contra galop, hij wisselt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

contra galop, hij wisselt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 14:25

Omdat we een klein beetje vooruit aan het trainen zijn en we dus nu ook de contra galop er bij aan het nemen zijn ben ik dus op een klein probleempje gestuit.
Explosion springt dus net voor hij op de hoefslag komt over in de andere galop. Hij wisselt alleen voor waardoor hij ook nog in kruisgalop gaat

Heeft er iemand een oplossing hier voor? Mijn lesgever is ook aan het zoeken hoe ze het hem het beste duidelijk kan maken dat ie dus in de contra moet blijven.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:36

Probeer altijd je binnen been er goed aan te houden, als ik in de contra rijd dan geef ik de hulpen voor t aanspringen, maar dan je binnenbeen achter de singel en je buiten been op de singel zo blijft de mijne door springen, als ik mn been eraf haal springt ze ook over of valt ze terug in de draf.

Hoop dat je t begrijpt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:06

Let er ook op dat je zelf heel stil in het zadel zit!

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:20

Idd! Stil zitten en gewoon de hulpen voor contra geven! Niet je benen anders leggen of wat dan ook. Succes ermee!

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:30

xjessx schreef:
Probeer altijd je binnen been er goed aan te houden, als ik in de contra rijd dan geef ik de hulpen voor t aanspringen, maar dan je binnenbeen achter de singel en je buiten been op de singel zo blijft de mijne door springen, als ik mn been eraf haal springt ze ook over of valt ze terug in de draf.

Hoop dat je t begrijpt.

daar ga ik in mee, goed je been er aan houden, gewoon de goeie galop hulpe blijven geven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:11

Niet via de diagonaal maar via links- danwel rechtsomkeert van hand veranderen is makkelijker. Ook niet meteen perfecte stelling willen rijden in het begin

Petto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:22

Als je in de rechter galop zit goed op je rechter zitbeenknobbel blijven zitten en je rechter been op de singel en je linker wat overdreven naar achter. Als je paard nog steeds wisselt begin je met van hand veranderen en als je het gevoel hebt dat hij het moeilijk krijgt ga je terug naar de draf. Zo ga je het uitbouwen,steeds een stapje verder.Succes!!

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:27

Ik heb er ook zo een. Die heb ik een paar keer geprobeerd contragalop te doen. Houd mn benen, stelling, balans enz allemaal hetzelfde, mooi beetje verzameld. Tot de hoek gaat het goed maar dan.... Hop floeps ze springt perfect over.... ik houd het topic in de gaten!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:49

Maak het idd makkelijker voor je pardje door het via een keertwending te doen en hou je been er ten alle tijden aan!

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:51

Probeer niet meteen een de hoeken te rijden in de contra. Begin eens met een gebroken lijntje of een lijntje vanuit de hoek naar X en dan weer richting de korte zijde. Dat kan je na een tijdje gaan uitbouwen, zo krijgt je pony wat meer balans.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:54

Probeer eens gewoon op de hoefslag contra aan te springen en ga daarna de volte op. Neem ook een keer een gebroken lijn, en uiteindelijk een slangenvolte mee, zonder dat je op de AC lijn omspringt.
Het is omdat je iedere keer op hetzelfde punt omspringt (en het paard het daar geleerd heeft) dat het paard het uiteindelijk vanzelf gaat doen.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:05

Dankje voor de tips allemaal.
Hier kan ik zeker wat mee

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:21

Ik heb het ook.
Ook al zit ik stil, hij springt gewoon automatisch weer om.
Maar ik ga die tips ook eens opvolgen.

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:36

Zoals hierboven ook al min of meer gezegd is, geen hoeken rijden!
Dus de wending niet te scherp maken en dan geleidelijk aan als het goed gaat de wendingen weer scherper gaan rijden.
Probeer eens contra galop op de volte en dan de volte proberen te verkleinen.
Tevens kunt je proberen in de goede galop wat contra stelling aan te vragen, dit is een goede oefening om het paard leniger te maken in de galop. Als hij het wat makkelijker in zijn lijf kan verwerken zal hij ook niet zo snel overspringen.

lolclub

Re: contra galop, hij wisselt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:22

het omspringen naar een overkruist galop heeft te maken met een balansprobleem .

Om in de contra te blijven moet je je paard goed op het buitenachterbeen (steunbeen) kunnen houden.

wat belangrijk is voor een goede contragalop is dat je voor je gevoel achterop je paard moet gaan zitten en vooral "de berg op " moet blijven rijden.
je paard zal in het begin wat meer steun van je willen hebben op de (buiten)hand, sta hem dit toe, maar laat hem daarbij niet dieper gaan lopen in de halshouding.
laat de stelling eerst zoals hij is, ga niet geforceerd hiermee aan het werk, dat komt wel op het moment dat hij je beter begrijpt.

op het moment dat je het kruis omhoog voelt komen maak je een overgang naar de draf of je draait een volte naar de gewone galop. als je nu namelijk door zou willen gaan in de contra kan hij niet anders als omspringen, juist weer door dat balansprobleem.

als je je paard dus kunt laten galoperen met een ondertredende achterhand, begin je met een flauwe 5 meter gebroken lijn.
niet de stelling veranderen maar je buitenhand (in de linkergalop dus je rechterhand ) goed aansluiten tegen de hals en deze schouder "dus goed begrensen.
zo neem je hem weer mee naar de hoefslag.
lukt dit goed, draai eens een rechts/linksomkeert tot E of B en galopeer rechtdoor over de hoefslag en maak een overgang naar draf voor de hoek.
ook nu weer buitenteugel (in linkergalop de rechterteugel) goed tegen de hals, de schouder als het ware naar het schot/omheining toe drukken,
voor je gevoel extra rechtop (op het achterbeen) gaan zitten.

je mag hierbij wat nadrukkelijker hulp geven met je benen, doe net alsof je bij elke pas wilt aanspringen, hierdoor geef je je paard ook de impuls en de steun om op het achterbeen te blijven.

ga je het namelijk alleen met de teugels regelen dan komt hij gegarandeerd op de voorhand, drukt zijn kruis omhoog en springt over.

zodra je voelt dat je paard in balans blijft neem je een halve grote volte mee en galopeer je over de diagonaal weer terug naar de goede galop.
als dat allemaal lukt zonder balansstoringen kun je de hoeken door gaan rijden, middengalop rijden in de contra op de lange zijde en kleinere wendingen in gaan bouwen.

veel succes met trainen

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 00:25

heel erg bedankt voor deze uitleg lolclub, hij is erg duidelijk

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:26

geen dank,

ik hoop dat je er wat aan hebt.

succes met je paard.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 02:45

Mooie uitleg idd lolclub

offtopic ik zat in jouw profiel te kijken lolclub een Giorgio x Gentleman die geen talent heeft voor springen?
Heel apart

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:49

xjessx,

ook effe offtopic

ja tot verdriet van mijn vriend,
die hem kocht voor het springen.
en tot vreugde van mij want ik heb er toen een dressuurpaard van gemaakt.
hij sprong als een hert, hield zijn achterbenen onder de buik , dus nam alle balken mee.
hij brak echt zijn nek erover.

dit is hem op de foto, (in de aanzet tot een dribbel op de plaats)
zoals je kunt zien heeft hij ook niet de bouw van een springpaard.

Afbeelding

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:17

Nee idd heeft helemaal geen bouw van een springpaard wel een lekkerdier overigens , ik ken ook een Gentleman die dressuurt ook goed loopt Z1 met winstpunten maar springt ook weer heel goed, zeer veelzijdig paard

Sorry TS voor t offtopic gaan.