Tips voor goed doorijden in de hoek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaraZonnetje

Tips voor goed doorijden in de hoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:24

Heey,
Doorijden in de hoek lukt meestal wel bij mij, maar bij 1 pony heb ik daar toch wel problemen mee.
Dan weigert ze gewoon de hoek door te lopen, ookal duw ik zo met mijn binnenbeen of stuur ik mijn teugel helemaal de hoek in.
Heeft iemand tips?

Heel erg Bedankt!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:44

kijk eerst of ze die hoek niet eng vind, vervolgens haar meer op buigzaamheid trainen, misschien is ze wat stijf, anders wat neerzetten in de hoek, of een draad spannen aan de binnenzijde van de hoefslag, dat ze dus niet van de hoefslag afkan. zelf zou ik haar eerst vanaf de grond de hoek in proberen te krijgen. dus eerst met haar aan de hand kijken wat er nu het probleem is

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:51

ga in stap naar de hoek en zet haar daar stil, dan ga je met dr voorhand de bocht om en dan ga je weer in stap, als ze dat goed doet beloon je haar even flink en na elke keer stilstaan (alleen als ze verbetert natuurlijk), doe dat de hele bak rond, en ga dan proberen zonder stilstand, als het goed is begrijpt je pony het en gaat de hoek door. Als ze dat doet heel goed belonen! veel succes.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:46

Toch goed met je binnenbeen naar je buiten teugel toe drukken. Een pionnetje in de hoek (iets van de hoefslag af) wil ook nog wel eens helpen. Rij de pony goed los, veel buiging vragen en dan toch de hoek in rijden.

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:32

Zoals hier zo'n beetje alle oplossingen al gegeven zijn, ben ik het hier mee eens. Goed met je benen en en handen sturen. Een pion in de hoek helpt idd ook weleens. Succes ermee.

MaraZonnetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:27

Bedankt voor de Tips, het gaat trouwens om een manegepony, ik zal het Zaterdag weer proberen

JettYSletty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:16

STelling naa biinne vrage.. en binnebeen drukken helpt altijd bij mij..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:45

@JettYSlettY; msn-taal is niet toegestaan op bokt. Graag in het normaal nederlands reageren in topics.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:46

Wat ik altijd doe :
Hoek heel erg afsnijden en dan opzij zetten voor het binnenbeen. Kost even wat moeite, maar later gaat het beter
Succes!

Rytm

Re: Tips voor goed doorijden in de hoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:20

Ik doe altijd een tijdje heel bewust mn hakken naar buiten draaien..dan blijft je kuit beter aan je paard liggen en ga je zo de hoek in.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:33

Ik heb dit ook een tijdje bij mijn verzorgpony gehad.
En ik moest toen net doen alsof ik rechtdoor zou gaan, veel binnenbeen doen, en hem als het ware om je been heen laten buigen.
En natuurlijk ook wat stellling.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:58

als het een manege pony is, helpen je instructeur enzo dan niet? klein vraagje hoor

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:18

Eat ik wel eens doe, bijvoorbeeld met een wedstrijd, is mijn pony dan expres over de buitenschouder weg laten vallen.
Dus niet je buitenhand naar buiten, want dan kan ze over de binnenschouder wegvalllen, maar je binnen hand zachtjes een beetje omhooog en naar je navel.
Je moet dan natuurlijk niet trekken, maar gewoon een beetje over de buitenschouder weg laten vallen.
Tegelijkertijd drijf je natuurlijk goed met binnenbeen!
Als je het niet begrijpt, pb me dan maar even, want het helpt super!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:31

als het een manege pony is, loopt ie waarschijnlijk gewoon de kantjes eraf. heb laatst meegemaakt dat de hoefslag in een maand tijd een meter naar binnen verschoven was, hihi. word maar een keertje goed boos, iets stelling naar binnen vragen en zweepje in je binnenhand erbij ter ondersteuning van je binnenbeen, want die moet wel doorkomen. evt iets over de buitenschouder weg laten lopen kan, maar zo hoort het natuurlijk eigenlijk niet echt. overigens moet je dan ook je binnenhand iets naar binnen houden imo. succes

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:19

Het hoor inderdaad niet zo, zo als ik het zei, maar het helpt wel.
Zeker met een wedstrijd is het handig!

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:44

BeppyLotje schreef:

Ziet de jury dat niet bij jou dan? Dat je paard gewoon de hoek in valt, ipv er netjes op 4 benen doorheenloopt?

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:45

maaitjuh schreef:
BeppyLotje schreef:

Ziet de jury dat niet bij jou dan? Dat je paard gewoon de hoek in valt, ipv er netjes op 4 benen doorheenloopt?

Ik rijd zelf niet zo vaak wedtsrijden, maar iemand die ik ken doet het wel vaak. En als je het slim doet, dan valt het niet zo heel erg op. Meestal doet dat paardje het als die de betreffende hoek eng vindt en als die er dan 1 keer doorheen is, hoeft ze het niet meer te doen.
Dus dan liever 1 keer een beetje wegvallen en dan de rest van de proef goed lopen, dan heel de proef maar een beetje lopen aanprutsen
Maar, het is inderdaad niet de goede manier van een paard door de hoeken doorsturen, maar het kan wel helpen

MaraZonnetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:00

Bedankt voor alle tips!
Jullie zijn echt Zuperr!