Bit vastpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 16:52

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft weer wat nieuws uitgevonden om onder het werken uit te komen. Steeds zogauw ik een milimeter ontspan dan pakt hij het bit vast. Steekt hij zijn hoofd in de lucht en begint als een gek te rennen. Wat ik dan doe is mijn handen laten staan en gelijk halthouden. Wachten totdat hij weer ontspant en dan weer vrolijk verder gaan. Wie herkent dit en wat doen jullie hieraan om ervoor te zorgen dat jullie paard gewoon onspant en niet elke keer weer zo ligt door te drammen?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:55

De mijne pakt ook het bit vast. Ik geef hem op die kant dan lekker veel ruimte, want dan kan hij niks met het bit doen.
Verder rij ik op mijn zit, dus ga niet met de teugels lopen klooien...

monsera

Re: Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:10

Probeer om niet aan de teugels te trekken als hij er vandoor gaat hoe meer jij aan de teugels komt hoe meer hij vast kan pakken.Ga leren om goed met je zit te werken net zoals Mirano ook al zegt.Verder vind ik het een beetje lastig om te geloven dat als jij ontspant hij dan het bit vast pakt meestal lukt dat niet en pakken ze het bit vast als je juist te veel druk op de teugels hebt.Ik kan me wel voorstellen dat als jij "ontspant" iets contact met de mond verliest en dat daarom je pony zijn hoofd omhoog doet.Probeer wel goed te ontspannen want spanning is nooit goed maar houdt wel contact met de mond van je pony probeer daar een goede weg in te vinden.Dit is echt een kwestie van goed voelen.Voel wat er voor nodig is om je pony lekker ontspannen je hand te laten volgen.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:44

ja ik herken dit.doet mijn paard ook als die een oefening moeilijk vind of geen zin heeft.ik zit juist niet aan de teugels maar ga terug in stap en rij gewoon weer voorwaarts totdat die weer ontspant en het bit niet meer vast heeft.of ik doe juist een heel klein stukje de teugels naar voren zodat hij weet da thet toch geen zin heeft om vasttepakken..doe je met hem wordt het een spelletje van hem..dus gewoon doorrijden...en hem goed er op wijzen dat dit niet mag..

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:06

Emaartje schreef:
ja ik herken dit.doet mijn paard ook als die een oefening moeilijk vind of geen zin heeft.ik zit juist niet aan de teugels maar ga terug in stap en rij gewoon weer voorwaarts totdat die weer ontspant en het bit niet meer vast heeft.of ik doe juist een heel klein stukje de teugels naar voren zodat hij weet da thet toch geen zin heeft om vasttepakken..doe je met hem wordt het een spelletje van hem..dus gewoon doorrijden...en hem goed er op wijzen dat dit niet mag..

Ben ik het mee eens

Je moet er niet te veel aandacht aan geven, en gewoon doorrijden, anders word het idd een spelletje van hem..
En juist ontspannen als ie het vast pakt, en heel veel op je zit rijden.. Die van mijn pakt het niet vaak vast, maar meestal als ie het te moeilijk vind, of gewoon geen zin heeft om te werken.... Je moet dan zeker niet aan de teugels trekken ofzo, want dan pakken ze het alleen maar meer vast, en laten ze het niet los......
Suc6!!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:14

wat je ook doet, niet terug gaan trekken... rijd hem gewoon voorwaarts, ook als ie aan het racen is, desnoods met flink kuit en/of tik erbij. zet em dan van daaruit op de volte en van daaruit weer terugrijden naar rust en controle. wat ook wel eens wil werken is hem uit laten rennen, maar dat ie pas terug mag komen als jij het zegt, dus net dat stukje extra langer doorgaan zodat hij wel weet dat jij de baas bent. dit is een autoriteitsprobleem... als jij hem iedere keer stopzet dan heeft ie in feite zn zin gekregen want hij komt dus onder het werk en jouw hulpen uit.
en verder alles wat er hierboven gezegd is

Emaartje

Re: Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:49

en als je nou in het bos bent en hij flikt zoiets kun jehem moeilijk op de volte zetten...

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:33

Hoe houd een paard zijn bit vast??
Want volgens mij kan hij zijn bit helemaal niet vast pakken ?
Het bit ligt toch op de lagen ?? Daar zitten toch geen tanden of kiezen om hem vast te houden ??