Rák [IJslander] @ dresuurwork in een winterzonnetje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rauk

Rák [IJslander] @ dresuurwork in een winterzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:28

Hoi!

Vandaag heb ik met mijn IJslandse merrie Rák dressuurles gehad. Het gaat nog lang niet zoals ik wil, maar toch ben ik wel trots over onze vooruitgang. Ik heb haar te lang laten lopen zoals ze wilde, waardoor ze nogal een onderhals gecreëerd heeft. Ik werk nu hard om haar echt bij elkaar te krijgen en dat begint resultaat op te leveren.

Nou, hier komen ze dan!

1. Eerst nog ff aansingelen
Afbeelding

2. Hier probeert ze haar nek er weer uit te drukkken..
Afbeelding

3. Ze begint al lekker te schuimen
Afbeelding

4. Dit vind ik een mooie foto, jammer dat ie zo wazig is
Afbeelding

5. Ook wel netjes!
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Galopje
Afbeelding

Hoop dat jullie nuttig commentaar voor me hebben. Ik ben zelf nogal geschrokken van de ligging van mijn onderbeen, dat krijg je als je jezelf lang niet ziet rijden . Ik ga er vanaf morgen goed op letten!

Groetjes Esmee

anjo4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:28

leuk joh!!
wil je ok even bij vraag maar raak kijken en dan van dat verkleed gaan? please?

hector

Re: Rák [IJslander] @ dresuurwork in een winterzonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:54

Tja, die benen... Mijn broer heeft precies hetzelfde probleem: Lange benen en een niet al te grote IJsco

Ik vind het geheel er vriendelijk uit zien hoor

maartju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:13

dat probleem heb ik ook (érg kleine ijs, lange benen)... erg vervelend, en lastig om dan een mooie beenligging te krijgen.
Maar ik vind t er wel erg leuk uitzien hoor leuk paardje zeg!

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:47

Ik vind het er heel goed uitzien. Erg leuke IJslander ook. Van wie heb je les?
Het 'probleem' met je benen komt denk ik ook doordat je een niet zo groot paard rijd. Ik heb dit zelf ook op mijn merrie van 1.30 meter, op mijn andere IJslander (veel steviger en 1.40 meter) heb ik het niet en op andere paarden ook niet. Het is bijna niet te voorkomen en ik vind het ook nog erg meevallen. Gewoon complimenten, je bent goed bezig volgens mij!

Mirjam

Rauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:31

Bedankt voor de complimenten! Eerst lagen mijn benen altijd goed, weet ook niet wat ze nu opeens daarachter zoeken . Zal er iig extra opletten, alhoewel ze nooit perfect zullen liggen (1.86 m been (voor het grootste gedeelte dan ) op 1.40 m paard).

@ anjo4ever: bedankt voor je berichtje, maar ik heb totaal geen ervaring met verkleedpartijen en kan eigenlijk nix origineels bedenken. Hopelijk kan iemand anders je helpen!

IloveShets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:36

Leuk beestje! En leuke foto's.. vind het er verder netjes uitzien!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:40

die ijslander en hun hals ook... ik weet er alles van

Ik vind het er leuk uitzien hoor! Die van mij krijg ik niet eens de bak in dus ik doe niet aan dressuur Maar in het bos wel af en toe voltes en stelling enzo.

Die onderbenen vallen wel mee... ik denk dat het vooral vertekent doordat je zolang bent. Maar er op letten kan nooit kwaad toch?

Groetjes en nog heel veel plezier!

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:50

Wat een leuke foto's zeg! Er zitten hele mooie bij en woei die achterbeentjes in draf...! En foto's zijn altijd erg handig; zo zie je nog eens hoe je erop zit. Soms voelt het anders dan dat het lijkt, komt me heel bekend voor
Succes verder met haar!

*edit* misschien een goede tip; Misschien helpt het als je erom denkt dat je goed op je kont zit, dan kun je je onderbenen veel moeilijker zo leggen.
Laatst bijgewerkt door Alet op 23-01-06 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:52

Ik heb geen kleine IJs, maar wel een vrij ranke en die benen zijn ook altijd irritant. (en als je 1.80 bent met vooral lange benen denk ik dat het niet meer zoveel uitmaakt hoe groot je IJsco is, hihi. ) Mijn dressuur-instructeur roept ook altijd, "benen aansluiten, benen stilhouden, benen om je pony". Jaaaja .

Verder, ziet er leuk uit hoor! Hij heeft mooie bewegingen zeg!!

ShadowFax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:13

Hey Esmee,

Ik vind die benen nog wel meevallen! Het zijn natuurlijk weer precies de momenten waarop je iets aan het doen bent, dat maakt het ook lastig. Misschien is een les filmen dan beter.
Maar ik denk naarmate de dressuurlessen, het steeds beter zal gaan hoor! Het blijft natuurlijk een feit dat op kleine paardjes rijden niet makkelijk is.

En idd, zoals Alet al zei, ga bewust op je kont zitten.

Verder ziet het er echt super netjes uit hoor! Heel rustig (je houding/bewegingen)

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:39

ziet er leuk uit en wat een mooi bolletje wol is het!

paddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:58

Lekker ding zeg!!
Mooie cap heb je ook!

Rauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:58

Bedankt allemaal !

