Beau @ nieuw setje + overzicht vorige weken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Beau @ nieuw setje + overzicht vorige weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:06

hallo lieve bokkertjes !

We zijn de laatste weken( sinds de kerstvakantie ) met Beau beginnen springen. Ik zal even een klein overzichtje geven per keer dat hij springt, je kan al mooi de vooruitgang zien

We : mn zusje Tine ( Soubieke op bokt) en ik

ter info : Beau is een draver van 8 jaar. Vooraleer hij bij ons was is hij getraind geweest als draver en daarna heeft hij enkel wat gewandeld.
We hebben hem sinds 21 oktober en zijn druk bezig hem een beetje om te scholen, maar dat zal nog heeel veel tijd en zweet vergen

de eerste keer "springen"
Afbeelding

de tweede keer begon hij het te snappen
Afbeelding

de derde keer hebben we gebruik gemaakt van het parcourstje dat al klaarstond voor de wedstrijd, maar wij hebben niet meegedaan
met Soubieke :
Afbeelding
en ik weer :
Afbeelding
Afbeelding

voor de vierde keer gingen we het bos in, want de piste op de manege was niet vrij
met Soubieke :
Afbeelding
Afbeelding

en vrijdag was de 5de keer : We gingen eens wat hoger gaan dan anders. we zijn tot ong. 85cm gegaan denk ik.
weer Soubieke :
Afbeelding
(beetje veeel energie die dag )
Afbeelding
en dan ik erop :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
moe, maar tevreden

12februari hebben we onze eerste ( onderlinge) springwedstrijd. Beau en ik gaan meedoen in de laagste proef ( 40-50 cm )

Gisteren mochten we mee met Sabine naar Kerckhaert Ruitersport en dat is zoooo' n mooie winkel dat we weer wat geld uitgegeven hebben. We hebben een Bordeaux setje gekocht dat vandaag natuurlijk gefotografeerd moest worden.

Beau en dressuur gaan zeer moeilijk samen. Hij is niet helemaal recht en loopt de hele tijd met zijn hoofd te klieren. Daarbij komt nog eens dat hij heel moeilijk kan draaien omdat hij niet soepel/sterk genoeg is.
Wij hebben op de weide geen berijdbare piste in de winter, maar gelukkig hebben we vandaag een veld gevonden dat wel te berijden is.

Vooraleer er met commentaar gesmeten wordt eerst even een beetje "toelichting "
Je zal zien dat we vaak zeer streng lijken te zijn met onze binnenhand, maar dat lijkt alleen maar zo. We rijden nu in de bochten gewoon overdreven met openingsteugel om hem te helpen met draaien.

We zijn vooral bezig met veel impuls te rijden en de bochten goed af te werken. Maar zijn hoofd blijft een zeer moeilijk punt, zijn hals en hoofd lijken soms wel vast te zitten. maar ik ben ervan overtuigd dat we gewoon eerst het draaien en al de rest erin moeten krijgen en dat hij dan vanzelf ook meer door/over de rug zal komen.
het is hem gewoon verkeerd of niet aangeleerd en nu zal dat even duren vooraleer zijn dressuur normaal wordt.
hier de foto's van vandaag, ik probeer te selecteren, het zijn er heeel veel

klaar voor actie met het nieuwe setje ( schattig ! het lijkt wel een pony ! ):
Afbeelding
Mn zus erop :
Afbeelding
Afbeelding
Maar de weide lag nog veel te slecht na dat koude weer, dus gingen we maar op pad en dan kwamen we aan het prachtige veldje
ik erop :
Afbeelding
hier liep die dan zo met z'n hoofd te klieren, was nochtans rechtdoor
Afbeelding
Afbeelding
wel lekker actief
Afbeelding
en weer even stap, geen mooie foto, maar gewoon om even aan te tonen dat hij heel zeldzame momenten heeft wanneer hij het bit opzoekt en nu maar hopen dat die momenten langer zullen worden.
Afbeelding
een knufje
Afbeelding
en Soubieke er weer op :
Afbeelding
Afbeelding
lekker achterbeen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier had die het dus weer moeilijk met draaien
en ik weer :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en nu even een impressie van zijn draversgalopje, hij kan het beter, maar de grond lag blijkbaar toch nog niet zo super
Afbeelding
Afbeelding

en voor het uitstappen nog even mooi staan. Wanneer ik bij het stilstaan met los teugeltje wat speel dan begint die wat af te kauwen, maar na even gooit die zijn hoofd weer heel hoog in de lucht, maar.. het getuigt van goede wil
Afbeelding

terug op de weide en ... ROLLEN
Afbeelding

waar we zelf op moeten letten :
*rug niet hollen ( ik )
*tenen ! ( allebei)
*handen ( geen pianospelen )
* ik strek mn armen soms helemaal uit

verder zijn tips en commentaar meer dan welkom !

