mijn pony wil alleen maar hard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

mijn pony wil alleen maar hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 01:31

Een vraag: ik heb een (nooit gekoersde) draver die op drie jarige leeftijd is ingereden. Ik heb dat zelf niet gedaan dus ik heb geen idee wat hierbij eventueel misgegaan kan zijn. Zij loopt in stap prima, ook netjes voorwaarts, achterbeen goed onder en netjes aan de teugel en geconcentreerd. Als ik ga draven dan kan ik tien minuten draven, gaat perfect. Loopt wel iéts snel en niet aan de teugel maar is goed met achterbeen bezig en doet echt haar best. Heb ik echter 1 rondje galop gedaan, dan is ze daarna niet meer te houden. Ze is GEK op galopperen en wil het liefst honderd rondjes die bak rond scheuren. OF, en dat lijkt mij waarschijnlijker, is er ergens iets fout gegaan en denkt ze dat ze moet rennen. Ik probeer haar terug te rijden op mijn zit en met mijn teugels maar voor de rest zou ik niet weten hoe ik haar op een normaal tempo kan laten draven. Wie weet dit? Ik heb al geprobeerd zodra ze gaat versnellen terug te gaan naar stap, belonen, paar passen goed, ook belonen maar uiteindelijk heeft dit geen enkel effect. Ze blijft het doen. Ook veel overgangen rijden en veel wendingen maken heeft niets geholpen. Voor mijzelf is het niet zo erg want mij lukt het wel (helaas toch wel door veel inwerking op teugels) maar mijn dochtertje van 8 kan niet aan een manegeles meedoen want die kan haar niet houden. Ik heb een beetje het idee dat ze vlucht voor het bit of voor het inhouden. Ik word er een beetje moedeloos van. Draf is niet haar lekkerste gang. Ik galop trouwens wil ze ook wel hard maar is al beter controleerbaar. Ik doe heus iets fout maar hoop op tips van jullie. Geen kritiek, please.

Zietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:37

Hoe lang ben je al bezig? Er staan nl. zoveel goede dingen bij maar misschien moet je ze iets langer volhouden. Mijn paard heeft er bijna 2 jaar over gedaan om t ergste gek doen af te leren.... En nu heeft ze soms nog wel eens uitspattingen... Succes!

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:01

je geeft zelf eigenlijk volgens mij al de goede dingen aan...overgangen rijden enzo...
als je na een tijdje nog geen resultaat ondervind kun je er misschien een keer naar laten kijken door iemand die er ervaring mee heeft...succes

Yonne

Re: mijn pony wil alleen maar hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:34

Het kan zijn dat het paard op de een of andere manier getraumatiseerd is en daarom uit angst zo hard loopt, je geeft inderdaad zelf al veel goede dingen aan. Ik zou je vooral willen aanraden veel geduld te hebben, en niet aan de teugels te trekken of iets dergelijks, want als ze al wegloopt en evt. bang is van het bit, kan je dat misschien verergeren door veel druk te geven in haar mond. Je kunt natuurlijk ook iemand die ervaring heeft met dravers of getraumatiseerde paarden er even naar laten kijken! Suc6 ermee!

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:39

idd veel geduld hebben, en misschien iemand om hulp vragen

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:46

met de vorige reacties eens, en al voor dat ze hard gaat terug rijden, dus par passen draven en weer stappen, volte draven en weer even stappen, daarna in draf zelf schakelen, beetje naar voren en weer terug, net zolang tot het goed gaat.... en hiervoor is tijd en geduld nodig. zo kun je stapje voor stapje het tempo meer controleren...
mss een idee om je dochtertje een paar keer aan de longe te laten rijden als die rustig is, of er een keer een priveles mee te laten nemen, zodat ook zij leert hoe ze m moet rijden en er over een tijdje gewoon lekker mee in de manegeles/ponyclub kan rijden.

in ieder geval succes ermee
en ik weet niet hoe ze gehouden wordt, maar regelmatig losgooien om de energie kwijt te kunnen wil soms ook al een beetje helpen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:50

Ook been blijven geven, meestal wordt dat vergeten en steekt men de benen van het paard af en wordt het erger....

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:08

ja, inderdaad. Wel gewoon je benen eraan blijven houden
Verder geef je het zelf aan...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:54

Teugels ontspannen, been eraan en lekker uitzitten, op het moment dat ze moe wordt (kan even duren ) en terug wil komen even door laten galoperen in jouw tempo en dan na een rondje of 2 terug nemen.
Even draven (rondje, volte) en weer aanspringen in galop.
Zelfde verhaal als ze weer hard gaat, maar grote kans dat ze vrij snel inziet dat het toch niet zo leuk is als zij denkt.

Wat bij mijn pony buiten dat ook nog extra hielp was om toch door te blijven rijden, beetje schouderbinnenwaarts in galop etc.

Marrit89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:50

Het probleem is dus dat ze alleen maar snel wil lopen. Probeer dus de rust erin te brengen. Als je gaat galoperen veel voltes galopperen, rustig tegen haar praten en kleine ophoudingen maken. Je moet vooral niet voortdurend in haar mond zitten te trekken. Laat haar in het begin maar even lekker uitracen terwijl je tegen haar blijft praten dat ze braaf is en dat ze het goed doet. Dit vergt heel veel geduld en het kan lang duren maar het heeft bij mij tot nu toe altijd bij verscheidene paarden gewerkt.

