Paard geeft problemen met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applebee

Paard geeft problemen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 09:24

Mijn bijna 4 jarige ruin heeft een nieuw grapje. Hij is sinds een paar maanden onder het zadel en altijd heel braaf. Het is wel een heet en gevoelig paard, maar hij is wel eerlijk onder het zadel. Nu heb ik sinds kort een probleem met opstappen. Een voet in de beugel gaat nog makkelijk. Maar zodra ik mijn rechter been over het zadel wil zwaaien, springt ie paniekerig opzij en gaat keihard aan de kletter. Hij heeft dit een keer bij een ander meisje gedaan dat hem rijdt, en zij kletterde er dus af. Daarna probeerde ze het weer en lukte het haar erop te klimmen, maar hij ging zo hard aan de kletter dat ie onderuit ging en in het bakhek belandde (meisje was gelukkig ongedeerd) Daarna heb ik hem nog een keer of 5 gereden en ik had geen enkel probleem met opstijgen. Maar nu begint ie het bij mij dus ook te doen, de laatste twee keer. Beide keren ben ik erop blijven zitten, maar het is natuurlijk wel bloedlink. Toen ie dit bij mij flikte, had ik hem na ongeveer 3/4 ronde door de bak weer onder controle. Daarna was er niks meer aan de hand en kon ik hem gewoon rijden. Het is van nature een wat "rillerig" paard, maar hij heeft dit gedrag dus nog nooit eerder vertoont. Zelfs niet toen ie net zadelmak was. Afstappen is er trouwens ook niet makkelijker op geworden, dan schiet ie ook weg.

Herkent iemand dit probleem? Ik zou graag tips/advies willen horen van mensen die ervaring hebben met dit soort dingen. Ik wil dit probleem namelijk meteen oplossen want het is bloedlink.

Bellex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:01

weet je zeker dt hij geen pijn van het zadel heeft? Of dat het hem geestelijk niet te snel is gegaan met inrijden? En misschien is het een goed idee om te gaan evelueeren wat er precies is gebeurt toen dat andere meisje het voor het eerst had?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:44

Dekens opzwaaien? gaat dat wel goed? Of eens opstappen terwijl iemand de ogen afdekt.

Opstappen met een krukje, zodat het zadel absoluut niet glijdt.
Je zal iets moeten proberen, en als je de oorzaak weet dan heel secuur zijn vertrouwen terugwinnen.

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:58

Heej Ik heb dat ook gehad met mijn pony, wat ik heb gedaan is zorgen dat als ik er op ging zitten iemand hem vast hield en dan rustig aan alle twee de kanten gaan hangen en zet je voet dan in de beugel Stijg niet op maar probeer hem te laten stilstaan als hij blijft stilstaan beloon hem dan goed

Als je dit een tijdje door doet zul je vanzelf zien dat hij blijft stilstaan.. ga er dan op zitten ..

(Ik hoop voor je dt het werkt ) bij mij heeft het gewerkt.. Dus

Succes !!!

Babootje

Re: Paard geeft problemen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:10

Nadat je hebt gecontroleerd of het zadel goed past etc etc zou je idd even "opnieuw" moeten beginnen en niet zonder hulp (iemand die hem vasthoudt) op en afstappen. Stap meer keren op en af en beloon hem uitbundig indien het goed gaat. Paard is duidelijk nog niet gewoon aan het op en afstappen en dit zal je dus moeten trainen

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:55

Denk dat het toch een beetje bangerigheid is.
Probeer zo veel mogelijk te doen met je zadel, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sla er eens op, wiebel met de beugels, hang in de beugels. Of zet er eens een klein kind op, zo een die je aan de arm vast houd en er af kan trekken als het gevaarlijk word.
En dekens opdoen, met een grote boog erop zwaaien, lukt dat?

