fouten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

fouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:01

in het blad 'bit' stond in een stukje dat als er iets fout gaat tijdens het rijden het inprincipe aan de ruiter ligt en daar maakt de ruiter vaka de fout in.. het paard de schuld ervan geven.. ik probeer zelf ook steeds voor te nemen extra me best te doen en niet te snel boos te worden behalve als die klierd..

wat vinden jullie hiervan?

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:02

Ik vind dat het wel klopt. Het ligt of aan de ruiter of aan een lichamelijk probleem bij het paard. Een paard begint niet zomaar te klieren..

Nano05

Re: fouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:18

Ook als je hier op bokt leest, zoekt de ruiter eerst naar een probleem van het paard, dan bedoel ik niet een lichamelijk of geestelijk probleem, maar inderdaad gaan er veel vanuit dat het aan het paard ligt dat aan het klieren is. Maar ik denk dat ruiters eerst naar hunzelf moeten kijken, daarna pas naar het paard, maar dan wel naar het echte probleem, dus lichamelijk of geestelijk (verleden bijv.).

Dus ja, ben het er wel mee eens...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:48

lotjj92 schreef:
niet te snel boos te worden behalve als die klierd..

Maar als die klierd dan doe je als ruiter vaak iets niet goed.Kan heel goed onbewust zijn misschien geef je de verkeerde hulp,of geef je een te grote of te kleine hulp,of mss zit je niet goed recht boven je paard,Mss kijk je niet goed mee in een wending en wil hij daarom niet van de hoefslag af soms kijk je alleen maar met je hoofd mee maar het is juist de bedoeling dat je vanuit je heupen mee kijkt.Het kunnen allemaal kleine dingetjes zijn maar een paard kliert niet zomaar dat probeert het blad denk ik ook uit te leggen maar ik heb het artikel nog niet gelezen dus kan er ook naast zitten.

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:01

zo als je hier al word gezegt het ligt meestal aan de ruiter. vaak doe we iets onbewust waar door we het paard blokeren
nog nie te veel doe he met je pony (2 of 3x in de week rijden is genoeg voor zon jonge pony)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:18

ja.. ik ben et met jullie eens.. zo ik kwam erachter dat ik te veel stelling vroeg bijv bij aanspringen van galop en daardoor kon die uitbreken zeg maar.. en dat is gewoon van 10 maanden geleden steeds verder gereden..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:54

Als ik 1 ding geleerd heb van mijn huidige paard is het wel dat de fout 99% van de tijd bij de ruiter ligt.
Het was dan afentoe wel hard om te zien en toe te geven maar het is o zo waar.

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 02:00

Op de manege kijk ik wel eens naar een ponyles. En al die ponys staan gewoon in het midden... Die kinderen maar trappen en slaan. Maar die ponys snappen gewoon niet wat ze moeten doen omdat ze gewoon de verkeerde hulpen krijgen, en elke keer weer anders bereden worden. Denk ik dan hoor. Ik ben het er dus mee eens dat het aan de ruiter licht.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 02:03

Ik heb het weleens gehad dat iemand liep te klagen dat paard niet aansprong in de galop, pas als ze heel hard draafde.

Dus ik mee kijken (altijd interessant) gaf ze dus in plaats van galop hulpen gewoon normale kuithulpen wat eindigde in soort van trapjes....
Paarden op de manege waren dat gewend en sprongen eigenlijk al aan als de instructeur galop riep
Dus die meid had nooit de galophulp geleerd of doorgehad en zat nu dus boos te zijn op haar paard die er de hout niet van snapte....

Op het moment dat de galophulp gegeven werd aan haar en zij die toepaste op haar paard sprong het dier in 1 keer aan...nou dan heb je wel even medelijden met het dier wat al maanden zijn best deed maar er niks van snapte.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:07

monsera schreef:
lotjj92 schreef:
niet te snel boos te worden behalve als die klierd..

Maar als die klierd dan doe je als ruiter vaak iets niet goed.Kan heel goed onbewust zijn misschien geef je de verkeerde hulp,of geef je een te grote of te kleine hulp,of mss zit je niet goed recht boven je paard,Mss kijk je niet goed mee in een wending en wil hij daarom niet van de hoefslag af soms kijk je alleen maar met je hoofd mee maar het is juist de bedoeling dat je vanuit je heupen mee kijkt.Het kunnen allemaal kleine dingetjes zijn maar een paard kliert niet zomaar dat probeert het blad denk ik ook uit te leggen maar ik heb het artikel nog niet gelezen dus kan er ook naast zitten.

Precies. Het is ook inderdaad een kunst om te zien of je paard iets echt niet snapt of dat het je in de maling neemt.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:16

Ja mee eens. JIJ bent het die wat van het paard wil, JIJ legt je wil op door te zeggen dat zijn kont er meer onder moet of dat hij zijn hals moet ontspannen. Natuurlijk zal een paard altijd proberen onder zwaar werk uit te komen als hij het nut er niet van inziet.

Het is alleen wel moeilijk om toe te geven. Als het je op het ene paard wel lukt maar op het andere niet kun je al gauw denken dat het aan het paard ligt, maar ieder paard is toch iets anders afgericht waardoor je misschien iets andere hulpen moet geven of anders moet doseren. Ik heb een tijd een Fries gereden, hij trok onwijs en ik werd er helemaal gek van, vond hem heel vervelend. Tot iemand zei: geef hem een klein beetje lucht aan de voorkant, en toen liep hij als een trein. Lag dus echt aan mij!

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:16

IceBabY schreef:
Op de manege kijk ik wel eens naar een ponyles. En al die ponys staan gewoon in het midden... Die kinderen maar trappen en slaan. Maar die ponys snappen gewoon niet wat ze moeten doen omdat ze gewoon de verkeerde hulpen krijgen, en elke keer weer anders bereden worden. Denk ik dan hoor. Ik ben het er dus mee eens dat het aan de ruiter licht.

Maar die manege pony's die moeten ook soms uren achter elkaar aan lopen en die kunnen dus ook best een keer denken ik heb geen zin. Zeg niet dat je ongelijk hebt, want wat jij zegt kan natuurlijk ook maar ik denk met de situatie die jij boven noemt. Toch iets is van ik heb geen zin meer.