zij alleen maar harder terug.. logisch eigenlijk.

misschien heb je er wat aan. bij mijn pony was het wel zo!

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:03

Vonnie84 schreef:
Ieder zijn eigen ideeën over dit onderwerp....
Hou ik me verder buiten deze discussie. Kennelijk heb ik er een andere kijk op.

Ik ben het zeker wel met je eens.
Een paard voelt al veel eerder dat hij last heeft van haken op de kiezen dat geeft hij onder het rijden aan want dan komt er meer druk op en dan hoef je met eten nog helemaal niet te zien.Als een paard gaat knoeien met zijn eten ben je eigenlijk al veel te laat en heeft hij echt pijn maar voor die tijd zou ik mijn paard toch maar eens na laten kijken is een kleine moeite toch en als er niets te vinden is hoef je ook niets te betalen.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:27

monsera schreef:
...voor die tijd zou ik mijn paard toch maar eens na laten kijken is een kleine moeite toch en als er niets te vinden is hoef je ook niets te betalen.

Niets te betalen?! ik weet niet waar jij woont, maar dan zou ik daar ook wel willen wonen! Ook al vinden ze niets, hier kost het nog steeds 60 euro per bezoek!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:30

sommige tandartsen komen gratis voorkijken
en mijn paard deed it ook bit vastpakken enz enz en at ook gewoon altijd zijn bak leeg
ik heb een tandarts laten komen hij had 2 doppen zitten en alles haken op zijn tanden
dus ik wens je verder succes met jullie eigenwijze theorie

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:33

en keuren doen ze trouwens van buiten en niet van binnen geen enkel normale DA die geen paardentandarts is of ervoor gestudeerd heeft kan zo niet zien wat een paard achterin zijn mond heeft staan.
Ik heb het bij mijn eigen paard gevoeld en ik snap niet dat hij mij nog toeliet en het bit gewoon aannam alsof er niks aan de hand was

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:38

Man, man, man...
Er wordt gewoon gevraagd wat je er tegen kan doen tegen een paard dat het bit in zijn mond neemt en het hoofd omhoog brengt. Ze zal zelf ook wel weten dat het mogelijk aan de tanden (haken), het bit zelf, de rug, het zadel etc. kan liggen. Ze zal dat ook al wel onderzocht hebben en aan andere dingen kunnen gemerkt hebben. Aangezien ze het antwoord al bij haar volgende les zal krijgen, kun je dit gewoon zien als een hypothetische vraag, een beetje ervaringen delen.

Diegene waar ik op rij, doet dat vooral tijdens buitenrijden om aan de druk van het bit te ontsnappen. Vooral wanneer ze wil galopperen en ik niet, gooit ze haar hoofd in de lucht, want dan heb je helemaal niets in handen en moet je het puur op zit en benen doen, wat in zo'n crisis niet altijd wil lukken. In de les doet ze het ook wanneer ik haar vraag om te buigen, puur uit luiheid van haar kant, gooit ze haar hoofd in de lucht. Zo weet ze dat ik niet veel kan doen en dat ik door haar holle, harde rug minder goed zit. Voila, mijn ervaring.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:43

@ Lunas. Daar was mijn eerste reactie ook op gebasseerd. Maar als we er nou vanuit gaan dat iedereen op bokt al alles weet, dan is er nog maar weinig kennis over te dragen. Je weet toch nooit vanaf een inlognaam wat diegene al weet of gedaan heeft. Je vertelt gewoon alle mogelijkheden. Hoe simpel ze ook mogen zijn.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:51

'Sommige tandartsen' en dus die van jou misschien wel, hier dus niet.