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:41

tja... dit heb ik ook gehad met fries op stage... die had dus wat later bleek wel zadel plekken, omdat ze eerst aan het zadel moeten wennen kunnen ze zulke plekjes krijgen wat niet aan 'hetgoed passen' van het zadel ligt! afsteigen was alleen niks mee aan de hand! hij was wel wat stug in rug dat zag je met longeren!!

succes ermee komt vast goed:D

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:52

Ik herken het wel wat je beschrijft. Bij mijn jonge paard is het voor dat ik hem kocht ook mis gegaan met opstijgen. Iemand anders dan degene van wie ik hem gekocht heb is een keer opgestegen, heeft waarschijnlijk iets raars gedaan waar hij van schrok en toen is hij ook opzij gesprongen of er vandoor gegaan of iets dergelijks. Het exacte verhaal is niet bekend helaas. Diegene is er toen ook afgevallen.

Sindsdien werd hij bij het opstijgen altijd door een helper vastgehouden, en werd er gebruik gemaakt van een krukje, om zo weinig mogelijk extra druk te hoeven geven aan 1 kant van het zadel.

Ik heb sinds ik hem heb ook op deze manier opgestegen, en ben pas heel geleidelijk nu (na 1 1/2 maand en gemiddeld 3 x onder het zadel per week) gaan afbouwen. Ik kan nu meestal weer zelf opstijgen. Daarvoor zet ik hem in een hoek van de bak (die van mij draait altijd achteruit weg zodra je je voet in de beugel wil doen) en begrens zijn kont door mijn hand er voorzichtig even op te leggen.
Op deze manier werkt het bij mij heel goed.
Als het een keer niet lukt om zelf op te stijgen, ga ik niet heel lang door met proberen maar vraag ik er zo snel mogelijk iemand bij. Dan lukt het bij mij in ieder geval altijd.

Boos worden is het enige wat volgens mij niet werkt in dit geval.
Een jong paard zal daar eerder schrikkeriger en onzekerder door worden dan dat je er iets positiefs mee bereikt.
Soms is een resoluut "nee" wel weer handig, tenminste bij mijn paard. En dan zit ik er in 3 tellen gewoon op!

Succes ermee, wees geduldig en het komt op den duur gerust weer goed!

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:13

Ik zou hem door iemand laten vast houden als je opstapt. En oefenen, wij hebben het ook een keertje gehad. Als ze dan een tijdje had gereden, half uurtje ofzo, gingen we nog even oefenen, iemand hem vast houden, en dan opstappen, rondje stappen, en weer afstijgen, En dat een paar keer, en heel goed belonen als braaf blijft staan, maar ik zou wel aanraden om het door iemand vast te laten houden!
Heel veel suc6 ermee ! En het komt vast wel goed !

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:41

Bedankt voor jullie reacties! Ik kreeg net een PB met een goede tip die ik ga proberen.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:26

herken ik héél goed

mijn pony kon ook geen seconde stilstaan als ik wou opstappen
omdat er ook nog andere dingen niet perfect gingen besloot ik om les
te nemen. Zij leerde mij dit: neem je linkerteugel iets korter dan je rechter en zodra hij stilstaat belonen, dan je voet in je steigbeugel, blijft hij mooi stilstaan belonen en terug uit de steigbeugel dan je voet weer in je steigbeugel en nu lichtjes springen, staat hij weer stil weer belonen en weer terug de beide voetjes op de grond, dan voet in de steigbeugel en lichtjes over het zadel gaan hangen blijft ie staan... en terug op de grond, dan er helemaal gaan opzitten, blijft ie staan ... en dan terug op de grond, er weer helemaal gaan opzitten, belonen en je bent klaar om te vertrekken
Het is in begin misschien wel een grappig zicht maar het werpt zijn vruchten duidelijk af! Véél succes nog verder!

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:50

Je zou het meisje nog eens goed kunnen vragen of ze niks geks gedaan heeft toen met opstappen. Als hij zo bang is en aan de kletter gaan denk ik niet dat het uitproberen is. Als ik jouw was zou ik er een instructeur bijhalen.

Succes!