Succes!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:54

Sily schreef:
Teugels ontspannen, been eraan en lekker uitzitten, op het moment dat ze moe wordt (kan even duren ) en terug wil komen even door laten galoperen in jouw tempo en dan na een rondje of 2 terug nemen.
Even draven (rondje, volte) en weer aanspringen in galop.
Zelfde verhaal als ze weer hard gaat, maar grote kans dat ze vrij snel inziet dat het toch niet zo leuk is als zij denkt.

Wat bij mijn pony buiten dat ook nog extra hielp was om toch door te blijven rijden, beetje schouderbinnenwaarts in galop etc.

Helemaal mee eens !
En het werkt echt! Heb het ook al eens mee gemaakt.
De meeste paarden/pony's denken de keer erna wel ff 2 x na hoor

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:32

ik heb 2 methodes geleerd, heb namelijk verschillende pony's gereden als jij beschrijft.
1. het paard breken: Ongeveer als hierboven beschreven word. Je paard laten galoperen, en dan hard en het liefst in een vermoeiende bak. Net zolang totdat hij zelf terug wil. En dan JUIST nog een paar rondjes laten galoperen, zodat je hem niet zijn zin geeft! Die laatste rondjes zijn het belangrijkste. Dan neem je hem op eigen iniatief terug en zet je hem in draf en ga je gewoon aan het werk wat je normaal ook doet. maar niet stappen of uitrusten! Zogauw hij weer harder gaat, of in galop gaat heel concequent hem weer in een flinke galop zetten en als hij terug wil hem weer een paar rondjes extra laten gaan. Dit herhaal je net zo lang totdat je normaal met hem kunt rijden. Het kan zijn dat dit na 1 keer over is, maar kan ook zijn dta je dit 3 weken bijv. moet hem moet doen. En nee het is niet zielig tenzij..

2. Wanneer je paard zich als het ware doodloopt, gewoon blijft rennen. Dit soort paarden heb ik ook gereden.
Dan is mijn tip:
zogauw hij ook maar iets te hard gaat, direct halt zetten. even rustig laten halthouden en weer in de gang verder gaan waarin je zat in een NORMAAL tempo.. Gaat hij weer te hard dit weer doen.
Herhaal je dit vaak genoeg dan kun je op een gegeven moment hem rustig krijgen met 1 enkele ophouding. Hier moet je naar toe rijden. dus als je dat halthouden vaak genoeg hebt gedaan dan probeer je als hij te hard gaat een simpele ophouding te geven, reageert hij hier goed op door rustiger te gaan en te luisteren, ontspan weer (dat ontspannen is ook super belangrijk!!) luisterd hij niet, weer halt zetten

nou ik hoop dat het met 1 van deze methodes werkt
want je hebt 2 soorten drukke paarden vind ik. Paarden die zichzelf doodlopen als ze eenmaal op gang zijn..
en paarden die gewoon druk zijn.

fries_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:37

begin eerst met veel overgangen rijden, probeer daarbij je handen te sluiten(naar elkaar toe bewegen) als je terug gaat naar bijv. een langzamere draf of terug naar de stap. maar vooral veel overgangen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:59

fries_lover schreef:
begin eerst met veel overgangen rijden,
probeer daarbij je handen te sluiten
(naar elkaar toe bewegen) als je terug gaat naar bijv. een langzamere draf of terug naar de stap. maar vooral veel overgangen.

Dat gaat juist meestal fout - want meestal spant de ruiter zichzelf en gaat trekken aan de teugels - waardoor het paard nog meer wil vluchten.

Handen sluiten moet of zelfs maar voor de helft sluiten, moet maar een halve seconde duren (of zo iets, zeer kort in ieder geval)

Snap niet wat jij bedoelt met (naar elkaar toe bewegen)

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:12

Probeer niet teveel te houden, daar word hij alleen maar feller op. Als hij zo hard wil, doe zelf dan ook nog een middendraf, dus nog harder. Veel overgangen, figuren en van alles achter elkaar rijden, zodat 'ie op jou gaat letten en geen tijd heeft om te scheuren.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 22:15

nou uiteindelijk is het als volgt opgelost: ik heb een privéles gehad en die vrouw zei... teugels kort (ik had ze te lang) en buitenteugels als rem gebruiken. Dus inhouden, los, inhouden los, inhouden, los. En je binnenteugel af en toe wat geven. Dan wel je buitenteugel inhouden en los. Mag ook best wat langer inhouden en weer los maar binnenteugel af en toe geven en wat gebeurde er... ze ging haar hoofd buigen, VEEL langzamer draven, ook na de galop. Ze was direct terug te halen. Zelfde trucje heb ik buiten gedaan. Ook een teugel inhouden, los, inhouden los en andere beetje geven. Ze loopt als een zonnetje... EINDELIJK

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 22:16

oh ja en zij zei juist: BENEN ERAF, ik hield idd benen eraan. Maar ze zei dat is niet nodig want haar achterbenen komen ruim over de voorsporen heen zeg maar dus genoeg actie. Nou ja... het werkt, ik ben allang blij.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:13

Benen eraf? Dat is niet goed hoor - natuurlijk moet je er niet mee drijven, maar niet afsteken...Hoe kun je ze anders om je binnenbeen rijden (hol maken) en als je wilt wijken etc etc, moet je je been er ook aan kunnen leggen, zonder dat hij harder gaat.
Voor de rest ben ik het helemaal met haar eens.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:58

oh ja ok, ik bedoelde idd drijven. Niet afsteken nee maar gewoon erlangs laten. Niet aansporen laak maar zeggen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:55

Dan is 't goed

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:00

wat zegt je instructeur hiervan???

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:37

KiWiKo schreef: