Spaanse dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CheekyTiger

Spaanse dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:31

Hallo,

Ik had een vraag aan jullie.
Ik zou graag spaanse dressuur willen leren maar weten jullie of dat hier in Nederland kan? En moet je dan eerst Z dressuur kunnen?
Als ik een paard krijg wil ik dit al kunnen want dan zou ik het op mijn paard kunnen uitoefenen, of raden jullie aan om eerst een paard te kopen en daarna pas verder te gaan op het paard?

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:50

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:15

ik zou zeker niet met een ''B-paard'' de spaanse dressuur gaan doen,eerst de basis goed in elkaar,je hoeft volgens mij niet perse Z1 gereden te hebben maar ''iets'' moet je paard kunnen is mijn mening

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:45

Spaans rijden bestaat niet. Je bedoelt zeker Klassieke dressuur. Alle paarden, jong of oud, B of GP kunnen klassiek gaan rijden.

Nelly Abbenes woont in Portugal en komt 1 x per maand naar Nederland om clinics te geven. http://home.hetnet.nl/~w.hijnberg/start.htm

Al heb je een 4 jarige en het paard geeft aan dat hij/zij een pasje passage wil doen, dan laat ze het paard het doen. Ze dwingt niks af. Ze kijkt naar het paard en naar de ruiter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:40

bedoel je het spaanse dressuurrijden met een grote lans?

Ik ben een paar jaar terug in Sevilla geweest en heb daar gesproken over dressuurrijden. De Spanjaarden hebben wel een iets andere benadering naar hun paarden toe maar hun paarden verschillen ook erg van onze KWPN sportpaarden.
Als je graag spaans wilt rijden kun je het beste ook een spaans paard aanschafen. Tegenwoordig kun je geimporteerde doorgetrainde paarden uit spanje en Portugal kopen die nets duurder zijn dan een fijne KWPN-er.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:55

Je kan ook dit bedoelen:
viewtopic.php?f=10&t=520036&hilit=

Garrocha is eigenlijk stierenvechten op het droge. Je heb hiervoor een heel wendbaar paard voor nodig, dat zeer goed op de hulpen is. Vooral moet het paard op je zit goed kunnen reageren.
Een KWPNer dat heel lenig is en goed op de hulpen is zou het ook kunnen.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:14

Het rijden met de Garrocha is onderdeel van de Doma Vaquera, de Spaanse veehoedersstijl. Hiervoor worden in spanje juist geen hele barokke PRE types gebruikt, maar meestal kruisingen. Bijvoorbeeld PRE x volbloed.

Ik ben in Spanje bij verschillende Doma Vaquera wedstrijden geweest.
Een van de onderdelen is een soort dressuurproef. Gereden in een 20 x 60 baan. Er wordt gereden met traditionele Spaanse zadels. Op het hogere niveau wordt er met teugels in een hand gereden. Het kan er erg spectaculair uitzien, omdat er vanuit stilstand in behoorlijk tempo weggesprint kan worden en omgekeerd.

Een aantal jaar geleden heb ik eens iemand ontmoet die destijds van plan was om in NEderland een vereniging voor Doma Vaquera op te zetten. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat van de grond is gekomen of niet.
Je zou eens kunnen informeren bij de Nederlandse vereniging Vrienden van de PRE.

Om aan Doma Vaquera te doen, hoef je niet perse een bepaald ras paard te hebben. Snelheid, wendbaarheid en (werkwillig) karakter zijn belangrijker. Je paard of jijzelf hoeven ook niet eerst Z dressuur te zijn. Je begint niet meteen met de meest moeilijke oefeningen. Net als in de Engelse dressuur train je je paard stap voor stap verder. Het allerbelangrijkste hierin is goede begeleiding.

CheekyTiger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:06

Oke, Echt SUPER bedankt! Maar wat denk je dat handiger is, eerst een paard (die het al kan of niet) of dat ik het eerst 'leer'?

Lins_VetraJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:28

Ik denk dat je beter eerst voor jezelf les kan nemen op een paard die het kan en bij iemand die het je goed kan leren. Zo heb je minder kans dat je het verkeerd doet. Als je Garrocha wilt gaan rijden dan zeker. Dat is echt heel moeilijk. Zowiezo zorgen dat je eigen paard reageerd op de kleinste hulpen en wendbaar is. Dit is trouwens altijd goed, maakt niet uit in welke tak van de sport je zit.

CheekyTiger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:20

Lins_Vetra schreef:
Ik denk dat je beter eerst voor jezelf les kan nemen op een paard die het kan en bij iemand die het je goed kan leren. Zo heb je minder kans dat je het verkeerd doet. Als je Garrocha wilt gaan rijden dan zeker. Dat is echt heel moeilijk. Zowiezo zorgen dat je eigen paard reageerd op de kleinste hulpen en wendbaar is. Dit is trouwens altijd goed, maakt niet uit in welke tak van de sport je zit.

Oke, en kent iemand ook zo'n persoon? Het liefst in Zuid-holland en nog beter in de buurt van Leiden (ik vraag wel beetje veel he? )

Anoniem

Re: Spaanse dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:56

Hi,

Ik heb les volgens de klassieke rijkunst. Mijn instructeur komt uit Maasdijk, maar ik weet dat hij ook richting Den Haag gaat om les te geven.

Hij traint zelf bij Richard Hinrichs (zoek maar op op google).
Je hoeft inderdaad niet zelf al Z gereden te hebben of wat dan ook.
Je begint toch vanaf de basis, die moet goed zijn.
Ik les nu bijna een jaar bij hem en ben erg tevreden. Wil je meer informatie, dan moet je me maar even een berichtje sturen.

Groetjes,
[naam verwijderd]