Ik zou eerst mijzelf eens afvragen of het niet aan mij ligt.
Wil ik niet te snel? Train ik verkeerd? Ben ik te gretig?
Het is namelijk ook heel makkelijk om voor je eigen onbewuste fouten telkens een dierenarts of tandarts in te schakelen.
In 9 van de 10 gevallen is het namelijk niets maar ligt het dus puur aan jou en aan je eigen trainingsmethode.
Als arm student zijnde zou ik dus eerst eens bij mijzelf gaan checken wat ík misschien verkeerd kan doen, aangezien het veel eerder aan mij zal liggen dan aan een medische oorzaak.
Maar goed; de vijand zit altijd buiten en dus is het natuurlijk veel lekkerder om te zeggen dat het medisch is dan: het ligt aan mij, ik maak hier een fout.
Natuurlijk heb ik dat zelf ook wel eens gedaan: paard begon over een periode mij uit te testen in vorm van bokken met aanspringen in galop e.d Waarop ik reageerde met: 'ow ow ow hij heeft vast een spier verrekt in zijn rug ómdat hij het doet met aanspringen, dan moet hij andere spieren gebruiken' en blablabla ik hoor mijzelf nog blaten.
Uiteindelijk was er helemaal niets, reageerde het paard puur geirriteerd op druk van drijven en wilde uittesten of hij dat ook ongedaan kon maken. Bye Bye 70 euro

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:55

Dat is ook wel. Maar medische en andere zaken uitsluiten is ook goed om te doen. Voorbeeld: mijn zadel lag niet goed. Hoe hard ik ook mijn best deed met rijden, het ging gewoon niet. En altijd de fout bij mezelf gelegd. Nu heb ik een nieuw zadel (inmiddels van de 5e zadelmaker, de andere 4, goed aangeschreven zadelmakers, hebben meer kwaad dan goed gedaan) en ik weet gewoon niet wat me (ons) overkomt. En van daaruit kunnen we samen prettig samenwerken.
Dus op die manier lijdt een paard ook onnodig.
Ik ben het met je eens dat het een samenspel is en dat je zeker niet je eigen fouten af moet schuiven op andere zaken. Maar ik vind wel dat je paard zich prima in zijn vel moet voelen, voordat je rijtechnisch weer verder kunt sleutelen.

Ohw en onze tandarts komt ook gratis als er niets aan de hand is.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:04

Ja daar heb je ook wel gelijk in.
Dus dan gaat het eigenlijk om ieders persoonlijke afweging: pak ik direct een dierenarts (omdat daar misschien bij anderen ook wel direct geld voor is) of ga ik eerst kijken of ik het rij-technisch op kan lossen in een relatief kort tijdsbestek en daarna de dierenarts?

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:37

Ik heb hetzelfde met mijn paard gehad. Wat ik in het begin deed is twee tikjes rechts twee tikjes links in de mond geven met de teugels, let op ik bedoel dus niet rukken of zagen! Dit heb ik geleerd van iemand die zelf western rijd en hier reageerde mijn paard heel goed op. Wanneer hij het bit loslaat en met zijn hoofd naar beneden komt handen stil. Vooral wel je benen eraan houden maar dat deed je al. En veel zijdelingse buiging vragen, voltes rijden achtjes etc. Daarnaast veel overgangen omdat die van mij ook niet meer te houden was, maar dat kan bij jou natuurlijk anders zijn, ookal betwijfel ik dat. Probeer verder in het begin vooral niet steeds langzamer te willen rijden maar juist vooruit. Laat hem/haar werken, ik denk ook dat hij/zij onder het werk uit wil komen, omdat zijn spieren waarschijnlijk niet of nog niet goed zijn opgebouwd. Kijk eens naar de bespiering daar kun je vaak een heleboel uit opmaken. Welk niveau heeft je paard en hoe is hij in het verleden getraind?

Kijk maar wat je er mee doet, misschien vind je het niks, maar misschien helpt het wel om hem net even over dat punt te krijgen. De een vind deze methode niks de ander juist wel. Oh ja niet eeuwig zo blijven rijden natuurlijk, het is alleen even een hulpmiddel om hem even naar beneden te krijgen zodat je weer wat meer controle krijgt.

