De van Indorado drachtige sportpredikaat merrie (Z+6 springen) Romanaleva.
Hier op de Friese Kampioenschappen M springen onder Henny Coremans.
Ze had een flink aantal maanden stil gestaan sinds ze uit training terug was gekomen en ik zou, als het klikte, haar gaan uitbrengen in de dressuur.
(foto/stills van augustus)
Omdat ik het rijden op 3 verschillende adressen eigenlijk niet meer kon bolwerken moest ik kiezen. Omdat met 2 paarden op verschillende adressen wedstrijden rijden niet handig was, en Moenira ook veel gebruikt werd voor manegelessen wist ik dat het het verstandigst zou zijn met haar te stoppen. Deze keuze stelde ik lang uit. Toen ik van Stoeterij Affetto Granta vervolgens ook hun NRPS-E ponymerrie Altana (v Now or Never) bij mocht rijden, die voorheen ook al in de dressuur was uitgebracht, hakte ik de knoop door.
Foto van Altana SAG van vlak voor de nationale keuring in Ermelo waar ze kampioen werd en voorlopig keur...
Omdat Romana dikker en dikker werd en steeds meer last van haar buik en spieren kreeg, ging ik met haar wat rustiger aan doen.
Op deze foto's van begin januari kun je al heel goed zien hoe haar buik was gegroeid...
Vandaar dat ik mijn energie sinds november (vanaf toen ben ik haar pas echt gaan rijden) vooral op Altana gericht heb.
Met haar moet ik straks gelijk L2 starten en dat gaat bij haar niet vanzelf.
Ze is heel lenig en weet die lenigheid heel handig tegen je te gebruiken. Ook was ze het niet meer gewend om aan het werk gezet te worden dus dat gaat af en toe met veel protest gepaard. Gelukkig klikt het wel goed en ik heb er vertrouwen in dat als we samen onze knopjes hebben afgesproken en we de basisvoorwaarden redelijk onder de knie hebben, het straks in de wedstrijden ook wel gaat lopen.
Hier onze eerst rijfoto's in een bevroren bak...
Het liep niet altijd makkelijk en had die dag duidelijk mijn zit niet, maar wilde jullie nu toch eindelijk eens met haar laten kennismaken...
even losstappen en kletsen met Jojo23 (bedankt voor de foto's Jolanda)
...Tjonge wat is het koud!
Even warmdraven, hier drukt ze de binnenkant bol en ben ik aan het prutsen om te proberen die binnenkant weer hol te krijgen

Even op adem komen, de jas is inmiddels uit...
Stukje verruimen...
Jolanda proberen omver te rijden

Even lange teugel...
Weer oppakken
handen bij elkaar en dragen, been naar voren houden

En even een standfoto, denk dat ik die wel af wil laten drukken...
Tenslotte ons nieuwste, aankomende, sportpaardje...
Vitanaleva SAG, de 3,5 jarige dochter van Romana. Teake was begonnen met haar longeren en zadelmak maken en ik heb begin januari even voor de eerste keer erop gezeten. Helaas kwam toen al snel de vorst inzetten en hebben we nog niet veel tijd gehad ermee verder te gaan.
Hier nog een keertje samen met moeder Romana...
Zo, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte!
Ik hoop dat we lekker met de paarden aan de gang kunnen en als het weer wat warmer is, eens fijne werkfoto's kunnen maken. Hopelijk zit ik dan ook weer wat netter

Ben benieuwd wat jullie van de dames vinden!
En een beetje verruimen?

.