Ik weet niet hoe ik dit op moet lossen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyra_Tyra

Ik weet niet hoe ik dit op moet lossen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:24

Ik rijd sindskort op een nieuwe pony. Ze is 11 jaar oud. En echt superbraaf en lief.
Nou zijn er alleen een paar dingen waar ik tegenaan loop die ik zelf niet op kan lossen.
De pony is paardgefokt, dus vrij grof en 1.55 m.
Nou zit het probleem een beetje bij de draf en galop. Ze maakt namelijk erg kleine pasjes. Ik weet niet of hier iets aan te doen is? Het is namelijk niet zo'n mooi gezicht als je dr naar kijkt.
Ook heeft ze constant haar hoofd heel hoog. Als ik naar foto's kijk van Horses At Work hier op bokt zie ik dat ze zo mooi dat hoofd naar binnen houden zeg maar. Word dat miss bedoeld met aan de teugel lopen?
Bij de vorige eigenaar is ze altijd met elastiek gereden. Ik heb hier helemaal geen ervaring mee eigenlijk. Nou zeggen sommige mensen op de ponyclub dat ik miss even met een slof moet rijden, zodat ze weet wat ze moet zeg maar....Maar ik hoor altijd van die nare verhalen over slofteugels...
Op de ponyclub zie ik nooit ponys die zo met het hoofd in de lucht lopen..Soms heb ik ook het idee dat ze misschien nooit aan de teugel heeft gelopen en dat ze het niet kent...Kun je het een pony aanleren? En hoe dan? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Want nu ziet het er eerlijk gezegt niet uit...die kleine korte pasjes en dat hoofd in de lucht...en ik weet niet wat ik eraan kan doen.
Groetjes..

vamp

Re: Ik weet niet hoe ik dit op moet lossen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:44

Dit is niet iets wat je een paard zomaar aanleert.
een paard komt aan de teugel als hij goed van achter naar voor gereden wordt. op de juiste manier! zoals je het beschrijft zou het kunnen dat je paard last van zijn rug heeft. ligt het zadel wel goed?

grijp niet naar hulpteugels, los dit rijtechnisch op! dus neem goed les. is je houding verder wel goed?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:54

Zoek een goede instructeur

Denk eigenlijk dat je paardje nogal naar de kl*te is gereden door de vorige eigenaar.. De vraag is of je het nog op kunt lossen. En daar moet je samen met je instructeur achter zien te komen

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:55

veraA schreef:
Zoek een goede instructeur

Denk eigenlijk dat je paardje nogal naar de kl*te is gereden door de vorige eigenaar.. De vraag is of je het nog op kunt lossen. En daar moet je samen met je instructeur achter zien te komen

Denk een beetje hetzelfde

Je paard lijkt me iig ergens last van hebben, is het je eigen paard of heb je kans om de rug, het zadel en het gebit na te laten kijken?
Al lijkt rug en zadel het belangrijkste als ik het zo lees.

Haal er iemand bij met heel veel verstand van paarden (niet iemand van een manege die zegt even de slof er om te gooien, heeft totaal geen nut) en ga daar bij lessen.
Nageefelijkheid komt vanzelf als je paard ontspannen en voorwaarts loopt, recht, soepel en los gereden wordt.
Jouw paard spant alles aan, jouw taak is om er achter te komen waarom en dan kan je een oplossing gaan bedenken, samen met een ervaren iemand.

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:01

nou de hoefsmit was vrijdag bij ons op de manege om onze paarden tedoen en die zij van, hooe korte de hoeven zijn gaan ze kleinere pasjes nemen oftuwel (dribbelen), maar hij zij ok van heb je mooie groote en lange voeten dan gaat het paard ruimer loppen mis een hind bel marcel van de meide maar eens groetjes tamara

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:57

Met dat hoofd in de lucht is dus een probleem wat je instructeur op mag gaan lossen, maar dat dribbelen kan je zelf ook wel een beetje oplossen.

Leg eens balkjes neer, en probeer je pony er zo regel- en takt-matig mogelijk overheen te laten lopen. Leg ze elke keer iets ruimer dan de vorige keer dat je balkjes liep, zo moet ze telkens ruimere passen nemen