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:06

hey hey

wat ik zou doen is eerst medische alles uitsluiten. zeker bij jonge paarden kan verzet tegen het bit nog wel eens wijzen op tand problemen dat je niet met het eten merkt wil absoluut niet zeggen dat er niets mis is met de tanden als het paard bv doppen heeft (jonge paarden hebben dit heeeeeel vaak) merk je namelijk helemaal niets aan het eten en kan je alleen maar voelen en ik denk niet dat jou paard toelaat dat jij tot je elleboog in z'n mond zit om z'n kiezen te voelen dus dit weet je gewoon niet mits je geen tandarts raadpleegt. een tandarts laten komen zeker met jonge paarden is nooit slecht deze zijn nog volop in de ontwikkeling ook qua tanden en hier kan dus heel makkelijk iets mis gaan.
ik weet niet waar je ergens woont maar hier (noord brabant kan ik je een tandarts aan raden deze vraagt voor een standaart controle €25 dit ben je ook kwijt voor een uur prive les en mocht het idd tanden zijn dan heb je dit geld zo terug door minder tijd (les) aan dit probleem te hoeven besteden)

als ik dit uitgesloten zou hebben zou ik mezelf raad plegen. hou ik het intressant voor hem elke dag een uur rondjes lopen in de bak is niets voor een jong paard 2 keer per week een half uur in de bak is meer als genoeg de rest veel buiten gaan rijden, 1 keer in de week aan de longe. een jong paard vraagt om afwisseling en kan zich nog niet zo lang concentreren helemaal niet op dingen waar hij moeite mee heeft. Wat vraag ik van hem is het te moeilijk? te makkelijk? snapt hij wat ik vraag? geef ik elke keer de zelfde duidelijke hulp? belemmer ik hem niet in z'n beweging? zit ik te veel in zijn mond? ben in concequent in mijn hulpen? etc. en dan zou ik er inderdaad mee naar een instructeur stappen die ervaring heeft met jonge paarden en hem vragen of hij/zij even erop wil kruipen om te voelen/zien of de fout inderdaad niet gewoon bij mijzelf ligt. en dan pas zou ik gaan denken aan onder het werkt uit proberen te komen en hem eens een keer aanpakken.

greetz

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 17:25

Ik vroeg idd gewoon om andere ervaringen, en niet dat ik eerst moet gaan kijken bij medische hulp enzo. We gaan er vast en zeker binnenkort wel heen, bedoel wij moeten ook om het half jaar naar de tandarts (ik tenminste wel) en bij paarden misschien niet elk jaar, maar af en toe wel.

Ik vind het wel fijn, dat jullie mee denken enzo over dat ik eerst maar eens langs de dierenarts moet gaan, maar het geld groeit bij ons ook niet op me rug. Ja paarden zijn duur dat weet ik, en daar hoort de dierenarts ook bij. Maar als je bij elke keer als die even iets verkeerds doet gelijk naar de dierenarts moet, dan kan je ook je geld weg gooien. (niet verkeerd opvatten, dat ik het er niet voor over heb! Maar ik ga echt niet elke keer naar de dierenarts)

En Derma, even antwoord op jou vraag.
Me paard is nu 5 jaar, heeft nog niks gelopen. Is met 3 jaar prof. zadelmak gemaakt, en toen hebben de eigenaren en niks meer mee gedaan, ze hebben er dan wel 2 veulentjes bij gefokt. Maar niet gereden ofzo, en nu is ze net weer een paar weken onder het zadel. Pakt ze wel goed aan, maar ik denk ook dat ze toen bij de vorige eigenaar (waar ik heb vandaan heb) haar iets te veel in de krul hebben getrokken, omdat ze nu ook me hand nog niet volgt, gaat steeds beter nu we daar op oefenen.