groetjes
Sofie , Tine en Beau

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:11

met springen:beugels een gaatje korter want je blijft erg zitten in het zadel. Over de laatste serie foto's: probeer wel contact te houden met hem. Hij valt nogal uit elkaar. Dus wel constant in contact blijven met het bit, want er vallen boogjes in je teugels Het setje staat wel erg leuk

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:27

setje is mooi, en het springen lukt al aardig, maar die binnenteugel stoort me toch aardig. je werkt net tegen zou ik denken doordat je naar achter en naar beneden werkt. probeer je handen naast elkaar te houden en die binnenteugel niet te ver van de hals te houden, je loopt op de manier dat je het nu doet kans dat hij het bit vast neemt en gewoon doorloopt. zoveel mogelijk proberen te wenden op je buitenteugel en dan een lichte tik met je buitenbeen zodat hij weet wat je bedoelt. voor de rest ziet het er al best netjes uit!

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:03

Welshcobfan :
Ik ben toch vrij zeker dat ik kort genoeg zit hoor, op sommige foto's kom ik inderdaad te weinig uit het zadel, maar dat was omdat hij nogal overenthousiast, of raar sprong
als je bij Beau te veel contact houd dan gaat die echt helemaal scheef en verliest hij zijn kadans. Er is inderdaad vanaf de foto's te zien dat er soms wat contactverlies is, maar soms lijkt het ook gewoon zo door de martingaal denk ik, maar ik zal erop beginnen letten

Biepje, de buitenteugel hou ik voor het draaien constant in contact, Ik moet mijn binnenteugel echt overdrijven ( ook van mijn instructie) om eerst duidelijke hulpen te geven, en die hulpen dan later te verkleinen, want eigenlijk zijn we hem opnieuw aan het leren lezen en schrijven

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:34

springfoto's zijn netjes hoor, volgens mij vind ie het leuk om te springen.
Ik zou hem toch eens zen tanden laten nakijken, mss zit hij met haken ofzo aangezien hij schudt met zn hoofd enzo. Mss een keer een dubbelgebroken bitje gebruiken, is maar een tip maar ik vind ze leuker en zachter rijden dan een bustrens. En dan nog een opmerking over het draaien, je paard kan volgens mij maar moeilijk draaien. Probeer als je draait de hoek in je elleboog je verkleinen, dus strek je arm niet naar beneden maar hou je hand gewoon in 'rechtdoor'positie en hef hem iets omhoog, probeer in zn mondhoek in te werken ipv op zn lagen (is zeker niet bevorderlijk om er meer ontspanning in te krijgen), ook zou ik die martingaal eraf doen als ik gewoon dressuur rijd (je krijgt telkens zo'n lelijke knik in je teugels). Probeer hem erzonder mooi naar beneden te rijden. Ik heb al verschillende dravers gereden en die zijn wel een beetje apart te rijden vaak.

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 00:01

zitake :
heel grappig, maar ik dacht net hetzelfde als jij als ik hem net had
Ik heb hem de eerste week al laten nakijken aan zn tanden er zit een dubbelgebroken bitje in en hij draait inderdaad moeilijk.

die martingaal , sja, ik laat die er toch maar aan, want wij moeten altijd buiten rijden vooraleer we kunnen dressuren en hij is heus niet makkelijk te rijden, hij wil wel eens aanzetten met zn hoofd in de lucht, en de martingaal is dan de enige manier om hem stil te zetten.
Als het weer droog genoeg is op de weide ( zal nog wel even duren) dan kan die martingaal er nog wel af, ik vind het ook niet zo prettig rijden, maar nu is het echt noodzaak.

