help! mijn pony loopt achter uit als ik haar aanspoor...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjoukjuuh

help! mijn pony loopt achter uit als ik haar aanspoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:14

ik heb een probleempje als ik met mijn welsh een buiterit wil maken dat ga ik meestal de zelfde kant uit!omdat ze de andere kanten niet uit wil, en dat is meestal van ons huis af rechts het dichtsbijzeinde dorp in.. maar als ik dan eens ergens anders heen wil negeert ze dat gewoon en dan spoor ik aan maar dan stapt ze lekker achteruit en dan spoor ik verder aan maar ze blijft maar achter uit lopen tot ze op het laatst bij een sloot uit komt en dan denk ik meestal nou nu stopt ze wel anders loopt ze de sloot in! maar nee hoor dan loopt ze gewoon verder achteruit tot ze gewoon bijna naar beneden glijd de sloot in nou dat vertrouw ik niet en dus moet ik de andere kant weer op gaan om niet de sloot in te gaan, en een goede vriendin van me zegt wel van je moet gewoon door aansporen maar goed! als ze dan lekker door loopt de sloot in ja dat is eigelijk wel een beetje heel erg gevaarlijk... en vooral omdat onze wegen in friesland best wel hoog liggen en de berm vroeger een zeedijk is geweest ja dan snap je wel dat het dan lekker naar beneden loopt... ik heb hier ongeveer wel een foto van hoe het er ongeveer uit ziet die berm met de sloot.
Afbeelding
wie weet een goeie oplossing?
zodat ik tog mooie buitenritte kan maken overal langs zonder dat mijn pony achteruit loopt?

groetjes sjoukje

DianneM

Re: help! mijn pony loopt achter uit als ik haar aanspoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:18

Ik zou veel met haar over de gewenste route gaan wandelen met je pony, aan het halster. Dit om haar vertrouwen in jou en de omgeving te laten krijgen. Als het met het wandelen een paar keer goed is gegaan, dan met een maatje buitenrijden, daarna met maatje buitenrijden, maar jouw paard voorop, daarna alleen..

sjoukjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:19

daar ongeveer waar 300x staat op de foto dat is de berm en waar kb staat dat is al de sloot maar ik we hebben ook een stukje berm op de buurt waar het nog veel meer naar beneden loopt!!

sjoukjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:21

klopt wel wat je zegt maar ik heb wel eens met mijn buurmeisje daar langs gereden wel een paar keer en dan ook wel redelijk ver en dan zou je haast wel zeggen dat ze dan daar al lang aan gewent zou moeten zijn maar dan negeert ze het nog en ik heb ook wel eens met de fiets gefietst en zij ernaast maar dat gaat ook wat minder wand ze gaat dan gewoon stil staan en dan wat staan steigeren!!

groetjes sjoukje

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:29

Ze zal waarschijnlijk toch iets engs hebben gezien daar, en dat is ze blijkbaar niet meer vergeten.. Ga rustig met haar wandelen en beloon haar voor elke stap die ze verder doet als anders, belonen met "mooi", "goed", geen BRAAAF, braaf is een "eng" geluid, omdat het hoog in je borstkas wordt geproduceerd en mooi vanuit je onderbuik. Dit is dus een meer geruststellende klank. Geef een aai over haar bol en vraag nog een paar stapjes, steeds bij elke stap die ze verder zet weer belonen, loopt ze achteruit, zeg je rustig ho, ho, tot ze stilstaat, staat ze stil, belonen met mooi en een aai over haar bol, zet ze een stap vooruit als je dat vraagt, nog meer belonen, totdat ze uiteindelijk er voorbij loopt.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:30

Ik heb je topic verplaatst naar Rijtechnisch.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:40

als je spanning op bouwt door te grof te worden gaan paarden achteruit lopen
spoor haar dus niet hard aan maar blijf gewoon wachten (laat haar wel in de richting kijken waar je heen wil)
ze word het wachten vanzelf zat
beloon elke stap die ze de in de goede richting zet uitbundig
ook al is het maar een klein stapje

dus onthou dit:

1)bouw geen spanning op (dus niet slaan of flink aansporen)
2)zorg dat het wachten onconfortabel is
3) beloon haar uitbundig als ze het goed doet

ze mag niet om haar heen kijken
je kan heeeel zachtjes aansporen
maar niet te veel/hard anders gaat ze weer achteruit lopen
zodra ze weer een stap naar voren doet stop je met zachtjes aansporen en prijs je haar de hemel in

ik heb dit probleem ook gehad en dit heeft mij fantastisch geholpen
succes

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:46

Ik had dit ook met een welshje van me stage. je stapte lekker over een weggetje en ineens, boem, stond ze stil en liep keihard achteruit. Er was helemaal niets engs. Ik liet haar lekker in der achteruit en wanneer zij stopte, keerde ik haar om en ging dat stuk weer achteruit, tot het punt waar ze opeens stilstond en dan weer in der vooruit verder. Wanneer ik been gaf ging zei alleen maar harder achteruit. een tikje met een zweep werkte soms, maar vaak kreeg ik een bok en een hele snelle rechtsomkeert
Dat met die sloten had ze ook zo'n handje van, toen scheet ik ook 7 kleuren

