Pony draaft altijd aan in stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fox1

Pony draaft altijd aan in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:43

Nou, de titel zegt het eigenlijk al, maar mijn pony draaft dus heel snel aan in stap

Vooral in de proef of na middenstap, als je dr wat meer opvangt.
Als je haar wat lang laat valt het nog wel mee, maar nu in de M1 moet je ook keertwendingen rijden en dat gaat moeilijk aan zo'n lange teugel
Ik probeer haar wel vaak langzaam te laten stappen, maar dan doet ze van achter gewoon niets meer
Heeft er iemand tips om haar mooier te laten stappen?

*edit* ik moet er wel even bij zeggen dat ze na 2 of 3 passen weer terug gaat naar stap, maar een poosje later draaft ze weer aan
Laatst bijgewerkt door Fox1 op 30-01-06 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:44

Iedere keer als ze gaat draven, haar weer netjes en vooral rustig terugnemen. Dat consequent blijven volhouden.
Op een gegeven moment krijgt ze wel door dat het geen zin heeft, omdat ze toch iedere keer weer moet stappen van jou.

Succes!

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:50

Ik heb het even ge-edit, want ze is zo na een paar passen weer terug in stap. Maar daarna denkt ze wel weer een keer dat ze moet aandraven
Ik heb haar nu bijna 1.5 jaar, en ze heeft het nog steeds niet echt afgeleerd

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:52

Hmm...
Geef je niet onbewust been?

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:53

Het is meer dat ze wat meer druk op de teugels voelt, dan denkt ze dat er wat gaat gebeuren... ze kan totaal niet afwachten... *zucht*

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:07

doe eens kleine stukjes middenstap. Als je haar weer terug neemt, en ze blijft (ook al zijn het maar een paar pasjes) stappen, meteen belonen. Wel voordat ze aandraaft natuurlijk.

Hopelijk leert ze dan dat teugeldruk geen "harder" oid betekent

*Edit: je hebt wel veel geduld nodig natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Joonsel op 30-01-06 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 23:08

Dankje

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:22

Verder nog iemand..?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:11

Wanneer je in stap bent, benen eraan houden en heel diep gaan zitten. Probeer ook tijdens het uitstappen de teugels op maat te houden (vooral veel belonen met je stem).... pas wanneer zij een lange zijde heeft gestapt zonder aan te draven, als beloning de teugels loslaten. Probeer ook tussendoor veel te stappen....

Wanneer zij aandraaft meteen, met je stem bestraffen en op je zit terugnemen (niet in de teugels hangen). Vervolgens gewoon doorstappen. Belonen als het goed gaat...(ook met je stem, probeer zo min mogelijk aan de teugels te komen... in de toekomst kun je dan het klopje geven.

Succes!!

Linda1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:17

Heel veel oefenen met teugels aanhouden en veel overgangen rijden. Dit heeft wel geholpen bij een van mijn verzorgpaarden.

gietepiet

Re: Pony draaft altijd aan in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:08

Ik heb het ook weleens gehad, dan zit er gewoon te veel spanning in de rug, wat je kunt proberen is inderdaad veel overgangen rijden stap, draf, langzamer draven tegen de stap aan e.d. maar wel op een manier dat je zoveel mogelijk met je zit die overgangen rijdt en een lichte druk blijven houden op je teugels. Je zegt zelf dat als je meer druk geeft dat ie bijna stil valt, dan kan het zijn dat je wel genoeg druk geeft maar hem niet op tijd loslaat (wel de teugels op druk houden maar wel toestaan dat ie naar voren kan) en je benen eraan houden natuurlijk, wat ik veel doe is schouderbinnenwaarts/schoudervoor, travers e.d. in stap oefenen maar dit dan wel weer met lichte druk dus geen losse teugel en vooral je buitenteugel er goed aanhouden en je binnenteugel als ie ontspant even duidelijk naar voren steken om te testen of dat ie ook echt loslaat, en door middel van je benen de oefeningen inzetten, eerst been dan teugel, deze oefeningen dan ook voorwaarts neerwaarts doen dan komt er meer ontspanning in de rug mits jij hem dan niet vastzet natuurlijk. Dus veel overgangen e.d. rijden en in de gaten houden dat ie op het moment dat jij een overgang/oefening inzet zijn hals laag houdt en niet omhoog komt en dus zijn rug vasthoudt, dit gewoon heel vaak herhalen en dan krijg jij zelf er het gevoel ook meer voor, succes ermee.

jody_bobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:06

ik zou heel veel overgangen gaan maken van halthouden naar stap.
als ze gaat draven meteen weer naar stap gaan en als ze dan een stukje heeft gestapt belonen
succes d'r mee '!!!!!!!`

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:42

Bedankt, hier heb ik zeker wat aan

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:58

ik heb dit ook gehad. mijn ponny deed dit ook, en ik rijd dan wel geen wedstrijd het is wel iritant. en ni netjes.
ik heb mijn pony gewoon steeds weer terug genomen naar de halt 4sec laten staan en dan verder rijden alsof je gek bent. mijn ponny heeft het nu na een half jaar wel afgeleerd maar ze doet het nog steeds. en ik beloon haar ook als ze gewopon blijft stappen. het is ook een ongeduldige ponny.
hoop dat het goedkomt

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:13

Hier heb ik ook wat aan, maar mijn pony doet eigelijk precies andersom

als de teugels losser gaan * in stap dan he * dan gaat ze heel lekker stappen, maar als ik eenmaal de teugels op maat ga maken, dan gaat ze erg snel stappen of meteen draven, dan ga ik weer stappen, totdat ze weer rustig is en draaf ik rustig aan, dat gat wel goed!

Michje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:14

Dat is dus hetzelfde als de pony van de TS..