Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

).maaitjuh schreef:Je paard is stug op links, de linkerkant is dus de kant met slappe en lange spieren. Aan zn rechterkant heeft hij korte en sterke spieren die soepeler gemaakt moeten worden en links moeten ze sterker worden.
Als je achter je paard gaat staan als hij draaft (makkelijkst) zal je zien dan zn rechterachterbeen iets naast de massa wordt geplaatst.
Hierdoor kan de impuls die achter opgewekt wordt niet correct over zn rug naar voren, naar jou hand vloeien. (Rare zin, ben niet zo goed in nederlands).
Je moet dus proberen te bereiken dat je paard van achter spoort.
Begin met heel goed voorwaarts te rijden, je paard lekker aan je been. Meestal helpt dat al een stukje in het rechtrichten. En ook vanuit de oefeningen die je kan gebruiken moet je altijd weer hiernaar terug gaan. Het heeft geen zin om 30 min achter elkaar je paard in een schouderbinnenwaarts te zetten.
Maargoed, je paard is dus hol op rechts, je wilt zijn rechterachterbeen weer onder de massa hebben.
Probeer eens om op de rechterhand een schouderbinnenwaarts te rijden (of schoudervoor) en zo zn been bewust onder de massa te rijden.
Of een travers op de linkerhand en ook dat been eronder rijden.
Natuurlijk zijn er nog veel meer oplossingen, en dat is maar goed ook want met alleen dit lukt het niet. Maar ik hou het even hierbij.
hij buigt moeilijk naar links (stugge kant). paard is dus op deze manier scheef ( dat betekend dus dat het linkerbinnen achterbeen sterker moet worden en de bespiering aan de rechterkant langer.
klomp schreef:maaitjuh schreef:Je paard is stug op links, de linkerkant is dus de kant met slappe en lange spieren. Aan zn rechterkant heeft hij korte en sterke spieren die soepeler gemaakt moeten worden en links moeten ze sterker worden.
Als je achter je paard gaat staan als hij draaft (makkelijkst) zal je zien dan zn rechterachterbeen iets naast de massa wordt geplaatst.
Hierdoor kan de impuls die achter opgewekt wordt niet correct over zn rug naar voren, naar jou hand vloeien. (Rare zin, ben niet zo goed in nederlands).
Je moet dus proberen te bereiken dat je paard van achter spoort.
Begin met heel goed voorwaarts te rijden, je paard lekker aan je been. Meestal helpt dat al een stukje in het rechtrichten. En ook vanuit de oefeningen die je kan gebruiken moet je altijd weer hiernaar terug gaan. Het heeft geen zin om 30 min achter elkaar je paard in een schouderbinnenwaarts te zetten.
Maargoed, je paard is dus hol op rechts, je wilt zijn rechterachterbeen weer onder de massa hebben.
Probeer eens om op de rechterhand een schouderbinnenwaarts te rijden (of schoudervoor) en zo zn been bewust onder de massa te rijden.
Of een travers op de linkerhand en ook dat been eronder rijden.
Natuurlijk zijn er nog veel meer oplossingen, en dat is maar goed ook want met alleen dit lukt het niet. Maar ik hou het even hierbij.
Ja idd ik haal ALTIJD wel 1 keerlinks en rechts door elkaar..![]()
ik denk dat je bedoelt dat het linkerachterbeen meer onder de massa moet komenhij buigt moeilijk naar links (stugge kant). paard is dus op deze manier scheef ( dat betekend dus dat het linkerbinnen achterbeen sterker moet worden en de bespiering aan de rechterkant langer.
edit; had even een stukje tekst opgezocht van mijzelf waarin ik het misschien iets duidelijker verwoord.
als ik even nadenk moet een paard wat rechtsgebogen is naar links in contra worden gesteld (voorhand voor de achterhand plaatsen. hierdoor als het paard bijvoorbeeld rechtsom loopt en je hebt lichte contra stelling naar buiten dan moet het linker achterbeen onder de massa komen...dit is het been wat moeite heeft om onder te komen en moet dus sterker worden het paard staat nu zo; ( en moet recht worden, dat betekend dus dat de rechterzijde van de bespiering langer moet worden gemaakt waardoor het lichaam weer recht word.
Sansje schreef:Wat ik hieraan dus zo moeilijk vind is dat het paard moeilijk wil inbuigen naar links. Daarnaast heb ik dan het gevoel dat hij alleen maar zwaarder wordt in de hand op links, omdat ik hem dan steeds die stelling in moet vragen. Ook zwaait zijn achterhand enorm uit wanneer ik contrastelling vraag op de rechterhand. Als ik dit dan weer corrigeer met mijn binnenbeen loopt hij haast weer tegen het hek aan. Het is een vrijwel groen paard dat nog niet een al te best evenwicht heeft.
onley schreef:ik ga dit volgen mijn paard is zo scheef dat het rijtechnisch niet weggaat en ik al zonder zadel aan de slag ben gegaan

klomp schreef:onley schreef:ik ga dit volgen mijn paard is zo scheef dat het rijtechnisch niet weggaat en ik al zonder zadel aan de slag ben gegaan
wellicht, als het onder het zadel ofwel rijtechnisch niet op te lossen valt, is het dan verstandig om een fysio erbij te halen. ook kun je (alleen doen als je het kan en er echt verstand van hebt!!!!!) je paard aan de dubbele longe zetten en hem eerst daar rechtrichten en dan weer onder de man verder gaan.
die moet ik na het weekend even opbellen.Aramat schreef:Ik kreeg deze week les van de fysio omdat mn paard ook wat scheef is. Wat bij mij heel goed hielp is om juist meer mn gewicht op die bolle kant te plaatsen. Dus in jouw geval goed in je linker beugel steunen en veel meebuigen vanuit je buik en schouders in de voltes.

klomp schreef:
hier ben ik het niet mee eens! je moet altijd recht boven je paard blijven, anders haal je je paard uit balans...en je paard moet juist in balans komen, lopend op zijn eigen benen...dragend![]()
Bij mij hielp het iig heel goed!