karijn schreef:Het verschilt per jury enorm wat zij onder halsstrekken verstaan. Je pony moet zakken in zijn hals, ontspannen in zijn rug en inderdaad in hetzelfde tempo blijven. Hoe lager hoe beter.
Het verschilt inderdaad helaas van jury tot jury, officieel moet het maar tot kniehoogte en het neusje iets voor de loodlijn, maar er zijn juryleden de dat neusje het liefst een cm boven de grond zien hangen, terwijl dat weer ten kosten gaat van de activiteit in de achterhand, maar ze kijken dan alleen maar naar de voorkant.
Dus hoe lager hoe beter is absoluut niet waar, de manier zoals het beschreven staat in het proevenboekje is echt de beste uitvoering, maar sommige juryleden zien inderdaad graag zo laag mogelijk.
Ik blijf het altijd gewoon keurig volgens het boekje doen en krijg ook meestal een 8, maar soms een 5 of 6 en als commentaar dat hij nog meer moet zakken, daar heb je dus een jury die het liever nog lager ziet, maar daar trek ik me dan niks van aan.
Zo heb je juryleden die een uitgestrekte draf, van een paard dat heel mooi zijn voorbeen strekt maar compleet de takt verliest, waarderen met een 8, terwijl eentje die een iets minder spectaculair voorbeen heeft maar wel super zijn takt behoudt en ook duidelijk heel actief loopt en zoveel mogelijk grond veroverd een 6je krijgt. Terwijl er toch echt naar de takt gekeken moet worden en een spectaculair voorbeen zonder takt mag geen 8 zijn snap je.
Maar dit moet je accepteren, het zal altijd zo blijven omdat geen mens perfect is en iedere jury heeft zo zijn eigen smaak.
Maar dat maakt het ook een uitdaging om opwedstrijd te gaan toch!