Paardvriendelijk bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Birta

Paardvriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:48

Sinds kort rijd ik af en toe een van de paarden van de buurvrouw bij. Het is een ex-racepaard, maar ontzettend lief en braaf.
Echter, het is wel duidelijk te merken dat hij bang is voor het bit. Heeeeel licht contact maken kan nog, maar zodra ik ook maar de teugels iets meer oppak, verstijft hij helemaal. Een ophouding maken stopt hem niet: daar gaat hij juist sneller van lopen.
Nu rij ik hem dus vnl. op zit en stem (wat goed gaat: hij reageert erg attent).
Ondanks dat hij vaak verstijft (door het bit, maar ook bv. het aanraken van zijn hals), doet hij nooit gek of rennerig.

Ikzelf zou met zo'n paard liever (tenminste totdat hij meer vertrouwen heeft) bitloos rijden. Dat durft de eigenaresse nog niet aan helaas.
Omdat ik mijn eigen paard altijd bitloos rij, heb ik niet zo veel verstand van bitten.....
Dus: wat voor bit zouden jullie in zo'n geval aanraden?
En heeft misschien iemand nog tips om zo'n paard minder bang te maken?
(hij wordt nu gereden met een redeijk dik enkelgebroken bit)

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:51

Ik zou een iets dunner bit nemen, en gewoon langzaam opbouwen. Hem vooral niet te hard rijden in het bit. Ik zou als ik jou was ook bitloos willen rijden, jammer dat dat niet mag. Vraag anders of je het een keer mag proberen!

Sica
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:59

Juist geen dunner bit alsjeblieft! Dat is alleen maar scherper in zijn mond.
Je zou kunnen proberen een rubber bit te nemen, gewoon een gebroken trensje, de meeste paarden reageren daar erg goed op.

Bitloos is inderdaad niet zo verstandig, een paard dat dat niet gewend is kan daar verkeerd op reageren.

Heb je al nagekeken of hij misschien haken aan zijn kiezen heeft, of een ander gebitsprobleem?

Als dit niet zo is, probeer licht contact te houden, ontspannen handen en steeds iets meer oppakken, inderdaad goed op je zit rijden maar de mond niet ontzien en als hij goed reageert: belonen!

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:00

ik heb over een tijd terug een pinchless bit gekocht, dit zou erg zacht zijn voor de mond, ik had een dubbelgebroken gekocht en het middenste deeltje kon op zen eigen roteren

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:53

ik zou als ik jou was ook bitloos willen rijden, jammer dat dat niet "mag" (?)
wat voor bit heb je er nu in, ik zou voor een dubbelgebroken trensje gaan (mijn persoonlijke favoriet, liefst zo'n K&K maar die zijn wel mega duur), of anders inderdaad rubber al dan niet met smaakje. en natuurlijk proberen hem zoveel mogelijk vertrouwen te geven in je hand, licht er mee omgaan en hem uitvoerig belonen na gewenste reactie (ik durf alleen niet goed te zeggen of je dat verstijven nou juist moet belonen of gewoon negeren voor zo goed en zo kwaad als het gaat, aan de ene kant is dat verstijven natuurlijk niet helemaal de bedoeling, aan de andere kant geeft belonen hem wel hopelijk wat meer vertrouwen...)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:57

Een leren bitje is ook erg fijn voor de gevoelige paardjes onder ons. Dit wordt in de mond helemaal zacht en ze kunnen er nog een beetje op knabbelen. Anders een dubbel gebroken aurigan watertrensje.

knightloekie

Re: Paardvriendelijk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:50

idd geen dun bit nemen !!!!!
Ik rij op een dubbelgebroken watertrens van het merk K&K.. dat is echt een heel zacht bit mijn paard is erg gevoelig en doet het hier super op

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:54

Waarom geen dunner bit nemen?
Geen idee hoe het bit van hem nu zit, maar een bit kan te dik zijn.
Hij hoort makkelijk het bit in te kunnen hebben en makkelijk de mond kunnen sluiten.
Heb je dan een heel dik bit, met een klein mondje, met weinig plek, is dat juist scherp.
UIteraad, waar jullie op doelen, een bit wat te dun is voor de grote van de mond ook.

