Super gespannen en overgevoelig onder het zadel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Super gespannen en overgevoelig onder het zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:07

De merrie die ik nu rijd is onder het zadel vreselijk gespannen en overgevoelig voor elke beweging die je maakt...

Ze drukt zich weg, probeert weg te lopen, maakt zich strak als ze zich aan moet spannen.
Zo lang je aan de lange teugel stapt is er niks aan de hand, ze stapt vlot met een lange hals.

Zo gauw je de teugels op pakt begint ze er tegenaan te stoten en zich te spannen.
In draf is ze heel moeilijk ontspannen aan het werkt te krijgen, ze wil zich niet geven en probeert er steeds voor weg te lopen door te versneller, aan te galopperen, te gaan springen op de plaats etc...

Voor de wagen kan ze zich wel ontspannen en is ze behoorlijk goed te rijden.
Ze geeft dan goed na en kan aan beide kanten vrij aardig buigen.

Ook als je onder het zadel buiten rijdt gaat het redelijk goed. De eerste draf is ze nog wat gespannen, maar na verloop van tijd ontspant ze zich en is ze lekker licht nageeflijk te rijden.

Er is al een paar keer een fysio bij geweest, haar rug is arm bespierd en was erg strak, maar de laatste keer was de rug al veel losser en voelde goed aan.

Haar tanden zijn ook pas nagekeken.

Ik heb heel veel met haar aan de longe gewerkt, maar het wordt nu toch wel tijd om het werk onder het zadel weer wat uit te gaan bouwen.
Ze kan goed bewegen, dus het zou een super dressuurpaard kunnen zijn, als ze zich maar zou geven...

Wie heeft er tips???

Alles is welkom!

Sily

Re: Super gespannen en overgevoelig onder het zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:54

De tink in mijn profiel is ook erg gespannen als er iemand op gaat, aanspannen, rug als een plank, heb het gevoel dat hij elk moment kan ontploffen als ik erop zit.

Geen tips, hoop zelf dat het gewoon beter wordt met tijd en geduld, maar lees dus even je topic mee.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:22

misschien moet je je zadel even na laten kijken?

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:47

Alytje schreef:
misschien moet je je zadel even na laten kijken?

nee, het ligt niet aan het zadel...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:50

Probeer eerst wat ontspanning te krijgen in stap. Lekker met lange teugel. Beetje figuurtjes.
Ook voordat je opstapt wat ontspannen proberen te krijgen.
Probeer meer vertrouwen te winnen.
Misschien een idee om haar eerst even uit te laten rennen?

goukstra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:56

Misschien moet je proberen om in stap 1 tempo aan te houden, dit ook in draf en galop. Het is beter om het paard in een wat rustiger tempo te laten lopen dan hij zelf loopt. Jij bepaalt het tempo dus. Dus gewoon lange stukken draf en stap in 1 tempo zonder veel overgangen te rijden, sommige paarden worden daar juist gespannen van. Het is wel belangrijk dat je gewoon het contact met de mond blijft behouden, dus de teugels op maat.

Bij mijn verzorgpaardje heeft dit ook heel erg goed geholpen. Hij drukt zijn rug al veel minder weg en is al veel nageeflijker

succes

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:44

Mijn paard heeft hier ook last van (gehad). Ik heb ten eerste veel grondwerk met hem gedaan en ten tweede een aantal ontspanningsoefeningen geleerd onder het zadel. De belangrijkste ervan is hem helemaal zijn neus naar de grond te laten brengen, terwijl we stilstaan. Om dit te doen, moet hij ontspannen. Vaak zucht hij op het moment dat hij zich 'overgeeft'. Maar voor dit vertrouwen heb ik wel een jaar moeten knokken, dus het zal niet vanzelf gaan.

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:45

hey ik heb hetzelfde probleem maar bij mij is het echt een kwestie van vertrouwen (eenkennig paard) maar ik wilde even aan nado vragen wat voor ontspanningsoefeningen je nog meer hebt gedaan, kan ik die ook proberen....

Splinter

Re: Super gespannen en overgevoelig onder het zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:10

Ik ben het met nado eens, grondoefeningen van bv Parelli kunnen de vertrouwensband vergroten waardoor ze zich eerder zullen ontspannen onder het zadel!

Als ze voor de wagen loopt gaat het wel goed, hieruit zou je kunnen opmaken dat ze bang is voor druk op der rug, dit kan een heel stuk met grondwerk worden opgelost!