beginnen bokken en weglopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

beginnen bokken en weglopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 15:30

hallo,

ik heb een zeer lieve fries nl. York. Hij is 3 jaar en een goeie 7-8 maanden onder het zadel. In het begin ging alles heel goed. Bij ons was hij heel kalm. Hij schrok soms wel eens van iets en als hij schrikt , springt hij goed weg, dus wel al een paar keren naar de manen moeten grjipen . Maar voor de rest was hij heel braaf.

Nu staan mijn paarden op manege omdat onze piste te nat ligt. In het begin was hij daar ook heel braaf. Hij schrok soms wel van een paar dingen en sprong dus wel eens goed weg, maar deed nooit stout.
Een week of 2 geleden is hij zo soms beginnen bokken en wegrennen in galop. En als zo'n beest begint te galoperen, kan je hem niet houden. Alé, ik toch niet, hij steekt zijn hoofd tussen zijjn benen en is weg. Dat vind ik nu nog niet zo'n groot probleem. Maar als er veel paarden in de piste zijn wordt hij wat zotjes en wil altijd meegaloperen als ze naast hem in galop passeren. Dus ik hou met tegen om niet mee te galoperen en dan begint hij soms te bokken. Ook soms zonder reden begint hij te bokken. Hij is wel braaf als hij alleen in de piste is.

Er rijdt nu een jongen van in de manege op, die wat sterker is als mij en bij hem is hij altijd al braaf geweest. Hij is wel al een paar keer willen vertrekken in galop maar die jongen is sterk genoeg om hem te houden.

Wat kan ik hieraan doen? Of is het gewoon een kwestie van gewoon te worden? Dat hij dus moet gewoon worden als andere paarden hem in galop of draf voorbijgaan?

Ben er al een paar keren afgevallen (nee, mij geen pijn gedaan) en begin nu toch wel schrik te krijgen dat hij weer gaat beginnen bokken.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:54

Ik denk dat je rekening ermee moet houden dat je paard 3 is, nog niet zo lang onder het zadel en fris weer.
Voor je gaat rijden zorg dat hij niet direct van stal komt. Dus van te voren los laten (bijv. in de bak / wei) en / of goed longeren. Zodat hij daar al kan springen en gek doen, dus even goed aanpakken dan.
Tijdens het rijden lekker bezig houden, heeeel veel overgangen rijden. Zodat hij meer op jou let dan op de andere paarden.

Vraag hulp aan bijv. je intructeur om jou en je paard een keer goed bezig te houden.

Sily

Re: beginnen bokken en weglopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:46

Ik denk ook dat het een vrij logisch iets is voor zo'n jong ding om mee te gaan als er 1 voorbij komt, weer, leeftijd en onervaren met dit zorgen hier toch al snel voor, en dat hij dan een bok geeft uit frustratie lijkt me ook vrij gewoon.

Denk ook dat het een kwestie van gewenning is, je kan hem idd eventueel alvast longeren oid zodat hij al iets van zijn energie kwijt is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:47

wat zegt je instructeur hiervan ????

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:50

zelfde vraag

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:15

zij zegt dat het een kwestie is van afleren. Omdat hij nog maar 3 jaar is enzo en nog niet vaak in een piste met veel paarden is geweest. Zij zegt ook altijd dat ik hem goed moet bezighouden zodat hij aan alle andere springende paarden niet kan denken.
En longeren voor het rijden heeft ze ook al gezegt . En het wilt altijd lukken dat wanneer ik les heb, er niet zoveel volk in de piste zit dus ze heetf hem nog niet veel bezig gezien samen met andere paarden. Ofwel komt ze juist 5 minuten nadat ik afgezadelt heb aan op de manege .

Tivara

Re: beginnen bokken en weglopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:20

Zorgen dat hij zijn energie van te voren al een beetje kwijt kan.. En dan zorgen dat hij met rijden zijn aandacht beter bij jou houd, veel figuren rijden, en tempo wisselingen.. Succes!