pony luistert niet tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

pony luistert niet tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 14:21

heey ik heb nu sinds 8 weken een eigen pony en deze luisterd niet onder het rijden loopt heel gespannen en wil alsmaar hard luisterd amper naar mijn been en als ik hem rustig wil laten lopen begint hij te tolten weet iemand hoe ik hem beter kan laten luisteren naar mijn been en hoe ik zelf het tempo in de hand kan houden?

groetjes mariska
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-01-06 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt en spelfout verbeterd

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:21

les nemen. je neomt in een keer een hele hoop en wij kunnen niet zien hoe het gaat vanaf hier.

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 14:28

ik heb al les en de lesgeefster zegt dat het uit spanning is maar weer een andere lesgever die soms invalt zegt dat hij mij uitprobeert.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:18

Consequent zijn, en zet hem lekker aan het werk door middel van overgangen en figuren.
En inderdaad les nemen bij een goede instructrice!

elsie1

Re: Luisterd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:55

mss is de ponny niet genoeg gereden of niet doorgereden en begrijpt die ponny helemaal niet wat u vraagt en loopt die daarom weg door spanning. Kzou zijn scholing rustig herhalen en kijken hoever die ponny zit, rustig leren lopen aan de longe dat hij weet wat de bedoeling is. Een andere mogelijkheid is dat de ponny mss wel ergens pijn heeft.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:21

Vraag aan je trainer om oplossingen/manier om het te verbeteren.

Sommige paarden zijn ook verveeld door het eenzijdige werk. Daar is afwisseling een goed middel. Afwisseling in de bak en buiten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:03

Van te voren longeren zodat hij zijn meeste energie kwijt is. Misschien krijgt hij te veel voer en heeft hij te veel energie. Of wat ook kan helpen is: Laat hem in plaats van tegen te houden juist lopen en wanneer hij dan zelf wil stoppen dan moet hij van jou blijven lopen! Op een bepaald moment valt dan het kwartje.
Mijn jonge paard heeft ook er een handje van de eerste 10 minuten als een gek de bak door te rennen. Tegenhouden heeft geen zin ze wordt er alleen maar heter van. Na 10-15 minuten is het over en dan heb ik een paard waar mee gewerkt kan worden

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:12

@ Schangah;

Aan de ene kant ben ik het met je eens want een paard hoeft niet het hele uur lang aan één stuk door te doen wat jij zegt (moet voor hem ook leuk blijven) maar aan de andere kant geef je hem dan wel een beetje zijn zin. Maar misschien is dit wel een hele goede aanpak, al verschilt dat natuurlijk ook per paard!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:21

Het is niet een kwestie dat je paard "luisterd"maar of jij goed uitlegt aan je paard wat de bedoeling is.

Verder de ene lesgeefster die zegt dat het van spanning komt wat verteld ze je wat je moet doen om hem te laten ontspannen?

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:38

wat bij mijn verzorgpony hielp was veel overgangen rijden en concequent zijn...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:40

Jij denkt dat je pony niet luistert, in feite ben jij niet duidelijk genoeg of doe je gewoon iets fout. Les nemen is toch het enige wat helpt denk ik..

Linda1984

Re: pony luistert niet tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:45

Eén van mijn verzorgpaarden is zo geweest, blijkt met de harde hand te zijn beleerd. Op den duur was er geen land meer mee te bezeilen. Wij hebben toen de keuze gemaakt om hem een nieuwe training te geven. Hij is daarvoor 2 maanden naar een andere stal gegaan. Hij is een stuk beter geworden maar blijft geen makkelijke.
Misschien is het wel verstandig om iemand hem te laten rijden die veel paarden in heeft gereden of op paarden die moeilijk te rijden zijn.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:08

Longeren en tijdens het longeren veel overgangen laten maken, zodat hij/zij leert wat stap, draf, galop en ho betekent.
Dan is t ook makkelijker om je paardje in te houden. Zou als het paardje niet wil instappen gewoon gaan indraven, wel lichtrijden en niet veel inhouden, lekker eigen tempo.

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:03

ik ga hem nu meer longeren dan rijden vadnaag ging het rijden na ongever 30 minuten hard tempo wat rustiger en ontspannender. wij denken zelf dat hij ook niet doorgeleerd is en ga hem alles een beetje opnieuw aanleren heb 1x in de week les maar omdat die vrouw net nieuw is kent ze mijn paardje nog niet zo heel goed van haar moet ik hem ook eerst ff lekker laten lopen en zodra hij zich ontspant lekker belonen dit helpt wel hier word hij wel wat rustiger van... voor meer lessen hebben wij geen geld wat ik heel jammer vind maar ik ga gewoon proberen om hem alles een beetje uit te leggen kwa gangen enz... en hoop dat het dan beter komt.. bedankt voor de reacties en voor sommige tips

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:02

Het kan ook zijn dat je pony opgeleerd is op een nogal bruuske en harde manier waardoor hij bang is van de druk op je teugels (heb net hetzelfde voorgehad met 1 van mijn pony's) Hoe ik dit opgelost heb is heel simpel. Ik heb de erste weken gewoon met loss teugel gereden, ik merkte dat iedere keer als ik weer contact wilde nemen met het bit hij ervandoor wilde gaan....Ik heb dus zeker 4 weken met losse teugel gereden en voltes en simpele oefeningen gereden aan de losse teugel en stiletjesaan kon ik de teugels korter nemen en het mooiste van al was dat hij echt ontspannen begon te lopen. Ik heb ook toen een keertje de dierenarts laten komen en die zei dat het deels door een ruwe opleiding en deels door het wisselen van zijn tanden was dat hij zo fel reageerde op het bit...dat kan ms bij jou pony ook zijn, dat hij volop aan het wisselen is en mss pijn heeft aan zijn tanden...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:04

Wat doe jij als je pony hard gaat?

Aan het been krijgen zijn een heleboel topics met goed uitgelegde tips over te vinden met de zoekfunctie, denk dat je daar een heleboel uit kan halen.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:50

Ook al gaat je pony heel hard, zorg dat je je been eraan houdt. Verder veel figuren rijden en daarbij vooral achtjes... succes

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:51

oke bedankt voor de reacties

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:55

Heb je er wat aan?En/of wil je meer weten?

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 22:45

ik heb er zeker wat aan...