Is mijn paard linksgebogen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

Is mijn paard linksgebogen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:33

Hoe kan je zien/voelen of een paard links of rechtsgebogen is??
Ik weet dat mijn paard scheef is.
- rechtsom valt hij naar binnen/ niet goed door de hoeken
- meer teugeldruk op rechts
- zadel zakt iets naar rechts. het lijkt altijd alsof je scheef zit en je
beugel aan die kant te lang is.

Hij heeft nu ook op de rechterkant van z'n rug een kale plek van het zadel. zeg maar onder het laatste stukje van de rechterzadelkussen.

Het ligt verder niet aan mij of aan het zadel. hij heeft het tot nog toe met alle zadels gehad en dit zadel is een paar maanden geleden helemaal op maat gemaakt.

Ik dacht zelf dat mij paard linksgebogen was, maar klopt dit dan wel met die kale plek aan de rechterkant??

ShirleyA

Re: Is mijn paard linksgebogen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:28

Op de site www.hoefkatrol.com staat goed uitgelegd wat n links of rechts gebogen paard is. Waarschijnlijk herken je een v die 2 heel duidelijk bij je eigen paard.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:50

Het geeft al aan dat wanneer hij naar binnenvalt op de rechthand dat inderdaad je zadel dan ook naar binnenvalt op de rechterkant.
rechts zijn zijn lange (slapere spieren) links zijn korte (sterkere) spieren. Ga 2 weken niet rijden maar elke dag longeren zonder bijzet maar met dubbele longe! Zorg dat je zijn linkerkant oprekt. Dit doe je door haar linksom te laten lopen en haar rechterstelling te vragen. ook wel afwisselen met rechtsom lopen en linkerstelling vragen, aangezien in denk dat het op beide kanten niet helemaal goed zit. Ook afwisellen met balkjes zorgt voor een goede rug bespieren die ze nodig zal hebben. Goed varieren en even niet rijden maar vooral longeer werk!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:48

Laat je paard eens halt houden op het midden en ga dan voelen wleke kant je paard je oplaat zitten welke zitbeenknobbel voel je nu.Je zadel moet wel rechtliggen dan als je scheef hangt heeft het geen zin let daar even goed op.

Voel je je linkerzitbeenknobbel dan is je paard linksgebogen.Links is de korte spier en rechts is de lange spier.

Voel je je rechterzitbeenknobbel dan is je paard rechtsgebogen.Rechts is de korte spier en links is de lange spier.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:22

Je kunt hem ook (door iemand anders) aan de hand laten draven, zonder iemand of iets op zijn rug. Gewoon rechtuit laten draven en dan vanaf de achterkant kijken welke kant 'hoger' is.

Je kunt het beste een fysio in handen nemen, waarschijnlijk kan die jouw paard helpen en eventueel een aangepaste training 'voorschrijven'.

Succes!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:14

ShirleyA schreef:
Op de site www.hoefkatrol.com staat goed uitgelegd wat n links of rechts gebogen paard is. Waarschijnlijk herken je een v die 2 heel duidelijk bij je eigen paard.

Ja hier staat duidelijk omschreven. Ook op www.paardenbegrijpen.nl staat duidelijk omschreven ook met tekeningen. Succes

Maar ik zal je helpen, je paard is inderdaad linksgebogen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:16

Yep, je paard is linksgebogen
Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Sterk op rechts, moeilijk inbuigen op rechts en moeite met de rechtergalop.

Ik weet niet of je al goede begeleiding hebt maar het is noodzaak dat je je paard gaat rechtrichten. Als je hem zo door blijft rijden is de kans op blessures door overbelasting vrij groot.
Ik moest van mijn instructrice (Corine Vogelaar) mijn paard juist 'los' laten. Haar gewoon met d'r hoofd in de lucht laten lopen en gaan slalommen waarbij ik de 'linkerslalom' zo kort en snel mogelijk hield (immers dat kan ze wel links inbuigen) en rechts net iets langer maar moest voorkomen dat ze naar buiten/binnen viel. En op de lange zijdes steeds weer met een vriendelijk doch dwingende hand rechterstelling vragen. Op deze manier zorg je er voor dat je paard zijn linkerspieren langer maakt (= ontspand) en zijn rechterspieren aanspant (= sterker maken). Ter afwisseling kun je precies hetzelfde op de andere hand doen maar je moet vooral de rechterstelling oefenen.
Afbeelding op deze foto's rij ik dus net op de rechterhand en vraag linkerstelling

Er zal een moment komen dat je paard dan 'opeens' met zijn hoofd zal gaan knikken richting 'aan de teugel'.
Afbeelding
Afbeelding aub verder even niet op mijn handhouding letten dat was bij mij het gevolg van dat constante stelling vragen

Dit is een teken dat je paard op dat moment recht gericht was. Immers een recht gericht paard kan veel makkelijker nagevelijk zijn en afgebogen (aan de teugel) lopen dan een niet rechtgericht paard. Van belang is echter wel weer dat je zo min mogelijk teugeldruk op de binnenteugel neemt en je paard leert om je buitenteugel aan te nemen. Ik heb hier ontzettend veel moeite mee gehad omdat ik nogal een terugwerkende rechterhand heb

Maar als je dit hebt bereikt ben je er nog lang niet dus ik zou zeggen: zoek goede begeleiding en ga je paard recht gericht rijden!

Mijn paard en ik zijn er ook nog lang niet hoor

JuuLePuuL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:26

ehm...flettie? ik zag je foto's en wilde toch even wat zeggen tegen, zie het positief

Jou paard loopt niet 'aan de teugel' maar heel erg op de voorhand en ik denk dat je nageven bedoeld met dat 'knikken' ... aan de teugel is wat heel anders en nageven is een reactie hierop...ontspannen in nek-en kaakgewricht...

Ik zou proberen eerst meer verbinding te krijgen en meer contact, vanuit daar kun je verder werken...meer been en minder hand.

Groetjes Julia

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:04

jornajulia schreef:
ehm...flettie? ik zag je foto's en wilde toch even wat zeggen tegen, zie het positief

Jou paard loopt niet 'aan de teugel' maar heel erg op de voorhand en ik denk dat je nageven bedoeld met dat 'knikken' ... aan de teugel is wat heel anders en nageven is een reactie hierop...ontspannen in nek-en kaakgewricht...

Ik zou proberen eerst meer verbinding te krijgen en meer contact, vanuit daar kun je verder werken...meer been en minder hand.

Groetjes Julia

Heb je helemaal gelijk in maar dit was dan ook onze 1e/2e (?) les. Ze liep daar idd op d'r voorhand maar dat kwam omdat ze vanachteren nog lang niet sterk genoeg was om meer gewicht op haar achterhand te gaan dragen. En voor mijn paard was het op dat moment van belang om de ontspanning er in te krijgen. Pas bij ontspanning (lichamelijk en geestelijk) gaat bij haar het motortje lopen en kun je haar meer van de voorhand afkrijgen. Mijn lesgeverd hammert er ook op dat voordat ik mijn paard hoger instel ik haar eerst dus in die ontspanning rij waarbij ze (bij wijze van spreken) eerst de bak aan het 'stofzuigen' is. Daarna mag ik haar hoger instellen waarbij ik echter ook met enige regelmaat die ontspanning weer moet checken door haar hals te laten strekken en haar weer te laten stofzuigen. Immers: alleen een paard wat ontspannen is, over de rug loopt en van achteren er goed bij loopt kan gemakkelijk 'stofzuigen'.

Bovenstaande foto's zijn van euhm... eind mei/begin juni.
De volgende foto is van begin november, een van de laatste keren dat ik nog serieus dressuur reed met haar ivm haar dracht.
Afbeelding
al iets meer gewicht van de voorhand af en daardoor iets opgerichter.
Voorwaarts heb ik nooit moeite mee gehad bij haar overigens. Ze is vrij voorwaarts van haar zelf. En ach, die hand... gelukkig blijft die sterke hand alleen tot mijn rechterhand beperkt en ben ik me er terdegen bewust van maar oh, wat het is toch moeilijk om dat af te leren!

