galop is een ramp geworden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wezentjeu

galop is een ramp geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 02:32

hoi,

heb al een tijdje last van een probleem waarvoor ik maar geen oplossing kan vinden. Ik heb nu reeds een jaar een merrie die nu 5 is. Toen ik haar net had gekocht was ze veel te zwaar en had ze totaal geen conditie. ik ging veel met dr wandelen en werken in de bak. dat ging allemaal netjes en rustig.. haar gallopjes waren schitterend , mooi verzameld en gecontroleerd.. nu goed, deze zomer ben ik enkele keren naar het strand geweest met iemand die niets liever deed dan crossen.. dit kon ik altijd herstellen, tot op een dag ze gewoon niets anders meer wilde.. nu ongeveer 4 maanden later zit ik nog altijd met dat probleem. ik maak nu al 4 maanden erg trage ritten over het strand.. (enkel stap) met de bedoeling haar te laten zien dat een strand niet gemaakt is om te crossen.. maar iedere keer dat ik het opnieuw wil proberen flipt ze en gaat ze dr van door.. dit probleem doet zich nu ook voor in de bak.. haar draf is heel gecontroleerd , maar vanaf ik de aanzet geef tot gallop schiet ze er vandoor.. als iemand anders er op zit doet ze net hetzelfde, dus het ligt niet echt aan mij. de enige plek waar ik nog normaal kan galloperen is in het bos.. ik vraag me nu af of ze pubert of dat ze nog steeds last heeft van dat cross-gedoe,.. tips zijn welkom ..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 02:52

ik denk dat ze ook behoorlijk aan het puberen is. ik zou veel overgangen draf galop draf en stap galop stap oefenen. vooral de laatste zou ik eens proberen. en eventueel oefenen aan de longe.
veel succes ermee!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:40

Je vraagt nu misschien onbewust erg veel van haar geduld. Ze begint net praatjes te krijgen in de grote mensen wereld als het ware. Is nu een stuk beter op conditie dan vroeger en nu opeens mag ze niet meer voorwaarts, maar kwel je je paard misschien een beetje door alleen maar zoveel mogelijk stap te rijden.

Gewoon actief doorgaan met rijden en probeer ook in buitenritten etc dat je paard goed voorwaarts actief voor je been loopt. Goed voorwaarts, maar in de gang die jij wenst. Draf is bv draf dus, door zoveel te stappen wordt ze juist alleen maar enthousiaster omdat je haar nooit de ruimte geeft om ook maar even te draven. Op den duur probeer je dan wat tempowisselingen te gaan rijden. Voorwaartse draf afwisselen met wat meet terugrijden etc.

Ook in de bak, gewoon echt goed het rijden oppakken. Ik denk dat je paard aangeeft bij je dat ze meer kan en graag wil werken voor je, kun je beter gebruik van maken dan het proberen in te dammen.Dan krijg je misschien een averechts effect.

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:17

goed je buitenteugel er bij houden enne misschien is ze aan het groeien en is haar balans op dit moment niet zo goed. ik zou er niet te veel drukte om maken komt vanzelf weer goed!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:46

longeer haar eens met instructeur, longeren is vaak de sleutel van de oplossing

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:50

Ik wil idd net vragen hoe ze aan de longe galopeerd, ook erg gejaagd, of dan wel lekker ontspannen? Met rijden gewoon goed door blijven pakken, wel galop vragen, maar na een paar meter weer terug naar de draf terwijl je op een volte blijft. Probeer wel eerst uit te zoeken (aan de longe dus) of het geen balans probleem is.

wezentjeu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 20:02

kom net terug van dr te longeren, dat gaat allemaal heel goed.. ze luistert erg goed naar mijn stem.. ze maakt netjes overgangen van gallop naar draf en omgekeerd.. ze schiet er niet vandoor, is gehoorzaam, ..

de buitenritten die ik maak zijn echter niet helemaal in stap.. ik gallopeer met dr in het bos en de duinen.. het is juist op het strand (en in de bak) dat de gallop niet meer lukt..

ik denk dat ik misschien ook te veel verandering verwacht in een te korte periode.. dit komt omdat het een beetje frustrerend is omdat het vroeger anders was..

JettYSletty

Re: galop is een ramp geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:11

Heeii,, Nou ik heb juist het omgekeerde mijn paard gaat hobbelen in de galop bijna op de plaats galloperen. Ze gooit de heupen iets in lucht en kan ik het haast niet uitzitten.. Ik ben nu heel hard ant oefenen en mijn manier is om steeds kleine stukjes te doen en meerdere keren achter elkaar zo guaw zij gaat hobbelen gaa ik terug naa draf..Miss dat je dat ook kan porberen zoveel mogelijk overgangen rijden.. Veel succes dan ma..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:39

Wat je zelf al zegt, niet teveel wonderen in een keer verwachten.. Je paard is nog in ontwikkeling en heeft nu meer praatjes gekregen dan vroeger. Juist nu krijg je de mogelijheid om haar het god aan te leren ipv het 'gelukje' dat ze het al ongemerkt deed.

Lekker veel tempowisselinge oefenen ok in de galop zelf bv. Succes en me geduld lekker blijven oefenen, dan kom je er wel..

@ jettysletty (wat een 'bijzondere' naam), wel eens gedacht aan juist schakelen in de galop en als je paard zo opgekropt gaat lopen om naar de middengalop te gaan om je paard te laten verruimen onder je?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:35

Heerlijk dat pubberen. Haha mijn paard was ook zo en ging er alleen maar vandoor. Ben een jaar mee bezig geweest om haar weer normaal te kunnen rijden.

Ik snap niet waarom je met het paard naar het strand gaat als het zelfs in de bak niet goed gaat? Ik zou juist eerst heel veel bakoefeningen gaan doen zodat ze naar jou leert luisteren.

Bij mij heeft het geholpen om het paard alleen maar op stem te gaan rijden en haar beetje opnieuw te gaan beleren (op een spelende manier) Het paard heeft dit allemaal super gedaan en de klik kwam er ook beter door. Kan haar nu op stem stoppen, heerlijk toch? Gaat alleen wel wat training overheen.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:41

JettYSletty schreef:
Heeii,, Nou ik heb juist het omgekeerde mijn paard gaat hobbelen in de galop bijna op de plaats galloperen. Ze gooit de heupen iets in lucht en kan ik het haast niet uitzitten.. Ik ben nu heel hard ant oefenen en mijn manier is om steeds kleine stukjes te doen en meerdere keren achter elkaar zo guaw zij gaat hobbelen gaa ik terug naa draf..Miss dat je dat ook kan porberen zoveel mogelijk overgangen rijden.. Veel succes dan ma..

tip; niet terug gaan naar draf, daar zal ze het waarschijnlijk om doen! Deed die van mij ook. Als je aangallopeert en ze begint te huppelen, been geven en echt galloperen. Veel schakelen. Een paar keer en dan zal ze er mee op houden want ze mag toch niet terug naar draf.