jong paard komt niet rond in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie21

jong paard komt niet rond in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:14

hee hoi,

zoals de titel al zegt, mijn 4 jarige laat ingereden haflingermerrie loopt in stap en draf prima aan de teugel tot op het moment van aanspringen, maar in galop loopt ze heel erg op de voorhand en komt dat koppie omhoog. op het moment dat ik haar weer terugneem naar de draf is ze meestal binnen een paar passen wel weer rond al is ze soms dan wel nog wat heet. ik heb haar inmiddels wel zover dat ik in de galop met mijn hand weerstand kan bieden en gewoon normaal kan aandrijven, en wat ik al zei het is een jong paard dus opzich vind ik het ook niet raar of erg ofzo maar ik wil er tzt wel graag mee verder. ik ben in die zin allang blij dat het dus geen racepartij wordt en dat ze de hulpen snapt om in de goede galop aan te springen.
in principe heb ik tot nu toe ook niet veel aan de galop gedaan, rijtechnisch gezien, en ik heb in andere topics meermalen gehoord dat je moet wachten tot ze het zelf "aanbiedt". betekent dat dat ik nog maar even helemaal niet moet galopperen, of kan ik het nog wel even tijdens het losrijden doen en dan maar niet rond.
iemand tips, behalve oefenen oefenen oefenen en een instructeur (die heb ik wel maar is er wegens lastige planning van mijn kant al een poosje niet meer bij geweest, maar het gaat eigenlijk ook verder prima hoewel ik hier dus wel wat hulp bij kan gebruiken).

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:53

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je zelf prima doorhebt waarom je paardje niet aan de teugel gaat in galop. Ze zal eerst dr evenwicht moeten hebben gevonden voordat ze dr hoofd omlaag zal kunnen doen. En dat zal ze vanzelf aangeven als de tijd daar is.

Je kunt proberen om haar iets meer omhoog te gaan laten galoperen, maar dit is dan weer oefenen oefenen zoals je ook al vermeld Mss kun je t aan de longe oefenen? Bijzetten met touwtjes en oefenen met nette overgangen naar galop en trug, en dan langzaam aan strakker bijzetten.

Dat zou de enige tip zijn die ik je weet te geven, gezien je de rest al zelf aan hebt gegeven

Succes drmee!

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:00

Wel galoperen, ze vind de galop nog moeilijk en als je niet galopeerd word ze er niet sterker in ook.

Gewoon niet rond rijden, alleen maar zachtjes druk houden en een beetje voltes rijden, een pasje naar voren en stukjes binnenhoefslag.
Je zal vanzelf voelen dat zij ineens een paar pasjes ontspant en naar beneden zal komen. Die paar pasjes worden vanzelf meer.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:03

ik zou me daar niet al te druk over maken...zoals je zelf al zegt het paardje is nog jong en moet daarbij zijn balans en kracht nog ontwikkelen. galoppeer bijvoorbeeld lange rechte stukken en zorg daarbij voor een goed tempo zodat de achterhand goed meekomt en over de rug gaat. naarmate het dier ouder en sterker word zal het vanzelf je hand zoeken en na gaan geven

Splinter

Re: jong paard komt niet rond in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:45

Ben het helemaal met Klomp eens, naarmate ze sterker wordt en in balans gaat komt dat vanzelf goed!

sophie21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:58

top, bedankt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:53

Ik ben het ook helamaal met klomp eens.

Verder kan het zijn dat je je hand te stil houd je moet wel mee gaan met de beweging van het hoofd van het paard.Je ziet vaak dat mensen onbewust de handen stil houden en dan zet je ze eigenlijk een beetje vast en zal je paard spanning voelen en niet meer ontspannen kunnen.Probeer het maar eens uit.Je kan zelfs wel eens extra je handen naar voren steken om te zien wat er dan gebeurt maar niet te veel verwachten ze is nog zo jong.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 02:05

Mijn 5 jarige haflinger begint nu langzamerhand meer te komen in de galop.
Ook gewoon lekker galoperen, rechte stukken, ik deed ook wat meer overgangen van draf naar galop en weer terug en nu begint het vruchten af te werpen en het voeld zalig.