Dravers zijn inderdaad zeer apart te rijden, Het zal nog wel een hele tijd duren , maar er zit al vooruitgang in

en ja, hij vindt dat springen wat raar en zinloos, maar het zint hem wel denk ik

SofieBeau

Re: Beau @ nieuw setje + overzicht vorige weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:57

niemand meer is wel erg vroeg

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:54

K heb je topics zo'n beetje gevolgd en vind wel dat er al heel wat vooruitgang inzit hoor !
ja voor te draaien zou ik mss ook zeggen van je hand van de hals weg te doen ipv naar je knie toe te gaan , maar ik weet niet of ik het juist zie ...
In elk geval , goed bezig en super dat je nu ook springt echt MEGA !

Xx

(Ik heb ook nog een klein vraagje , krijg jij les op je weide ?)

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:14

zoals je dat op 1 van de laatste foto's deed toen je klaar was, staat ie nageeflijk, niet zoals we het helemaal willen zien...maar goed, probeer je dat ook te doen met het rijden, eerst rustig in stap en dan rustig draven...heb je longeren al eens geprobeert ??
ik heb je topics ook gevolgd en de vooruit gang die jullie maken is duidelijk te zien !! zoals ik dan zeg Keep on Moving heel veel succes verder en vooral veel plezier !!!

xxx

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:20

Sylf :
het is mijn bedoeling mijn hand gewoon te openen hoor, ik doe mijn hand niet bewust naar mijn knie, maar nu ik die foto's zo zie ga ik er de volgende keer toch een stuk meer op moeten letten.
ik krijg geen les op de weide , hier rijd ik zelfstandig. Met Beau neem ik voorlopig nog geen lessen, maar ik neem les met een ander paard dat net als Beau wegloopt over de schouder bij het draaien.
Met Beau ga ik lessen wanneer het weer wat droger is en hij dus al wat beter draait. Zijn conditie is volgens mij ook nog niet genoeg om een vol uur hard te werken en de piste waar ik les is heel erg klein, en daarom zou ik liever wachten totdat hij beter draait, sterker en soepeler is

bedankt voor je complimentjes trouwens , het springen is echt leuk ! want ik blijf toch naast een recreatieruiter vooral ook een springruiter en dan is het tof dat ik met Beau ook een sprongetje kan maken

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:26

heyitsme :

leuk dat je de vooruitgang opmerkt

op de laatste foto staat hij inderdaad niet goed, dat weet ik ook. maar het is een begin en in stap komt hij soms al een stuk beter, maar vooraleer ik mij daarop concentreer zou ik hem liever eerst recht hebben. Of denken jullie dat dat rechtrichten een stuk makkelijker zal gaan als ik hem eerst wat leer nageven ?

longeren staat op ons verlanglijstje maar de weide ligt echt bagger, en de "piste" is in de winter hun paddock dus het is echt een grote modderpoel.
Ik weet wel dat hij het begrip longe helemaal niet kent, maar dat aanleren zal zeker niet moeilijk zijn, maar eerst moet het droog genoeg zijn. Van zodra dat in orde is ben ik van plan 2x per week minimum met hem aan de longe te werken.
ik zou dan ev. een pessoa kopen, maar weet de prijzen zo niet.

soubieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:33

hehe .. that's me
ij is echt en knoddy en het setje past hem heel goed

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:56

wat een leuk paardje ga je met deze op jumping 12 feb. ?
mooi setje ook
veel succes op de eerste jumping!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:21

ik persoonlijk , werk eerst altijd aan het op eigen benen lopen, en dan proberen recht te richten, ben dr aan, teugels gelijk en veel op de binnenhoefslag werken, en dan komt het nageven vanzelf, en zal het recht richten weer makkelijker gaan....

