2-jarige aan het halster leren lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylf

2-jarige aan het halster leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 15:36

Ik weet niet of het hier hoort ... Maar sinds kort verzorg ik enkele paardjes waaronder een 2-jarige haf.
Zijn bazinnetje kan niet zo heel veel met hem bezig zijn, maar ze zou binnenkort af en toe eens willen longeren, daarom is ze nu bezig met de haf aan het halster met haar mee te laten lopen.
En heeft ze gevraagd aan mij of ik dat ook af en toe eens wou doen , omdat hij het door 1 keer in de week te doen niet zal leren.

Nu is er een probleem, hij wil niet weg van zijn 2 andere vriendjes . Hij maakt zich dan ongelooflijk sterk en sleurt je gewoon terug mee naar hen, zegt zijn baas.

Ik heb het nog nooit gedaan ,maar voor ik het doe zou ik graag wat tips wilen van jullie als dat kan , want ik heb geen zin om door de wei gesleurd te worden ...
(Dit doet hij ook als de 2 anderen in de stal staan ...)

XxX

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:41

Zorg dat je niet alleen bent als je met dit paardje aan het werk gaat..

Begin met het wandelen aan een halstertje in de buurd van zn vriendjes, hou hem netjes naast je en begeleid hem aan de hand van een zweepje zodat je hem af en toe kan bijtikken om het duideijk te maken. Wees heel conseqent: braaf is goed belonen, stout is straffen. Pas als jij duidelijk en eerlijk bent zal die ook de moeite gaan nemen om zich aan jou toe te geven.

Als je merkt dat ti goed bezig is en het leuk begint te vinden kan je hem elke keer een stukje verder van zn vriendjes weg laten lopen. Hou hem bezig door voltes te draaien, rare figuren te lopen, halt te houden, pasje terug te zetten ed. En laat vooral niet over je heen lopen!

Dit kost tijd en veel geduld.. Als je het vaak herhaalt (elke dag bv 10 min) zal die het het snelste leren.

Succes

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:55

M3isSi3j schreef:
Zorg dat je niet alleen bent als je met dit paardje aan het werk gaat..

Begin met het wandelen aan een halstertje in de buurd van zn vriendjes, hou hem netjes naast je en begeleid hem aan de hand van een zweepje zodat je hem af en toe kan bijtikken om het duideijk te maken. Wees heel conseqent: braaf is goed belonen, stout is straffen. Pas als jij duidelijk en eerlijk bent zal die ook de moeite gaan nemen om zich aan jou toe te geven.

Als je merkt dat ti goed bezig is en het leuk begint te vinden kan je hem elke keer een stukje verder van zn vriendjes weg laten lopen. Hou hem bezig door voltes te draaien, rare figuren te lopen, halt te houden, pasje terug te zetten ed. En laat vooral niet over je heen lopen!

Dit kost tijd en veel geduld.. Als je het vaak herhaalt (elke dag bv 10 min) zal die het het snelste leren.

Succes

Bij mijn tweejarig werkte de hengstenketting heel goed als correctie/leermiddel. Je hebt dan iets meer te vertellen(meegesleurd worden en vallen of erger daar heeft niemand wat aan) Een paard blijft een kudedier en wil graag naar zijn maatjes . Sommige jonge paarden kunnen zeer sterk reageren op het gebruik van een zweep, dus pas daar mee op. Consequent en duidelijk zijn daar heeft een paard wat aan. Kijk maar naar het gedrag van paarden in een kude.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:32

hengstenketting werkt bij mijn merrie ook heel erg goed.. een paardje van een vriendin die ik beleerd heb kon daar echt niet tegen.. die gooide zn hoofd in de lucht en ging juist aan de ren.. hahaha je kan het zeker proberen! WErkt het niet leg je hem weer weg toch

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:35

wil je hem nu pas aan een halster laten lopen? ik vind dat een beetje te laat, mijn verzorgpony van 6 maanden ken het al
maar ik zou gewoon telkens een beetje verder van zijn andere vriendje lopen elke keer wat verder totdat hij je niet meer terug sleurt, maar je moet wel elke keer als hij wat verder gaat hem belonen

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:55

yousra schreef:
wil je hem nu pas aan een halster laten lopen? ik vind dat een beetje te laat, mijn verzorgpony van 6 maanden ken het al
maar ik zou gewoon telkens een beetje verder van zijn andere vriendje lopen elke keer wat verder totdat hij je niet meer terug sleurt, maar je moet wel elke keer als hij wat verder gaat hem belonen

Het is niet mijn paardje he ... , ik kan er weinig aan doen . Maar er zal wel een reden voor geweest zijn .

Oja , hij heeft het ooit gekunnen , maar dat was toen de hoefsmid hem daar een tijdje mee had beziggehouden en die had een prang ...

Xx

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:36

Ik heb zelf ook een paard van twee en een half. Bij hem was de hengstenketting echt een uitkomst!
Hij loopt nu overal braaf mee naartoe!

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:22

Oh , zou iemand wat meer uitleg kunnen geven over een hengstenketting aub ?

En hebben jullie nog tips buiten de hengstenketting ?

Xx

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:53

een hengstenkettig is een touw waarvan het laatste stuk doorloopt in een ketting.. je doet die ketting door de bitring, onder zn kin langs en dan kan je hem of aan de andere bitring vastklikken of er dor heen halen en vast klikken aan de ketting (dat doe ik altijd, heb je een soort slipketting van een honderiem effect).. Hiermee kan je hem net ff wat duidelijker corrigeren..

WAt ik bij mn friesje heb gedaan om der te leren naast me te lopen is der afstraffen door met je hand tegen der strottehoofd te slaan.. dit is heeel vervelend voor je paardje en eigleijk ook wel zielig.. maar heb het 2x moeten doen en die merrie blijft nu keurig naast me lopen, ook langs de rijksweg met gewoon een halstertje! Het is wel duidelijk..

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:59

Dus ik kan het hem beter niet leren met een halster alleen?
. Ik weet niet of hij ooit een bitje heeft vatgehad ...

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:25

hey hey

het inderdaad vrij laat maar het is nooit te laat om het ze te leren het eerste wat ie moet leren is dat ie nooit jou voorbij mag schieten het makkelijkste is gewoon een tik op de neus in het begin om het even duidelijk te maken vervolgens is een snukje aan het halstertouw/ of ketting voldoende.
hengsten ketting hoeft niet perse aan een hoofdstel hoor kan ook gewoon aan een halster helemaal als ie geen hoofdstel gewend is zou ik niet beginnen met een hoofdstel met daar gelijk een ketting aan dan heb je namelijk wel eens kans dat ze bang worden in de mond en dat wil je niet hebben.
ketting aan een halster haal je aan de linkerkant de ketting door de ring nouja 4kant achtig is het meestal en dan kan je kiezen aan de rechterkant vast maken of door de rechter ring en dan terug naar de ketting. ben wel voorzichtig met een ketting sommige reageren heel fel en komen omhoog als dit gebeurt nooooooooiiiit aan je ketting gaan hangen want dat gaat ze gegarandeert achterover. wil ze niet vooruit moet je even hulp in roepen en iemand achter der aan laten lopen eventueel met een zweepje om der even een tikje bij te geven (veilig er achter lopen nooit in het bereik van de achterbenen)

als je straks begint met longeren doe haar dan een hoofdstel aan daarover het halster en maak dan de longe in het begin (tot ze het bitje gewend is en netjes een rondje loopt zonder de gaan hangen aan de longe) aan het halster vast weer om te voorkomen dat ze bang worden in de mond.

greetz en succes met je verzorg haffie