Met dubbelgebroken heb ik ook erg goede ervaringen bij een gevoelig mondje.
Bij een laag gehemelte een ongebroken trens.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:56

Ik zou iemand er naar laten kijken die er wel verstand van heeft. Een bit is pas vriendelijk in de mond als het goed past. Dat kan voor sommige paarden een dunner bit zijn. bv als hij weinig ruimte in de mond heeft.
Bitloos rijden zou ik alleen doen als hij last heeft van zijn mond, wondjes of zo. Hij zal toch eens weer aan het bit moeten lopen. Samen met een goede instructie het paard weer vertouwen geven.

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:56

runningkawa schreef:
UIteraad, waar jullie op doelen, een bit wat te dun is voor de grote van de mond ook.
.

dat is dus idd wat ik ermee bedoel

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:58

1 van de paarden die ik verzorg heeft een natuur leren zeem om het bit dit kun je er gewoon om heen naaien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:10

dat kan evt. ook met onderstaande.Nog gemakkelijker aan te brengen

Citaat:
Bit Bandage Sealtex

Rubber bandage voor om het mondstuk. Zeer eenvoudig aan te brengen, waarbij deze zichzelf permanent vasthecht. Zeer goed alternatief in plaats van zeemleer of rubber
Afbeelding

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:24

@ RK: Dat spul dat jij in je bericht hebt staan, gebruikte wij eerst ook.
Het was echt super spul en het bleef super goed zitten, hoe erg het paard er ook op knabbelde. Het paardje was redelijk gevoelig in de mond en heeft hier mee nergens last van gehad

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:32

Persoonlijk zou ik gewoon voor een simpele bus of watertrens gaan die netjes past in de breedte en niet dun of dik is. En dan zorgen dat je hand vriendelijk blijft. Een bit is namelijk zo vriendelijk als de hand van de ruiter.

Longeer hem anders eens een keer met bit in. Gaat dat goed dan probeer je hem heel licht bij te zetten. Desnoods gewoon even de teugels achter een beugelriem. Zo krijgt ie zonder jou al wat druk op de mond zodat ie kan wennen en leert dat ie niet bang hoeft te zijn van het bit.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:35

Birta schreef:
Het is een
ex-racepaard
, maar ontzettend lief en braaf.
Echter, het is wel duidelijk te merken dat hij bang is voor het bit. Heeeeel licht contact maken kan nog, maar zodra ik ook maar de teugels iets meer oppak, verstijft hij helemaal. Een ophouding maken stopt hem niet: daar gaat hij juist sneller van lopen.
Nu rij ik hem dus vnl. op zit en stem (wat goed gaat: hij reageert erg attent).

En heeft misschien iemand nog tips om zo'n paard minder bang te maken?

Een race paard omscholen kost heel wat tijd. Druk op het bit, betekend voor hem RACEN, druk eraf is; race is over. Dit kost gewoon heel veel tijd en geduld om hem te veranderen. Succes er mee.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:09

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:21

Sorry hoor, maar er staat wel een hoop onjuiste info in die links... De eerst is gewoon een topic,dus daar heb ik het niet over. De 2e is miniem maar correct, maar die laatste 2...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:30

Natuur zeem kan knetterhard worden, mijn voorkeur zou dan uitgaan naar kunst zeem... wordt niet hard..

Sealtex is behoorlijk ruw evenals rubber... houd eens een metalen bit in je hand en hem zo strak mogelijk vast, laat iemand proberen het bit rond te draaien en voel
Doe hetzelfde met een rubber bit... idem met een sealtex bit....

Daarbij wordt het mondstuk nog dikker als je er spul omheen gaat lopen draaien...

Mijn tip: zoek hulp in de vorm van een goede instructeu/trice en laat die kijken wat er "mis" is aan je rijtechnische kunnen...

Elly__J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:04

Hoe reageert ie aan de longe op een bit dan? Als ie dan niet raar doet ligt het ws toch aan het rijden...