Halsstrekken, Hoe ver, rond of niet?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_

Halsstrekken, Hoe ver, rond of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 23:01

hallo,
M'n pony volgt goed de hand en gaat ook halsstrekken als ik m'n handen wat meegeef.
Maar halsstrekken, hoever moet je?
Kniehoogte toch?
en moet ie rond blijven, dus met z'n neus nog naar z'n benen of juist z'n neusje iets naar voren brengt?
Ik ben er erg mee aan t oefenen,
had laatst voor de overgang een 8 terwijl m'n tante zegt dat ie ronder moest blijven (ze is ook jury)
Mijn vraag aan jullie:
Wat is het nou?

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:21

Volgens mij moet je paard de hals gewoon "uitschuiven" tot op kniehoogte. Hij hoeft hierbij niet rond te blijven.
Kijk anders even voorin je proevenboekje, daar staan de begragde onderdelen beschreven en er staat ook bij hoe ze uitgevoerd dienen te worden.

wondertje

Re: Halsstrekken, Hoe ver, rond of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:31

Ik schrijf vaak bij jury's en bij de meeste moet de neus op knie hoogte en er ietsjes uit, het paard moet in 1 tempo blijven lopen en zicht ontspannen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:15

Het verschilt per jury enorm wat zij onder halsstrekken verstaan. Je pony moet zakken in zijn hals, ontspannen in zijn rug en inderdaad in hetzelfde tempo blijven. Hoe lager hoe beter. Houd vooral contact met twee teugels, jury's zien niet graag dat je je pony helemaal losgooit. Een 8 is een hele nette score, die worden niet vaak gegeven. Blijf vooral zo rijden en laat je tante maar kletsen. Wacht eerst maar eens af wat andere jury's voor scores geven.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:35

Je paard moet de teugels uit je handen kauwen en met de neus zakken tot kniehoogte. Het neusje mag voor de loodlijn komen.
Gewoon lekker uit laten zakken, ontspannen houden en lekker door blijven draven.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:20

In de regelementen staat: Ruiter staat paard/pony toe neus naar voren en naar beneden te brengen. Neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte tempo van arbeidsstap/draf blijft hetzelfde.
ruiter dient contact met lichte aanleuning te bewaren.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:36

karijn schreef:
Het verschilt per jury enorm wat zij onder halsstrekken verstaan. Je pony moet zakken in zijn hals, ontspannen in zijn rug en inderdaad in hetzelfde tempo blijven. Hoe lager hoe beter.

Het verschilt inderdaad helaas van jury tot jury, officieel moet het maar tot kniehoogte en het neusje iets voor de loodlijn, maar er zijn juryleden de dat neusje het liefst een cm boven de grond zien hangen, terwijl dat weer ten kosten gaat van de activiteit in de achterhand, maar ze kijken dan alleen maar naar de voorkant.
Dus hoe lager hoe beter is absoluut niet waar, de manier zoals het beschreven staat in het proevenboekje is echt de beste uitvoering, maar sommige juryleden zien inderdaad graag zo laag mogelijk.
Ik blijf het altijd gewoon keurig volgens het boekje doen en krijg ook meestal een 8, maar soms een 5 of 6 en als commentaar dat hij nog meer moet zakken, daar heb je dus een jury die het liever nog lager ziet, maar daar trek ik me dan niks van aan.
Zo heb je juryleden die een uitgestrekte draf, van een paard dat heel mooi zijn voorbeen strekt maar compleet de takt verliest, waarderen met een 8, terwijl eentje die een iets minder spectaculair voorbeen heeft maar wel super zijn takt behoudt en ook duidelijk heel actief loopt en zoveel mogelijk grond veroverd een 6je krijgt. Terwijl er toch echt naar de takt gekeken moet worden en een spectaculair voorbeen zonder takt mag geen 8 zijn snap je.
Maar dit moet je accepteren, het zal altijd zo blijven omdat geen mens perfect is en iedere jury heeft zo zijn eigen smaak.
Maar dat maakt het ook een uitdaging om opwedstrijd te gaan toch!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:50

op de kniehoogte dus..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:36

Het strekken van de hals en laten zakken van het hoofd moet gebeuren alsof er een telescoop wordt uitgeschoven. De aanleuning van het paard blijft bewaard en de neus of profiellijn moet voor de loodlijn of verticaal. De mond komt ongeveer op voorknie hoogte. De keelgang moet open zijn (dit betekent een stompe hoek tussen de onderkaak en de onderlijn van de hals).

Een paard dat zijn hals en hoofd verder laat zakken dan kniehoogte heeft heeft gymnastisch en ontspannend geen enkel voordeel van de oefening. Er zijn verschillende redenen voor het paard om dit rijtechnisch op de goede manier te doen. Als ruiter toon je aan dat je dit met je paard dit beheerst. Daar hoor je bij de jurering op beoordeeld te worden. Als juryleden voor deze simpele oefening, die heel belangrijk voor het paard is, al verschillende meningen hebben, dan is er iets goed fout met de jurering. Misschien hebben we juryleden nodig die juryleden controleren en corrigeren.

Er zijn juryleden die met de B proeven wat sjoemelen. Dat schijnt motiverend te zijn voor de nog jonge ruiter. Er zijn juryleden, die vanaf het begin, dus ook in de B eisen dat je dat laat zien wat er gevraagd wordt. Dat is namelijk ook goed voor je paard. Als je het verkeerd doet vanaf het begin, kan een training alleen maar als een kaartenhuis ineenvallen. Het gaat dan fout..... Dus waarom niet meteen vanaf het begin goed ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 25-01-06 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:45

lotjj92 schreef:
op de kniehoogte dus..

Ja tot op kniehoogte, en dan ligt het er nog aan hoe je de hals laat strekken en het hoofd laat zakken en welk punt van het hoofd bepalend is voor tot op kniehoogte. Daarnaast moet de keelgang open zijn. Het contact met de mond moet op een vriendelijke manier onderhouden worden, de profiellijn van het hoofd moet voor de verticaal of de loodlijn blijven. Je kan met een paar simpele oefeningen in gang een paard dit snel leren.

Als een ruiter begrijpt waarom deze oefening voor het paard zelf zo belangrijk is, dan gaat deze "oefening" vaak ook beter. Als je de oefening alleen maar doet omdat het in een proevenboekje staat, heeft het weinig met africhting en training van een paard te maken. Het doel is dan om een kunstje te laten zien, en dat zou niet de bedoeling mogen zijn.

iksandra3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:13

Hey,

Ik had met mijn 1e wedstrijd L1 (onderlinge) een 8 op het halstrekken,

Afbeelding

Ben hier zeer trots op

Groetjes Sandra

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:20

wondertje schreef:
Ik schrijf vaak bij jury's en bij de meeste moet de neus op knie hoogte en er ietsjes uit, het paard moet in 1 tempo blijven lopen en zicht ontspannen.

Jah idd, (ik schrijf ook vaak) en dit is idd de bedoeling