Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jornajulia schreef:dat stukje komt vast uit de ORUN cursus of niet dan
ik heb het van lusitana gejat

Kylan schreef:Aan de teugel is een beetje een vaag begrip, ik praat liever over nagefelijkheid en verzameling. Nagefelijkheid is het hand volgen en het ontspannen in kaak, nek, hals, rug, en achterhand. Een nagefelijk paard kan je hoger en lager instellen.
Verzameling is de nagefelijkheid gecombineerd met rechtgerichtheid en onderbrengen van het achterbeen.
'Aan de teugel' zou ik zien als een lichte mate van verzameling. Het paard dus recht, in takt, nagefelijk en actief in het achterbeen.
In mijn ogen is het in stilstand alleen nagefelijk, omdat de achterhand niet onder kan treden.
Bij het voor- of achterwaarts gaan is een paard 'aan de teugel' als hij ontspannen, recht, in takt de hand volgt en het achterbeen netjes recht onder de massa zet.
Verzameld is weer een stapje verder, dan moet het paard de achterhand meer onderbrengen en de hals als hefboom wat meer oprichten.
Citaat:In mijn ogen is het in stilstand alleen nagefelijk, omdat de achterhand niet onder kan treden.
lotjj92 schreef:noemen jullie dit dan aan de teugel?
Nanak schreef:Kylan schreef:Aan de teugel is een beetje een vaag begrip, ik praat liever over nagefelijkheid en verzameling. Nagefelijkheid is het hand volgen en het ontspannen in kaak, nek, hals, rug, en achterhand. Een nagefelijk paard kan je hoger en lager instellen.
Verzameling is de nagefelijkheid gecombineerd met rechtgerichtheid en onderbrengen van het achterbeen.
'Aan de teugel' zou ik zien als een lichte mate van verzameling. Het paard dus recht, in takt, nagefelijk en actief in het achterbeen.
In mijn ogen is het in stilstand alleen nagefelijk, omdat de achterhand niet onder kan treden.
Bij het voor- of achterwaarts gaan is een paard 'aan de teugel' als hij ontspannen, recht, in takt de hand volgt en het achterbeen netjes recht onder de massa zet.
Verzameld is weer een stapje verder, dan moet het paard de achterhand meer onderbrengen en de hals als hefboom wat meer oprichten.
hier ben ik het mee eens