4 jarige schrikt van schaduws....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poemba

4 jarige schrikt van schaduws....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 00:05

Hallo,

Misschien hebben jullie nog tips.

Ik heb een 4 jarige die enorm bang is van schaduw's van paarden, die dus in beweging zijn. Vooral als ze tegemoed komen.
Hij springt er dan overheen en raakt volledig gestresst. Staart tussen de benen en bol maken en rodeo'en.
Dan ben je dus weer even bezig om hem relaxt te maken, en dan komt er dus weer een schaduw.

Ik schrik er iedere keer enorm van en val er ook geregeld af.

Wie o wie kan mij helpen! Het is absoluut geen streek, hij vind het echt doods eng!!!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:34

Eerst alleen langs de schaduwen rijden en er niet overheen. Ga desnoods op dezelfde hand rijden als de andere mensen in de bak. (Dit is natuurlijk lastig als er meerdere mensen rijden)

Je kunt ook stil blijven staan en iemand met zijn paard langs laten lopen zodat je paard aan de schaduwen kan wennen.

Aangezien je paard 4 jaar is en dus nog redelijk onervaren zal dit na een tijdje wel overgaan en zal het paard eraan gewend raken.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:38

En hoe gaat dat in de wei dan? Schrikt hij dan ook steeds van de schaduwen? Misschien kun je hem eens een tijdje in de bak los laten met een ander paard, zodat hij er eens rustig aan kan wennen

poemba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 00:57

Hej,

Stilstaan is helemaal paniek. Dan gaat ie echt uit zijn dak! Wanneer ik er naast loopt schrikt ie wel maar loopt er over heen.

Op dezelfde hand rijden gaat niet, rij nu met de wintermaanden met op zijn minst 4 man in de bak...

Beloon hem ook erg goed als ie er toevallig overheen loopt, of wanneer ie er niet te heftig op reageerd. Dat helpt iets, maar wanneer iemand dan weer tegemoed komt..paniek!
Op zijn donder geven voor het bol maken van zijn eigen heeft absoluut geen nut, dan kan je er de volgende dag nog geen eens opkomen, zo erg is ie.
Zo gevoelig voor bepaalde dingen, zucht.

Zietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:33

Naast de andere paarden rijden aan de kant van de schaduw....
Als je het idee hebt dat hij gaat springen/schrikken naar voren rijden, dan zijn de rodeo's minder erg en leert het paard wanneer hij iets eng vindt voorwaarts te blijven.
Sterkte!

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:44

Veel oefenen! Zo kan je het oplossen.

venga

Re: 4 jarige schrikt van schaduws....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:50

Het is denk ik de moeite wel waard om een keer te zorgen dat je de bak voor je zelf hebt met één paard meer, zodat je goed kunt oefenen, want je kunt dit euvel maar vast hebben overwonnen! En dan heel langzaam opbouwen, zodat je paard er rustig aan kan wennen. Probeer de aandacht van je paard goed bij jou te houden, door bijvoorbeeld een overgang te rijden net voordat het nege moment kan plaatsvinden.
Succes!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:08

Gewoon doen alsof je gekt bent, blijven rijden niks van zijn gedoe aantrekker.
Hou zijn aandacht bij jou door hem flink bezig te houden.
Zo leert ie vanzelf dat er niks aan de hand is.
Komt vanzelf goed, heeft alleen tijd nodig. Redelijk veel jonge paarden hebben dan probleem.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:15

Probeer het te negeren. Dus niet afstraffen maar als hij er vandoor gaat proberen zo snel mogelijk terug op te vangen en doorrijden. Ook niet belonen als hij er niet van schrikt! Er is nl helemaal niets om van te schrikken en als je hem gaat belonen of afstraffen bevestig je ,in zijn ogen, alleen maar dat hij gelijk had om er schrik van te hebben.
Laatst bijgewerkt door NoaFleur op 30-01-06 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:20

Ik ben het met NoaFleur eens. In ieder geval niet belonen als hij het 'per ongeluk' wel goed doet, je bevestigt dan alleen maar dat er iets aan de hand is met die schaduwen.

poemba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 01:06

geef hem idd nooit op zijn donder, hij is er echt heel bang van.
met 1 andere erbij is het nog wel te doen, maar met 5 man echt niet.
in de buitenbak doet ie het gewoon niet!
maaja, over een tijd kijkt ie er nog geen eens naar

Schangah

Re: 4 jarige schrikt van schaduws....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:07

poemba schreef:
Hallo,

Misschien hebben jullie nog tips.

Ik heb een 4 jarige die enorm bang is van schaduw's van paarden, die dus in beweging zijn. Vooral als ze tegemoed komen.
Hij springt er dan overheen en raakt volledig gestresst. Staart tussen de benen en bol maken en rodeo'en.
Dan ben je dus weer even bezig om hem relaxt te maken, en dan komt er dus weer een schaduw.

Ik schrik er iedere keer enorm van en val er ook geregeld af.

Wie o wie kan mij helpen! Het is absoluut geen streek, hij vind het echt doods eng!!!

Hee Marian!!!
Groetjes
Venezia

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:13

Ik ben het ook helemaal mee eens met NoaFleur..
Je paard gaat dan denken dat er echt iets is met die schaduws als je hem wel beloont als hij er een keer over heen loopt..

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:06

Heel veel oefenen....
En probeer inderdaad een keertje samen met iemand te rijden, zodat hij er rustig aan kan wennen. En hij is nog maar jong, dus het komt vast wel goed ....
Suc6 ermeej!!

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:26

Ik denk dat het een fase is waar je doorheen moet, helaas een met veel vallen en opstaan. Als je er liever net alke keer vanaf valt kan je hem misschien ook aan een hoofdstel en een longeertouw mee de bak in nemen, zodat ie kan springen wat ie wilt en jouw niet in gevaar brengt.
Of hebben andere mensen er te veel last van?

En idd proberen te negeren.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:00

Hahaha komt me bekend voor.. Mijn jonkie sprong ook wel is over schaduws van auto's Het is bij mij een kwestie van wennen en stevig consequent tegen hem praten. Nu reageert hij er eigenlijk amper op