handen stil houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:57

mijn probleem hier mee wordt steeds groter en ik baal er flink van, want het bevorderd de ontspanning niet echt.

ik had altijd een mooie stille hand, maar sinds ik een eigen paard heb (ongeveer 4 jaar) is het slechter geworden, vooral omdat hij altijd heel erg stug was in zijn mond/hals, de laatste jaren is het wel verbeterd maar hij is nog steeds erg onrustig in zijn hoofd. gewoon weg omdat hij zoveel beweegt met zijn hoofd ben ik veel te veel met mijn handen gaan frotten om dit te repareren. ik moet zeggen dat ik me er dood aan erger, want het komt niet erg ten goede van het rijden. loopt hij een keer fijn ontspannen zit ik met mijn handen te hem tegen te werken.
als hij rustiger is zijn mijn handen wel stiller.

ik probeer me er erg op te concentreren en soms gaat het al beter, maar weten jullie dingen die ik zou kunnen proberen?

JuuLePuuL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:01

Zweepje horizontaal vasthouden samen met de teugels, misschien een goede tip. Ziet er misschien vreemd uit maar het werkt wel!

Tes82

Re: handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:04

Bij mij helpt het als iemand mij er elke keer op wijst, als ik weer teveel met mijn handen wil oplossen. Het gaat nu al een stuk beter en ik blijf er gewoon elke keer op letten als ik voor mezelf rij.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:27

hm ja misschien van dat zweepje eens proberen.
heb het wel met zo'n bokriempje geprobeerd maar dat was nogal iritant daar kan ik nie mee rijden

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:28

ik deed (doe) het ook en als ik merk dat ik onrustig word, zet ik mijn handen breed. Ik hou dus wel contact, maar doordat ik ze breed zet, kan ik minder makkelijk 'melken'.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:29

ja maar ja breed zetten is ook niet echt goed, ook een slecht aanwensel.

JuuLePuuL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:30

Als je het bokriempje vasthoudt dan zet je je handen als het ware 'vast' en kun je minder meegaan/ toestaan met je hand.

Probeer het maar eens met je zweepje!

En anders aan je instructrice vragen of ze hier erg op wil hameren, of priveles nemen!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:30

ik ga dit topic even volgen, heb ook vaak op sommige paarden, dat ik als ik draaf dan ga sta zitten, dat mijn handen mee gaan

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:37

Ikh eb het ook heel erg gedaan, dat kon ik op een gegeven moment erg goed zien aan het hoofd van mijn pony, die is namelijk heel gevoelig in de mond, en bij 1 beweging metm ijn hand heeft ze al gauw het hoofd opzij bij wijze van spreken, ik heb er een tijd heel erg op gelet, en zolang je dat doet, leer je het vanzelf af dat heeft bij mij geholpen!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:51

ik had et een beetje.. maar bij mijn paard as het zo als ik mijn hand bewoog liep die gelijk met et hoofd in de lucht dus afgeleerd

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 10:10

het is gewoon erg moeilijk, gewoon weg omdat het niet even een knopje is wat je omzet. het is meer echt een gewoonte geworden een slechte jammer genoeg.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:21

plukje manen bij de teugels vast houden. Stuurt een beetje moeilijk maar helpt wel. Moest ik doen toen ik voor het eerst m'n jonge paardje reed. Ze gooit echt hoog op dus was voor mij wel moeilijk om m'n handen goed stil te houden.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:42

Je moet heletijd er aan denken....handen, handen, handen!!!!!
En indd gaan oefenen met een zweepje ertussen dat werkt echt!
Ik had het bij mn pony ook heel erg, bij mn nieuwe paard word gaat het goed omdat ik vanaf het begin heel erg veel bij na heb gedacht!

Successssssss

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:06

Dat met dat zwpje lijkt me alles behalve practish, maar wie weet helpt het. Ik heb er niet echt vertrouwen in, maar spreek dus niet it ervaring.

Even zelfdiscipline opbouwen en proberen jezelf er continu aan te herinneren (instructice die je erop wijst of iemand anders van stal kan ook nog wel eens daarbij helpen). Verder als je paard misschien net weer besluit om onrustig te worden met het hoofd goed voorwaarts aan het been rijden. Zo los je het gefruts rijtechnisch beter op ipv door zelf te gaan frunniken met je vingers (ik wet het, zo verschrikkelijk verleidelijk, maar toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:41

Als je je handen in de juiste houding hebt en je teugels op maat hebt, stel je je voor dat je handen 2 dikke brandslangen zijn die een rechte lijn voor zich uit moeten spuiten, dan rij je met je handen van je af en niet naar je toe en dan moet je je handen focussen op dat ene punt dat je moet raken, dus dan houd je ze ook stil. Doordat je fixeert op een punt voor je trek je niet naar je toe, maar duw je juist van je af.