Bochten/voltes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayra_

Bochten/voltes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 23:17

Hallo,

mijn (bijna) 4 jarige pony vind het erg moeilijk om bochten te nemen. Hierbij bedoel ik dan afwenden en bijvoorbeeld een volte rijden. Vooral in draf en galop heeft ze er moeite mee, wie heeft er een tips?
Sorry als het onduidelijk over komt.

Nannes

Re: Bochten/voltes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:18

waar heeft ze precies moeite mee? met stelling of iets anders?

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 23:22

Nee, maar als ik haar bijvoorbeeld laat aangaloperen en ik wil afwenden dan kan ze soms nog maar net de bocht halen of helemaal niet terwijl ik altijd al ietsje eerder afwend zodat het voor haar wat makkelijker is. Alvast bedankt.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:24

Je moet haar goed ondersteunen dan met je buitenteugel en je buitenbeen, anders valt ze naar buiten toe. Je kan het oefenen door voltes te vergroten en te verkleinen.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 23:25

Oke, heel erg bedankt .

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:25

ik weet eigenlijk niet echt iets voor dit probleem, mijn verzorgpony wilde ook vaak in draf of galop de volte niet op, maar die nam mij gewoon vet in de maling gelukkig is dat er nu zo goed als uit

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:39

Je pony is nog jong en zal waarschijnlijk nog wat moeite hebben met de balans.
Het is voor een jonge pony ook niet niks om alle benen bij elkaar te houden en een klein rondje te lopen.

Ga op een grote volte rijden en rij de volte wat kleiner (10 meter), open dan de volte weer en doe dit een paar keer. Dot kan je doen in draf en in galop. In draf zal je de volte een stuk kleiner kunnen maken dan in galop. Als je pony het niet aan kan om de volte zo klein te maken, dan zul je de volte eerst wat groter moeten rijden.

Je moet er voor zorgen dat je je buitenbeen en buitenhand erbij houdt. Je buitenbeen zorgt ervoor dat je pony niet uitzwaait. Hetzelfde geldt voor je buitenhand, deze begrenst je pony.
Je binnenhand doe je naar binnen om te zorgen dat je pony een volte loopt en je binnenbeen blijft erbij om de volte rond te houden en je pony door te laten lopen.

Vooral eerst eraan denken dat de pony door blijft lopen. De volte en het aan de teugel lopen is dan veel minder belangrijk.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:59

afwenden in galop vind ik voor een 3jarige ook al behoorlijk pittig (hangt natuurlijk wel van je paard af, sommigen lopen meteen de sterren van de hemel, maar ik ga even van middenmoot uit)... ga aan de slag met het bovenstaande en zorg eerst dat de galop an sich en de voltes daarin goed voor mekaar zijn, dat ie in evenwicht is en op 4 benen loopt.
(ben zelf met een vierjarige bezig, zie ander topic op RT, weliswaar een haflinger, maar die heeft nog behoorlijk moeite met galop terwijl ze in stap en draf redelijk loopt, voor een 4 jarige haflinger)

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:21

Bedankt voor al jullie tips ik ga het zeker proberen. Tuurlijk is het voor een jonge pony nog erg moeilijk om de goede balans te vinden daar houd ik ook rekening mee.