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 21:49

het nageven gij dravers is volgens mij echt een vak apart Hij denkt er nog niet aan om nageeflijk te lopen maarja, daar zijn wij voor, om het hem te leren

ebony_lover : ja , Beau heeft 12 feb zijn eerste jumping ik hoop dat ik zelf geconcentreerd zal blijven en dat Beau niet te zenuwachtig wordt van al die drukte

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:05

Paljassofie schreef:
het nageven gij dravers is volgens mij echt een vak apart Hij denkt er nog niet aan om nageeflijk te lopen maarja, daar zijn wij voor, om het hem te leren

ebony_lover : ja , Beau heeft 12 feb zijn eerste jumping ik hoop dat ik zelf geconcentreerd zal blijven en dat Beau niet te zenuwachtig wordt van al die drukte

Ik heb al gemerkt, hoe zachter en lichter jij in je handen bent, hoe beter zij nageeflijk gaan lopen. Ik heb er al een paar gereden dus ik kan het weten. Probeer maar eens een draver te stoppen die nog gekoersd heeft, hoe meer je trekt hoe harder ze gaan. laat je teugels gewoon los en ze vertragen al. Bij ons op school staat een dravertje dat zogenaamd ook niet makkelijk aan teugel kwam }> Ik laat haar dan gewoon even lopen (want ze heeft altijd ongelooflijk energie) tot ze zelf laag komt en dan beginnen schakelen (maar ze moet vooruit blijven gaan en das toch wel een beetje tempo, maar de meeste willen haar van het begin rustig doen lopen en dat kan ze eenmaal niet)

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:20

zitake schreef:
Paljassofie schreef:

Ik heb al gemerkt, hoe zachter en lichter jij in je handen bent, hoe beter zij nageeflijk gaan lopen. Ik heb er al een paar gereden dus ik kan het weten. Probeer maar eens een draver te stoppen die nog gekoersd heeft, hoe meer je trekt hoe harder ze gaan. laat je teugels gewoon los en ze vertragen al. Bij ons op school staat een dravertje dat zogenaamd ook niet makkelijk aan teugel kwam }> Ik laat haar dan gewoon even lopen (want ze heeft altijd ongelooflijk energie) tot ze zelf laag komt en dan beginnen schakelen (maar ze moet vooruit blijven gaan en das toch wel een beetje tempo, maar de meeste willen haar van het begin rustig doen lopen en dat kan ze eenmaal niet)

ja, maar dan krijg ik commentaar ( zoals hier in het topic ) dat ik hem te los laat

ja energie is inderdaad ook iets dat Beau in overvloed heeft ( en dat is nog lichtjes uitgedrukt ) gelukkig staat hij altijd buiten en krijgt hij geen krachtvoer anders zou het niet te doen zijn

Ik had wel de indruk dat er een vooruitgang in zat zondag ( dus de dag van de dressuurfoto's ) Ik was zeer tevreden over zijn inzet die dag en hoop daar nu op voort te kunnen bouwen

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:48

je moet hem wel niet continu lang laten maar ik doe het vooral in het begin, het hangt ook af van het ene paard bij het andere. moeilijk te zeggen van foto's natuurlijk.

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:34

verder niemand meer ?

zitake : ik ga er meer op letten

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:58

haha ik zag je woord piste, en ik wist toen dat je uit belgie kwam! Erg leuke foto's en een erg leuk paard!

*niet raar bedoeld hoor, maar viel me gewoon op.

Je zet je handen soms vast, probeer ze hoger te doen en meer na te geven

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:03

ijslanderfan : ik geef wel na en mijn handen staan niet vast, het probleem is dat hij niet nageeft ( geen iniminimilimetertje ) Ik let echt hard op mijn handen dus het zou me zeer verbazen als ik ze vast zet , maarja, dravers ... Het zal wel komen, het heeft gewoon nog wat tijd nodig

Coberlina

Re: Beau @ nieuw setje + overzicht vorige weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:05

hey
leuk paardje hoor! Nog veel oefenen en dat komt allemaal goed

Die onderlegger heb ik ook, alleen in dressuur-uitvoering. Van Kerckhaert he
veel succes nog!
xxx

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:07

ja inderdaad, van Kerckhaert
KimS ; dat hoop ik ook

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:16

hey Tine en Sofie!
ik vind dat jullie zeer goed vooruitgang maken met Bobo'ke.
alleen nog opletten voor die handjes hé
Ik weet hoe moeilijk dravers te rijden zijn, en al zeker hoe moeilijk nageeflijk
heb hier zelf ook eentje staan.
prachtige karakters, niet?

Doeidoei!

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:42

okee, nu wil ik het weten

iedereen zegt dat we moeten opletten voor de handen... maar iedereen zegt iets ander

wat nu precies?