Ik geef eerlijk toe: Fayette en ik zijn er nog lang niet en we zijn bij lange na niet het schoolvoorbeeld van hoe het moet maar we doen onze best en blijven de komende jaren gewoon lekker door trainen
Daarnaast denk ik: je kunt wel foto's plaatsen van een paard wat perfect in balans loopt, netjes nagevelijk en ontspannen is maar daar heeft de TS weinig aan want dat is het eindplaatje en zij heeft beginplaatjes nodig

Ik hoop alleen dat de TS iets met mijn 'theorie' doet en dit aan haar lesgeverd voor legt of daar in ieder geval over praat.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:09

Je hebt idd een links gebogen paard. Ik zou zeker www.hoefkatrol.com eens goed bekijken. Daar heb je vast wat aan!

@ flettie, je bent echt al mooi vooruit gegaan als ik zo naar de foto's kijk. Mooi om te zien!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:16

flettie schreef:

Ik geef eerlijk toe: Fayette en ik zijn er
nog lang niet
en we zijn bij lange na niet het schoolvoorbeeld van hoe het moet maar we doen onze best en blijven de komende jaren gewoon lekker door trainen
Daarnaast denk ik: je kunt wel foto's plaatsen van een paard wat perfect in balans loopt, netjes nagevelijk en ontspannen is maar daar heeft de TS weinig aan want dat is het eindplaatje en zij heeft beginplaatjes nodig

Ik hoop alleen dat de TS iets met mijn 'theorie' doet en dit aan haar lesgeverd voor legt of daar in ieder geval over praat.

Ok ze is er nog lang niet maar complimenten voor de keuze voor de "lange" weg. Dit vind ik gewoon een hele eerlijke manier van rijden! Je ziet het zo vaak anders...

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:18

Laat je niet verwarren hoor Flettie, je paard reageert juist heel goed, hij ontspant in de rug door het rechtkomen en brengt zijn hals daardoor omlaag, komt als het ware in je hand. In het begin laat je op dit moment je je paard de hals strekken om hem te belonen voor zijn "goede gedrag" (= eigenlijk natuurlijke reaktie op ontspanning). Doordat het paard zijn hals verlengt kan de achterhand er als vanzelf meer onder komen.

Als het paard dit snapt en steeds sneller recht komt en daardoor ontspannen wordt, dan ga de de teugels wat meer op maat houden en met een zachte verbinding zo komt dan de aanleuning tot stand.

Daar kom je dan weer dicht bij het plaatje wat door zovelen graag gezien wordt en wat aan de teugel genoemd wordt. Maar aan de teugel kan op veel verschillende halslengtes zijn, zolang je paard op elk moment je hand wil volgen naar beneden met het neusje eruit! En daar is op jouw 2e foto het begin van te zien!

Daarom is het paard in de hand rijden eigenlijk een veel betere term dan aan de teugel!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:17

Bedankt voor de reakties en de link van anthoine de bodt.
Rond augustus was ik al samen met de instructrice begonnen met het rechtrichten van mijn paard. Dit begon aardig goed te komen. hij droeg in het begin ook z'n staart naar links en had moeite met galoperen in de bak en dit begon na een paar lessen al beter te worden.
Nu heb ik door omstandigheden zo'n 2 maanden geen les gehad en nu merk dat de problemen weer terug komen. ik heb in die tijd niet zo super veel gereden, maar ik merkte het wel aan z'n rug. hij kreeg een hele kale plek op de rechterkant van z'n rug en ik had continu het idee dat het zadel scheef lag.
ik las op de site dat het goed was om in het begin contrastelling te nemen. Maar hoe doe je dit precies?? Welke hulpen moet je precies gebruiken?? (ik heb volgende week weer les, maar ik wel alvast dit gaan oefenen).
Ik ben gisteren buiten gaan rijden en heb geprobeerd hem het eerste stuk met stelling naar rechts te laten lopen. ik had wel het idee dat hij hierna wat rechter liep.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:43

Voor contra stelling laat je je paard n klein beetje naar buiten kijken (ipv naar binnen). Dit kan in alle gangen en ook op n volte, al is dat wat lastiger maar t is n goede oefening.