Heb ooit een les gevolgd waarin ook verteld werd dat haflingers sowieso iets meer moeite met galop hebben omdat ze er van oorsprong niet voor gebouwd werden en de galop weinig tot geen onderdeel uitmaakte van de dagelijkse gangen.
Klonk wel logisch gezien het feit dat je meerdere galop probleem haflingers tegen komt (uitzonderingen daargelaten wederom)

sophie21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 09:44

ja klopt, ik heb hiervoor een poos andere haflingertjes gereden waarvan de galop gewoon echt net een hobbelpaard leek... ze vindt het ook wel echt best moeilijk dat weet ik ook wel en ja galopperen als een kwpn-er zit er waarschijnlijk ook niet in (heb ook een poosje een haflinger gereden die in de M2 liep, en haar galop was ook nog niet echt geweldig -- was ergens anders, op de een of andere manier kom ik altijd bij haflingers uit haha), maar met veel oefenen en gebruik makend van jullie tips en weer eens de instructeur erbij moet het na verloop van tijd wel beter worden lijkt me.
zoals ik al zei, ben niet ontevreden met hoe ze het tot nu toe doet, maar wil er wel actief mee aan de slag. met longeren is ze over het algemeen vrij vervelend, maar dat zal ik ook wel weer eens proberen.
als het nou eens ophoudt met vriezen kan ik ook weer echt wat gaan doen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:54

ja ik zou ook graag alles weer op willen pakken, maar met de bak is het geen doen door dit weer en lopen ze meestal gewoon los te wezen.
Als ik er dan weet op stap is het tussen twee harde bakken dagen door en wil ik het ook neit te extreem maken.

Zucht....zomer waar blijf je toch

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:50

Ik heb ook een 4 jarige en die vond het in het begin ook vet moeilijk!

Wat ik heb gedaan is veel in de bossen rechte lijnen laten galloperen,
Daarna ook in de bossen bezig geweest met rond vragen,
Dat rechte lijnen lopen is goed voor ze,Ook hoef je dan niet meer te letten op bochten en stelling vragen wat je toch doet in een bak,

Nu krijg ik de mijne lekker rond in de bak,
Ook de overgang draf gallop en gallop draf blijft ie lekker nageeflijk!

Niet altijd hoor,Hij meot eerst heel goed los zijn,
Wat ik ook nog weleens doe is de eerste paar rondes niet aan de teugel vragm,zowel stap draf gallop,
En lekker op de eigen benen laten lopen en echt met je benen sturen,

Daarna kun je wat gaan vragen!

sophie21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:14

ja idd dat heb ik dus ook, heb ik een keertje tijd op een dag dat de bak niet hard is, durf ik niet heel veel van dr te vragen.
rechte lijnen galopperen in het bos is wel een goed idee, bedankt!
(ik rijd niet heel veel met haar buiten maar het gaat wel goed allemaal ze is redelijk braaf dus als het straks weer beter weer is ga ik dat wel uitbouwen)

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:19

Als ze niet rond wil komen in galop, maar wel in draf, en ze blijft soms in de overgang draf galop wel rond, moet je gewoon steeds maar hele korte stukjes galopperen en zodra ze rond loopt in galop direct belonen.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:54

hee hoi daar had ik zelf ook al aan gedacht, maar:
ja meestal niet, en ik wil haar ook niet meer opsluiten dan strikt noodzakelijk is want ze moet wel de ruimte hebben om aan te springen (ze is nog jong he, dus ik ben allang blij als ze op de juiste manier aanspringt vanuit een rustige draf en in de goede galop), maar het is wel een goede tip, kan ik later wel wat mee, maar eerst het op lange rechte stukken maar eens voor elkaar krijgen en pas op het moment dat dat goed gaat het combineren met korte stukjes in de bak dacht ik zelf (of is dat een heel stom idee?)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:58

Zo heb ik het wel gedaan Sophie,
Eerst lekker op zijn eigen benen laten lopen,
Daarna pas in de bak!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:43

ja precies (ik reageerde hiervoor op sarah)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:04

haha weet ik

Gewoon rustig aan doen,
Hij hoeft toch niet op zijn 5e al grand prix te rijden

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:03

oh toch niet?