Hoe jonge pony netjes doorrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Hoe jonge pony netjes doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:36

Hey, ik rij sinds kort een shetlandertje van 3,5 jaar. Ze is ingereden maar verder niet veel. Stap en draf gaat heel goed. Ze heeft alleen geen conditie en wil zo af en toe nog wel eens niet luisteren naar het been. Wie heeft er tips voor mij om; De conditie op te bouwen(ze is gewoon te dik) en haar netjes verder in te rijden. Wil de pony niet verpesten.

Groetjes

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:39

Neem les.
Je kan een jonge pony alleen goed krijgen als er iemand op de grond staat die je helpt. Je voelt niet alles wat een instructeur ziet.

Verder moet je het niet te moeilijk maken en maar weinig rijden. Als ze niet naar het been luistert niet slaan maar een stemhulp geven.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:51

Zorg dat een goede instructrice je hierbij helpt. Het liefst een instructrice die zelf ook ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden. Zoals Kylan al zei: weinig rijden en maak het niet te moeilijk. Conditie is nu nog niet zo heel belangrijk. Nu eerst de basis.... voorwaarts, stuurbaar en rem

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:54

Idd, zorg voor goede instructie! Want die zien meer dan dat jij voelt als je er op zit. En verder is eigenlijk alles al z'n beetje gezegd wat ik ook in gedachten had om te zeggen.

Mango_

Re: Hoe jonge pony netjes doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:09

Les nemen is inderdaad een goed idee We rijden haar nu ook nog gewoon 1 keer in de week

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:36

wij hebben ook verzorgshetjes maar omdat wij (ik) er zelf te groot voor ben rijden we er niet op maar rijd het zoontje van die mensen erop en dan geven wij hem 'les', niet dat wij dat goed kunnen ofzo maar dat jongetje kan nog haast niks en dan heeft hij ook niks aan die pony's.. en nou gaan wij hem dat leren zodat hij er wat aan heeft.. en dan krijgt de pony meteen beweging maar we hebben dat nog maar een paar keer gedaan.. hij vond het zelf niet zo leuk als hij er niet op rijd dan gaan wij gewoon met de pony wandelen, in het bos enzo (lekker crossen, en wij aan de hand meerennen.. meteen goed voor ons ) of we longeren haar en daar leert ze meteen weer na onze stemhulpen te luisteren

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:41

les nemen is idd goed, en stukken met der gaan wandelen door het bos ofzo, longeren, lekker los gooien misschien?
en als ze niet goed aan het been is, consequent (?) zijn..reageert ze niet goed op het been, meteen een tikje erachter aan...zo heb ik het een beetje geleerd..(niet dat ik dat altijd doe..soms niet nodig, maarja, misschien helpt het bij jou)
veel succes ermee!