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:58

Tips hierboven misschien. Maar het is echt gevaarlijk en een vervelend probleem. Ik had haar misschien is een keiharde mep gegeven.. Zodat ze het 1x even goed weet..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:01

Ja, een vriendin van mij had dit ook met haar paard.
Wat zij heeft gedaan, was op zich ook wel slim.
Ze had een zweepje bij met een kwastje eraan en als meneer achteruit begon te lopen, begon ze m heeel irritant te kietelen met t zweepje. Als hij stilstond, stopte ze met kietelen en als hij een pas vooruit deed, beloonde ze hem.
Ze scheet idd zeven kleuren, maar het heeft uiteindelijk, met veel consequentie geholpen!

sjoukjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:28

Sfiejj schreef:
Tips hierboven misschien. Maar het is echt gevaarlijk en een vervelend probleem. Ik had haar misschien is een keiharde mep gegeven.. Zodat ze het 1x even goed weet..

ja het is misschien een ide maar toen ik dus engels reed(ik rij dus nu western)toen heb ik dat ook wel eens gedaan maar dan gaat ze steigeren en dat is 1 van de dingen waar ik dus echt raar van kijk wand ik ben wel eens met haar 8er over gevallen en dat voelt niet prettig en toen stond ik ook te trillen op mijn benen!! dus dat heb ik liever niet weer maar ja toch bedankt voor de tip

groetjes sjoukje

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:29

Puchje schreef:
Ze had een zweepje bij met een kwastje eraan en als meneer achteruit begon te lopen, begon ze m heeel irritant te kietelen met t zweepje. Als hij stilstond, stopte ze met kietelen en als hij een pas vooruit deed, beloonde ze hem.
Ze scheet idd zeven kleuren, maar het heeft uiteindelijk, met veel consequentie geholpen!

dat is ook een heel leuk ide ja dat met dat zweepje kietelen
maar bij mij gaat dat wat moeilijker wand ik rij western en ik denk niet dat mijn pony daar heel erg op gaat eraegeren maar ja ik heb wel een zweepje maar dat gebruik ik dus niet meer!!
maar jij ook bedankt voor de tip

groetjes sjoukje

Junsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:38

de paden die ze niet wil lopen gewoon een paar keer aan de hand stappen en langs de paden lopen zodat ze ze vertrouwen in jou krijgt en in de omgeving als ze goed luisterd beloon haar dan ook met een snoepje en als het goed gaat gewoon elke keer een stapje verder succes ermee .....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:07

Puchje schreef:

hahaha dat is een komische manier
zo word paardrijden leuk
zo ongeveer heb ik het ook gedaan bij mijn paard
niet met kietelen maar wel een klein beetje irriteren met het zweepje
en idd de hemel inprijzen als ze de goede kant op lopen

probeer het maar eens het helpt echt

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:30

Teuntje111 schreef:
Ik zou veel met haar over de gewenste route gaan wandelen met je pony, aan het halster. Dit om haar vertrouwen in jou en de omgeving te laten krijgen. Als het met het wandelen een paar keer goed is gegaan, dan met een maatje buitenrijden, daarna met maatje buitenrijden, maar jouw paard voorop, daarna alleen..

Ik denk dat dit ook wel een goede oplossing is.

Waar is het trouwens in Friesland? Komt me bekend voor.

sjoukjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 18:50

vlak bij dokkum!! en Ee

sjoukjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:30

er is niks wat zij op die weg eng vind maar ze kan maar aan 1 ding denken en dat is NAAR HUIS lekker in de stal en wachten tot ik bix krijg!!

sjoukjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 17:10

ik heb vandaag ook even gereden en weer ff naar het dichtsbij zeinde dorpje gereden en naar de bak, maar de bak is natuurlijk hard met dit weer dus ik d8 ga ik eens even proberen of ze deze keer eens recht uit wil langs de bak!! ik was er wel eens eerder langs geleden met een vriendin van me en dan luistert ze wel natuurlijk! maar ze was niet berijd daar langs te rijden! ik d8 nou ja nu begint het al maar ik had bix mee voor een beloning maar ik heb haar toch zo ver gekregen dat ze die kant uit wou maar ja om de zo veel keer even stoppen en zo he zo is mijn pony! en toen wou ze weer ff niet, toen zou ze weer 8eruit de sloot in nou ik scheet weer eens 7 kleuren man niet normaal! maar ik heb mijn buitenrit toch voltooit en de paadjes waar ik heen wou heeft ze even knap gereden!!! echt hellemaal supper en dat vraagt natuurlijk om een lekkere beloning ze staad nu nog buiten maar als ze straks weer naar binnen gaat krijgt ze een emmer met wat bix met appeltjes mmmmmm