achteruit probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

achteruit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:04

als ik met mijn paard achteruit oefen.. en ik ga halthouden en ik wil weer voorwaarts gaat ie jusit achteruit.. daardoor is mijn wedstrijd ook verknalt.. en ik probeer heel duidelijk als ik achterwaarts ga mijn been naar achteren te leggen.. maar als ik gewoon ga halthouden zonder achterwaarts en ik wil dat die nageeft gaat ie achteruit lopen..

weet iemand een goeie oplossing?

en nog een probleem..
mijn paard gooid wanneer ik wil aanspringen zijn hoofd heel erg omhoog.. hij is altijd heel nagegelijk behalve met aanspringen naar de galop

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:10

probeer met halthouden niet je benen naar achter te leggen en niet teveel je kuitspieren aanspannen...misschien helpt dat?

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:15

hoe wil je een paard dan achteruit krijgen.. of duidelijk maken dat ie dat moet?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:17

Kan verschillende redenen hebben.
Misschien heb je teveel achterwaarts geoefend?
Misschien denkt je paard niet voorwaarts genoeg.
Misschien rijd je je paard niet genoeg bij elkaar.
Misschien heb je teveel druk op je teugels als je aandraafd.
Misschien ga je halthouden met teveel druk op je teugels.

En nageefelijkheid komt niet vanuit het halthouden. Ik denk dat je teveel aan je teugels hangt met halthouden. En als je dan been geeft, kan hij eigelijk maar één kant op, en dat is achterwaarts.

Wat zegt je instructrice ervan??

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:19

Vonnie84 schreef:
Kan verschillende redenen hebben.
Misschien heb je teveel achterwaarts geoefend?
Misschien denkt je paard niet voorwaarts genoeg.
Misschien rijd je je paard niet genoeg bij elkaar.
Misschien heb je teveel druk op je teugels als je aandraafd.
Misschien ga je halthouden met teveel druk op je teugels.

En nageefelijkheid komt niet vanuit het halthouden. Ik denk dat je teveel aan je teugels hangt met halthouden. En als je dan been geeft, kan hij eigelijk maar één kant op, en dat is achterwaarts.

Wat zegt je instructrice ervan??

hmzz halthouden met te veel druk kan wel iets waar zijn.. en ik rij af en toe achterwarts om het hem jusit duidelijk te maken.. en ja hij loopt eigenlijk altijd bij elkaar.. en te veel druk als ik aandraaf.. hmzz ik probeer jusit als die achterwaarts gaat als ik dat niet wil em de ruimte te geven..

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:55

Ik weet niet of het achterwaarts er al helemaal in zit of dat je net aan het oefenen bent? Mijn paard heeft hier ook een handje van. Wij zijn net begonnen met het achterwaarts en nu vindt hij het zo leuk dat hij het zelf gaat doen. Ik doe het daarom 1x in de week of twee weken een keer oefenen en voor de rest gewoon stilstaan enzo.

Wat inderdaad belangrijk is is het verschil zo groot mogelijk maken. Dus met halthouden ook niet (te veel) met je benen klemmen en de druk op de teugels lekker licht houden. Wanneer je achterwaarts wilt pak je de druk ietsje meer op en leg je (zeker in het begin) vrij overdreven je been naar achter en geef je beenhulpen. Als dit verschil er eenmaal goed inzit, kun je de hulpen kleiner gaan maken.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:04

In haar profiel staat dat het paard M gelopen heeft. Dus het paard kan het al.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:08

Oww. Niet naar gekeken, sorry. banketstaaf gezegd zal het dan wel aan de ruiter liggen en lijkt het mij het meest voor de hand liggen dat de fout in een van de signaleringen van jou ligt Vonnie84.

Zietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:48

Denk er goed aan dat het paard voorwaarts moet blijven denken in het halthouden. Zodra het paard achterwaarts gaat zonder dat jij dit aangeeft (goed opletten dat je niet je kuitspieren aanspant of je zit verplaatst) duidelijk voorwaarts rijden, in het begin zelfs aan draven. Gaat hij dan nog meer achterwaarts ga door totdat ie voorwaarts gaat.
Oefen het niet al te vaak. Als je paard erg sterk wordt in het halthouden probeer m dan in de stap wat ronder te maken als normaal en dan halt te houden, dan heb je wat reserve. Let vooral ook goed op in de overgang dat je je nageeflijkheid kan behouden, dit lukt het beste als je de overgang in stukjes hakt en langzaam uitvoert. Succes!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:43

Vonnie84 schreef:
In haar profiel staat dat het paard M gelopen heeft. Dus het paard kan het al.

het paard heeft niet M gelopen maar M getraind.. nooit in wedstrijden uitgebracht misschien staat et er verkeerd dan zal ik het even veranderen

en waar ik hem weg heb schijnen ze de paarden niet achteruit te leren.. want kwam 2 andere paarden daar weg en die kon ook niet achterwaarts.. dus ik oefen pas net

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:01

hmm..misschien moet je een tijdje niet achterwaarts gaan, en als je stil gaat staan, dat iemand je paard dan ff vasthoudt, zodat -ie niet naar achter kan lopen..
en idd als -ie naar achter loopt, zonder dat het mag, flink aandrijven. En anders zet je hem gewoon met z'n kont tegen de bakrand, dan kan hij niet naar achter!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:11

tis neit zo dat ie direct achteruit gaat zeg maar.. maar vaak als je evne stils taat en je witl dat ie nageeft en je druk iets met je been aan je wilt iets vanhem zeg maar gaat ie achteruit.. of als je aandrijft naar de draf gaat ie achteruit..

Zietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:28

Probeer niet aandrijven als je m nageeflijk wil maken in het halthouden. Wil hij niet naar de draf vanuit halt, en je weet zeker dat je m in stap goed aan het been heb gezet, rij m dan heeeeel goed voorwaarts.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:50

Je kan drijven tot je een ons weegt, als je de handrem erop houdt. Dat is het enigste wat ik nog wil toevoegen aan mijn post hierboven en als reactie op de rest.

Irisamaire

Re: achteruit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:50

lotjj92 schreef:

en nog een probleem..
mijn paard gooid wanneer ik wil aanspringen zijn hoofd heel erg omhoog.. hij is altijd heel nagegelijk behalve met aanspringen naar de galop

Kan het vanuit hier natuurlijk niet zo zien wat het is maar denk dat het te maken heeft dat hij zijn lichaam in de galop nog niet kwijt kan.
Dit is een hele andere 'ronding' van het lichaam dan galop en draf, veel paarden moeten dat nog eerst leren of wéér leren. Het paard kán zich simpelweg nog niet rond maken, hij is daar nog niet lenig genoeg voor, ook al is hij dat in stap en draf wel. Hij valt daarom uitelkaar bij het aanspringen omdat het hem nog niet lukt. Veel tempowisselingen rijden in de galop kan hier een goede tip zijn. Zo moet hij in het tempo waarin hij zo'n moeite heeft om aan te springen steeds kleine 'aansprongen' maken door te wisselen van snelheid. Veel oefenen! Succes!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 15:25

ja ik probeer nu ook veel aan te springen.. gister eerst half uur losgewerkt,, halthouden zonder spanning laten ontspannen diep aan de teugel.. en daarna gewon overgangen gerden.. en toen echt 20 minuten draf aanspringend raf aanspringen en et ging steeds beter

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:49

lotjj92 schreef:
maar als ik gewoon ga halthouden zonder achterwaarts en ik wil dat die nageeft gaat ie achteruit lopen..

Door deze opmerking en die maak je verder in je topic nog een keer denk ik dat je veel te veel druk op de teugels hebt om hem nageeflijk te krijgen daardoor gaat hij achteruit lopen.Jij laat hem geen andere keus.Laat dat nageven maar voor een tijdje en ga alleen oefenen op de overgangen en het halt houden.Eerst zorgen dat je basis goed is voor je weer een stapje verder gaat.Je antwoord niet op de vraag wat je instructrice er van zegt dus ik ga er vanuit dat je geen les hebt en wil je adviseren om wel les te gaan rijden dan kan je precies uitgelegd worden wat de goede hulpen zijn om een overgang te rijden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 15:51

ik rij zeker wel les, mijn instructrice zegt dat ik heel duidelijk moet zijn in wat ik wil dus been goed naar achter als je achteruit wilt, en als je vooruit wilt gewoon ff wat harder drijven en hem de ruimte te geven, zoiets zei ze

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:16

Misschien moet je haar nog eens duidelijk vragen welke hulpen je moet geven.Om te gaan stappen om te gaan halt houden of om achterwaarts te gaan.Als jij zegt over je instructrice zoiets zij ze dan is de boodschap of niet duidelijk gegeven of niet duidelijk ontvangen.Maar hier kan je dus in beide gevallen niets mee.Maar zoals jij zegt om voorwaarts te gaan moet ik maar wat harder drijven dat is dus echt niet een goede hulp.Ik snap wel dat jij duidelijker moet zijn naar je paard toe maar jij moet eerst zelf wel weten wat je moet doen anders snapt je paard het niet en dat is nu het geval.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 21:54

eh,, ze heeft wel beetje dingen gezegt..

en ik ben zelf ook ff beetje op onderzoek gegaan,, en ik moet niet te veel dwingend zijn zeg maar.. gewoon rustig laten nageven neit ervoor vechten.. en na een tidjej gaf die zonder pardon na en sprong die vanuit halthouden naar de galop!.. en wanneer ik dreef merkte ik dat ie dacht dat ie achteruit moest wanneer ik druk op de teugels had.. hij merkte et verschil tussen been naar achteren leggen en been gewoon niet dat snapte ie in ieder geval niet..

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:34

Toch nog even meegeven:
probeer wat meer ontspannen met je zit te zijn. Het is met je zit dat je zulke dingen bepaalt. Als je je zit teveel blokkeert als je een overgang rijdt, dan kan de impuls die je hebt van het rijden nier meer 'vloeien', ik vergelijk dat altijd met iemand aan de telefoon hebben, als de lijn wegvalt, versta je elkaar niet meer.
Ik bedoel dus dat je meer met je zit op de juiste manier moet gaan werken. Je handen begeleiden enkel.