@ Alet: dankje voor de tip, die hoor ik vaker . Zolang ik erop let, gaat het goed, maar als ik met iets anders bezig ben, gaat het weer mis .

@ Paddie: hij zit nog eens heerlijk ook! Echt nog nooit zo'n fijne cap gehad, hij is van Harry's Horse (heb er geen aandelen van hoor )

Rauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:00

Ik zag kruisjes, dus heb de foto's even opnieuw geupload:

1. Eerst nog ff aansingelen
Afbeelding

2. Hier probeert ze haar nek er weer uit te drukkken..
Afbeelding

3. Ze begint al lekker te schuimen
Afbeelding

4. Dit vind ik een mooie foto, jammer dat ie zo wazig is
Afbeelding

5. Ook wel netjes!
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Galopje
Afbeelding

Hopelijk doen ze het weer
Laatst bijgewerkt door Rauk op 24-01-06 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:04

Hoi, ik wil je graag ff ergens voor waarschuwen :

Ik weet niet of je ook tolt en telgangt met je IJs, maar dan moeten ze met hun hoofd omhoog lopen. Ik weet niet of ze het ook kunnen zonder hun hoofd omhoog te doen, maar het hoort wel zo. Op tolt en telgangwedstrijden is dit nl. zo. Ik ben 2x op ponykamp geweest bij 't Peerdespul in Havelte, waar ze alleen maar IJslanders hebben. Daar heb ik geleerd te tolten en te telgangen waarbij de paarden het hoofd omhoog moesten houden.

Ik ga er vanuit dat je dit al wist, maar toch. En verder, je hebt een erg leuke IJs en veel succes in de dressuur met haar !!

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:17

Leuk paard heb je gaat de goede kant op denk ik ! maar blijf netjes op je kont zitten. ook heb ik hier en daar het idee dat je nogal veel gewicht in je hand hebt... als dat zo is, probeer het met behulp van je instructrice op te lossen!

Rauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:19

@ vamp: Dankjewel. Ik ben iid bezig met haar minder op de hand te rijden, maar dat gaat niet zo snel

@ Maxielover: Bedankt voor je waarschuwing, maar ik ben het niet helemaal met je eens.

Veel mensen denken dat IJslanders alleen met hun hoofd omhoog moeten lopen, omdat ze dat beeld kennen van de töltfoto's. Maar ook IJslanders moeten in stap, draf en galop gewoon in de aanleuning kunnen lopen. Pas in de tölt gaat hun 'hoofd omhoog', doordat je je paard erg moet verzamelen en op de achterhand moet rijden. Goede oprichting krijg je alleen als de dressuurbasis in de andere gangen goed is, anders loop je het gevaar om een valse oprichting te krijgen (met het hoofd omhoog getrokken).

Ik oefen juist veel dressuurmatig, om ervoor te zorgen dat ze haar rug loslaat en haar bovenlijn aanspant, ipv haar onderhals. Daardoor kan ik haar in de tölt veel makkelijker oprichten., zonder dat ze haar rug wegdrukt Dressuur is immers de basis van alle paardensporten!

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord?

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:30

Ik ben het helemaal met je eens!
Ik rijd mijn 2 IJslanders net zoals jou. Maar ik krijg ook opmerkingen dat ik ze te rond rijd en dat dit slecht voor de tolt zou zijn. Dit is volgens mij ook helemaal niet waar. Ook volgens mijn instructrice Vanda Oosterhuis (met boel IJslanderervaring) moet je een IJslander ook gewoon ''rond'' rijden. Veel Ijslanders drukken hun rug weg. jammer is dat.

Mirjam

Esther_Ziezo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:00

leuke ijslander met ze liefe vacht
Ziet er goed uit hoor het rijden

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:06

Ik vind het er heel netjes uit zien! Alleen heb ik het idee dat hij zijn hoofd kanteld maar dat kan ook door de foto's komen?

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:17

Ik ben het ook met je eens Rauk, maar er zijn hier inderdaad mensen op Bokt die een ijslander ook in tölt proberen rond te rijden en dan krijg je maar een slappe, laterale tölt... Misschien dat Maxielover dat bedoelde! Wat betreft je benen: steek ze voor je gevoel verder naar voren, dat mag best bij een ijslander!

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:25

Ziet er netjes uit hoor
Ik heb ook een ijslander gereden en die zijn echt niet de makkelijkste
Ik vindt het juist goed om met een nette aanleuning te rijden als je niet Tölt enz.
Dat is gewoon beter voor de rug en dan rek je de bovenspieren netjes op

Verder dat onderbenen probleem heb ik ook wel
Dat komt doordat je benen voorbij het brede deel van de buik komen. Je kunt dus dit wel oplossen maar dan moet je een pony/paard hebben wat heel erg goed aan het been is.
Je moet dan met je kuit drijven (zoals iedereen het eigenlijk moet doen maar niet doet omdat het bijna onmogelijk is).
Of een a-symetrische zwanenhals spoor kan ook helpen

Rauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:13

Gelukkig zijn de meeste hier het met mij eens!

Ik merk echt dat haar gangen door de dressuur verbeteren. Met tölt rijd ik haar natuurlijk wel hoog en minder rond, maar nog steeds met de bovenlijn gespannen dus zonder onderhals.

Heb vandaag weer nieuwe foto's gemaakt

Part II