wat is een dragende achterhand!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

wat is een dragende achterhand!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:52

mijn paard loopt gauw op de voorhand hoe krijg ik een dragende achterhand?? en door welke oefeningen krijg ik mij paard sterkende achterhand en achterhand gebruik,,,,vele tips welkom

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:19

door schijnovergangen en veel normale overgangen, voltes met de juiste stelling kan je de achterhand onder het lichaam krijgen.
schijnovergangen zijn dat je bijvoorbeeld in draf bent en dan zo langzaam gaat maar net niet in stap en daan weer voorwaarts rijd. voltes zorgen voor de buigzaamheid van je paard en dat de achterhand eronder komt.

Glossi

Re: wat is een dragende achterhand!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:29

Veel overgangen maken. Vanuit draf halthouden en dan weer voorwaards. En dit kan natuurlijk ook vanuit de gallop. Ga je halthouden en je kan dan ook nog eens achterwaards gaan en vervolgens weer aandraven. Dan komt die kont er onder en leert hij zijn achterhand dragen. Dit moet mijn paard ook leren maar gaat al steeds beter. Ze is nu bij een prof in de training

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:33

Mijn paard moet het ook leren hoor! En ik vind het vrij moeilijk. Mijn instructrice zegt ook dat dat komt doordat ik een vrij groot paard heb. Niet log of lomp ofzo, maar wel 1.78 hoog. Dus ik moet erg goed mijn best doen. Schijnovergangen zijn inderdaad erg goed! Succes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:55

ja gewoon heel actief bezig houden, niet tig rondjes blijven rijden, maar volte, schijnovergangen, afwenden halthouden voorwaarts, weer een slangevolte, schijnovergangen. laat je paard maar werken, maar wel opbouwend, hij is het niet gewend zijn achterhand meer te gaan gebruiken en spierpijn krijgen is ook niet echt de bedoeling.

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 00:58

alvast bedankt voor de tips.... is longeren ook hier goed voor en hoe ingesteld en met welke hulpteugels!!en hoelang en hoevaak..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 01:07

Pessoa teugel:
Afbeelding

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 01:13

is alleen de pessoateugel hier geschikt voor,,,want hij reageerd erg op dat bondje achter op de kont heb ik alleens geprobeerd gaat bokken protesteren enz..gewoon alleen de voorkant is dat niet voldoende...

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:39

De pessoateugel is eigenlijk wel het beste voor dit werk. Anders zet je de kop wel in de krul maar kan de achterhand blijven sloffen. Als je paardje graag de hals er naar boven uit drukt zou je een gogue kunnen proberen, dan moet hij laag in de hals blijven. Dan moet je bij het longeren alleen wel opletten dat je een flink voorwaarts tempo laat draven/galopperen.

Onder het zadel moet je lekker voorwaarts rijden. Een pasje schouderbinnenwaarts is ook erg goed voor het achterbeen gebruik. Met balkjes draven kan je de coordinatie van de achterbenen verbeteren.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:29

hij protesteerd omdat hij het moeilijk vind zijn achterhand erbij te gebruiken, gewoon rustig laten wennen aan de pessoa en onder begeleiding, verder trainen.

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:36

Pessoa werkt inderdaad erg goed en je kan ook het touwtje van Lammert Haanstra proberen, dan moet je wel de achterhand blijven activeren bij de overgangen en wat bij mijn vorige paard goed hielp was af en toe een sprongetje, hij moet dan nl terugkomen in tempo voor de sprong en dan natuurlijk goed afzetten, dus je bent dan ook aan het schakelen.

succes en gewoon volhouden, het zal wel goed komen door de tijd heen.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:53

mijn paard moet zijn achterhand ook meer gebruiken.. en veel overgangen

bijv 3 stappen middendraf heel erg terug rijden weer 3 stappen middendraf weer terug dat soort dingen

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:26

Balkjes lopen... hierbij moeten ze de achterbenen optillen en gaan hierbij hun achterhand sterker maken... balkjes iets hoger, maar wel een aantal achterelkaar, dus geen sprong maar waarbij ze hun benen nog hoger moeten optillen...

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 23:20

ik ga er zaterdag mee aan de slag....

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:17

Heel veel overgangen en schijnovergangen, daarmee krijg je ze veel beter op de achterhand aan het lopen.