Paard pakt bit vast, en is niet meer te stoppen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riannetje02

Paard pakt bit vast, en is niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:37

Ik rijd sinds kort een paard erbij.
Het is een draver, en als we gaan draven, is hij in 1 keer weg, en ook niet meer te stoppen! Hij pakt het bit vast en je kan hem dus ook moeilijk omzetten ofzo. Ook in de gallop zit er geen rem meer op.
We zijn nu eindelijk wel zo ver dat hij normaal en rustig kan stappen. maarja.
Weten jullie wat ik het beste kan doen?

goukstra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:45

Ik zou proberen om hem in stap helemaal ontspannen te laten lopen, en als je aandraaft zoiezo op de volte en heel erg rustig draven. Als je voelt dat hij er weer vandoor gaat, of het bit probeert vast te pakken verklein je de volte en ga je weer stappen. Net zolang tot hij rustig wordt. Hierna probeer je het weer.

Het is belangrijk om consequent te zijn bij paarden, en dit paard weet denk ik niet dat hij rustig moet draven.

succes

WendyBZ

Re: Paard pakt bit vast, en is niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:47

Zoveel mogelijk van het bit afblijven. Verder veel overgangen en voltes maken, dan kan hij ook niet zoveel gang maken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:02

Hand naar voren en been eraan, op de volte zetten en iedere keer terug naar stap en weer aandraven. Belonen als hij goed onder je blijft.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:51

Heel veel aan de gang sleutelen.Met je zit je paard rustig laten draven en terug laten komen.Je gaat aandraven en geeft een kleine hulp hiervoor je kan ook van te voren even tegen je paard zeggen "let op" zodat hij weet dat er wat aan komt en je hem niet met je hulp overvalt.Dan heb je tenminste de meeste kans dat je rustig begint met draven zo gauw je maar even voelt dat je paard wil versnellen maak je een overgang terug naar de stap.Neem ook regelmatig de overgang naar halthouden mee.Wees hier heel conseqwent in anders werkt het niet als je 1 keer je paard niet terug neemt kun je weer 10 stappen terug.Oke als je paard rustig terug komt naar de stap kun je ook eens proberen een schijnovergang te maken.Je laat je paard terug komen naar de stap en als je paard bijna stapt dan draaf je toch door.Blijf ook wat figuren rijden begin met voltes zoals grote voltes,kleine voltes,achten of slange voltes.Blijf niet de hele tijd op de hoefslag hangen.Maar blijf er om denken dat je paard niet snel mag draven.En zoals Kris25 ook al zegt heel goed belonen als je paard het goed doet {dus rustig blijft of de overgang naar stap goed gemaakt heeft}even een kriebel door de manen en goed met je stem belonen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:01

Wat monsera zegt, lekker werken aan de (schijn)overgangen. En inerdaad, waarschijnlijk weet het paard niet wat wel de bedoeling is want die heeft dit nooit geleerd.
Als het te heftig wordt is het makkelijk om even weer terug n de vertrouwde stap te gaan. Maar let hierbij op, als het paard hard in draf gaat gelijk weer rondjes lang op de hoefslag stappen dan leert ie het nooit. Vandaar schijnovergangen en schakelen. Zet je paard op de volte en probeer dit een beetje af te wisselen met figuren. En oe dan ook, hoe aanlokkelijk het is..Niet trekken in de mond van je paard.. Dan krijgt hij nog meer de mogelijkheid om het bit vast te pakken. Juist wat meer ruimte geven met je hand en met je zit en beenhulpen dan b die volte insturen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:06

Monsera: ik denk dat wat jij aanraadt nog te moeilijk is. Dat wordt vreselijk verwarrend voor een paard wat nog niet veel weet...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:27

De schijnovergang bedoel je dan?Ik zat ook te twijfelen of ik die er ook al bij moest zetten maar heb het toch gedaan.Ik bedoel ook niet dat je dit gelijk moet gaan doen je bent denk ik wel weken bezig om een goede overgang naar de stap te rijden en en een mooi gelijkmatig rustig draf tempo te rijden en dan kun je eens proberen of een schijnovergang wil lukken{het is soms ook zo lastig uitleggen achter de computer en ik neem aan dat de ruiter zelf wel aanvoelt of het tijd is om een stapje verder te gaan}

Verder wat ik nog vergeten was in mijn eerste bericht absoluut van de teugels afblijven echt met je zit gaan werken.Als je niet weet hoe je met je zit kunt rijden zou ik daar wat lessen voor gaan volgen zeer belangrijk voor je paard.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:04

Je hebt speciale bitten zodat je paard het bit niet (moeilijk) kan vast pakken.

Afbeelding
Waterfordtrens. Door de schakels wordt voorkomen dat het paard het bit vastgepakt. Pittige inwerking.

Afbeelding
Rollenbit. Dit bit heeft dezelfde werking als de waterfordtrens.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:50

Dravers en Renners zijn geleert om druk op het bit te nemen en er dan voor te gaan. Dus heel belangrijk is los laten. ophoudingen geven, niet vast houden. En zoals gezegd zit gebruiken, langzaam gaan lichtrijden. In galop diep zitten.

Bij alle paarden geld nooit vast blijven hoduen amar met dit soort paardjes geld dat zeker. Die moet je echt omtrainen

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:26

Mijn draver doet dit heel af en toe nog als ze zwaar gestressed is
Ze pakt dr bit vast, gooit dr hoofd in de lucht en blijft dribbelen.
Niet teveel aan het bit zitten en proberen te ontspannen, je paard ook.

Elly__J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:50

Misschien eens aan een lijntje als je erop zit? Weet niet of je 't zelf wel al redt om 'm op een normale volte te krijgen, kan me voorstellen dat het je overdondert als ie ineens weg is...