Galopprobleem linksom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Galopprobleem linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 23:37

Onze merrie wordt na een tijdje rijden erg heet en als ik dan linksom wil aangalloperen gooit ze haar lijf naar binnen en haar hoofd naar buiten. Ze pakt sowieso al meer links vast maar dit was voorheen geen probleem en makkelijk los te werken. Heeft iemand goede tips om dit te verhelpen?

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:47

ik zou eerst in draf en stap goed oefenen met linksom op de volte. volte sluiten en openen. wat pasjes wijken om de goede stelling te houden. dan op de volte goed op twee teugels rijden met stelling, en dan aangalloperen. na een paar pasjes weer terug in draf, evt stelling herstellen, en weer in gallop. en dan mag je best eens op de volte je binnenhand wat meer dan anders naar binnenbrengen ( desnoods tot bijna je knieen) en met je benen wat meer dan anders inwerken. veel succes!

Demini

Re: Galopprobleem linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:25

Doet ze het alleen als je al een tijdje aan het rijden bent en galoppeer je altijd eerst rechtsom of linksom aan?
Breng daar een svariatie in aan, ga eens na het loswerken in sta en 1 rondje draven al linksom aangalopperen, niet te lang gewoon korte stukje en daneens een paar keer achter elkeer zo aangalopperen. Je zegt dat ze heet wordt al je een tijdje aan het rijden ben, vandaar dat ik dat zeg. En het kan ook helemaal geen kwaad om na een rondje in draf gelijk een klein stukje te galopperen hoor, sommige paarden worden daar juist lekker los en ontspannen van, maar wel even goed loswerken in stap natuurlijk!
Probeer ook eens om aan te galopperen in een wending met iets meer stelling dan je normaal zou doen, daarbij mag je inderdaad zoals vamp al zei je binnenhand meer van de hals afhalen. Van te voren in draf extra goed doorlaten buigen naar links, en dan ook echt heel veel stelling (uiteraard niet door een sterke inwerking van de hand en ook niet overvragen) wilt ook wel een helpen om je paard wat soepeler te krijgen, doe dit wel aan beide kanten alleen aan de "stugge" kant iets vaker dan aan de makkelijke kant.
Verder goed je binnenbeen erbij houden met aangalopperen en hoe moielijk het ook is, niet trekken aan de linkerteugel, want ze zal alleen maar harder terug gaan trekken en nog meer tegen je hand en je been komen.
Ook een tip (maar dat ligt ook een beetje aan het niveau van africhting, of je haar goed terug kan krijgen enz) Galoppeer eens linksom aan op de rechterhand. Je rijdt dus rechtsom en galoppeerd aan in de linkergalop (contra dus) zodra je uit de hoek komt bij M bijvoorbeeld, en dan ga je voor de volgende hoek weer terug naar de draf, want contra door een wending zou ik nog even niet aan beginnen als hij moeite heeft met die galop. Op deze manier heb je het voordeel dat ze haar lijf niet naar links zal gooien (en dus ook haar hoofd (niet zoveel) naar rechts) omdat de wand daar dan zit, zo heb je een hulpmiddel zodat je gewoon met een corecte hulp van jou zelf aan kunt galopperen. Doe dit dan gewoon een paar keer!
Alleen niet ieder paard springt op de rechterhand graag aan in de linkergalop dus kijk maar of het lukt!

Verder gewoon echt korte stukken galopperen, liever 10x aangalopperen en dan maar en half rondje dan 5 hele rondes achter elkaar galopperen en maar 1 x aan galopperen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:33

ik denk dat je veel zult hebben aan het rechtrichten van je paard. ze klinkt scheef. hier misschien wat tips voor je; www.hoefkatrol.com/

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:08

Ja ik denk ook dat je paard scheef is en dat het lijkt alsof ze heet wordt.Het paard wordt niet heet maar vind het ongeloofelijk moeilijk om links aan te springen word daardoor wat drukker omdat ze niet haar goede spieren wil gebruiken.Lees de tip van klomp maar eens door is erg leerzaam.

Lisette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 23:05

Bedankt! Ik heb het probleem al ontdekt ze is erg gevoelig op een gedeelte van haar buik. Ik denk dat ze een trap heeft gehad oid. Morgen komt er hiervoor al iemand langs. Het probleem was er voorheen niet maar pas sinds kort.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:05

Kan ze een trap gehad hebben van een ander paard? Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt zeg! Succes ermee!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:57

Lisette schreef:
Bedankt! Ik heb het probleem al ontdekt ze is erg gevoelig op een gedeelte van haar buik. Ik denk dat ze een trap heeft gehad oid. Morgen komt er hiervoor al iemand langs. Het probleem was er voorheen niet maar pas sinds kort.

als het echt sinds kort is en dus na de trap is gekomen, dan heb je kans dat de spieren misschien licht gekneusd zijn en daarom moeilijk wil buigen. doe dan even rustig aan en laat het spierweefsel rustig genezen. is het toch niet die trap waardoor ze slecht buigt dan is het toch waarschijnlijk dat het paard scheef is.