Met trainen ofzo doen we eigenlijk nog niet zoveel, op het begin vrij veel stappen, en zorgen dat die me teugel wat mee neemt, dat die wat laag is in de hals. En dan met draven precies het zelfde, dan pak ik haar langzaam wat op, en rijden we tempowisselingen, en overgangen, en wat figuren, en dus gewoon zorgen dat de stelling en buiging goed is, omdat ze die nog wel eens naar buiten wil doen.
Dus eigenlijk doen we nog niet echt veel, maar trainen we gewoon wat dat ze me hand volgt vooral, en dat ze nageeflijk de overgangen en tempowisselingen doet.
Dit is toch nog niet echt te veel gevraagd voor een 5 (bijna 6) jarige?

Ze heeft altijd als ik 2 dagen gereden heb bijvoorbeeld, daarna zoiezo een dag rust, en gaat ze als het niet te hard heeft gevroren elke dag naar buiten. Ook een heel uur rijd ik niet vol als ik voor mezelf rijd, en met les stap ik tussendoor vaak zodat ze even lekker kan ontspannen.

Maar ik ben nu dus gewoon benieuwd naar wat jullie ervaringen doen, en wat jullie te horen hebben gekregen van jullie instructeur, hoe je het aan moet pakken.
En niet over dat het weer eens medisch is, wat de meeste gelijk denken op bokt. Natuurlijk is dat niet slecht om te denken, maar om er nou steeds vanuit te gaan dat er iets mis is met het paard.
Ik ga liever eerst bij mezelf kijken.. Het meeste ligt namelijk bij de ruiter, dus ik heb al bewust gekeken of ik niks verkeerd doe. En me moeder heeft ook al wat gefilmt enzo..
Maar wat ik doe als ze dus d'r hoofd in de lucht gooit is:
-Been geven
-Maar ook opvangen met me zit, zodat ze niet weg gaat lopen
-Niet aan de teugels zitten
-Op een volte zetten
-En als ze weer beneden komt, belonen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, en ik dus gewoon ervaringen wil weten van jullie.
Ik heb vanavond les, dus zal zeggen hoe ik het vanaf vanavond op los.
Maar dan nog zou ik gewoon jullie ervaringen ermee willen weten.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:14

Ik denk dat je goed bezig bent. Omdat ze nog maar net weer onder het zadel is zal ze af en toe proberen een makkelijkere positie te vinden als ze iets moeilijk vind. Hou er rekening mee dat ze nog maar pas weer onder het zadel is en rij dus niet een heel uur zoals je al zei. Liever 5 keer per week goed loswerken in 30 min dan 2 keer per week een uur. Ik denk dat de spieren nog wat vastzitten en de belasting nog niet gewend zijn, ook omdat de stelling de verkeerde kant opgaat (is ook het 'pijnlijke' ontwijken). Maar je doet al veel aan stelling en buiging en overgangen etc. dus ik denk dat je het gewoon even tijd moet geven. Ben benieuwd wat je instructeur vanavond zegt.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:01

Anniek schreef:
Ik vroeg idd gewoon om andere ervaringen, en niet dat ik eerst moet gaan kijken bij medische hulp enzo. We gaan er vast en zeker binnenkort wel heen, bedoel wij moeten ook om het half jaar naar de tandarts (ik tenminste wel) en bij paarden misschien niet elk jaar, maar af en toe wel.

Me paard is nu 5 jaar, heeft nog niks gelopen.

Even een klein stukje ge-quoted

Het kan best iets rijtechnisch zijn maar een paard van 5 jaar moet wel degelijk elk jaar naar de tandarts. Toevallig heb ik het daar vorige week met mijn tandarts over gehad. Als ze 2 jaar en ongeveer 8 maand zijn worden de 1e doppen verwijderd. Met 4 jaar nog een serie en als ik het goed begrepen heb wisselen ze als 5 jarige ook nog een keertje.
Dus... ik sluit me aan bij bovenstaande reacties, ik zou het na laten kijken!