hoe pony meer aan het werk zetten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

hoe pony meer aan het werk zetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 16:31

ik heb altijd als ik rij op m'n vzp dat ze maar heel weinig zweet.. opzich is dat niet erg.. maar dan heb ik zo'n idee van ik heb te weinig gedaan, met haar..
vorige week mocht ik een paardje voor iemand rijden ging opzich wel goed.. maar was nooit bezweet.. dus zaterdag mee in de les gereden.. wop alle energie van die week eruit.. ( de grond dus gzien ) ik dacht meteen dit is mijn fout want ik heb haar niet goed aan het werk gezet zodat ze een beetje de energie kwijt kon.. weet iemand hoe ik een pony meer aan het werk kan zetten?
alvast bedankt..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:42

Heeft die pony niet gewoon een goede conditie? Zweet is geen garantie voor hard werken.
Maar in de bak lekker aan het werk: Veel overgangen en figuren en een paar keer in de week springen. (3/4 - 1 uur) Of een flinke buitenrit, en dan niet te veel sloffen maar ook actief (van een uur of 2 - 3) Dat is lekker werken.

monsera

Re: hoe pony meer aan het werk zetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:03

Ik weet niet hoe jij normaal je paard traint dus moeilijk iets van te zeggen.Je paard hoeft niet altijd te zweten dat is een fabeltje.Je paard kan ook een goede conditie hebben zoals Qimm al zegt.

Ik vind het heel belangrijk om je paard los te rijden en dat kun je doen door heel veel overgangen en schijnovergangen te rijden en veel figuren te rijden en op die figuren ook overgangen blijven rijden.Blijf niet te lang op de hoefslag rijden.

Dat paard waar je over zegt hop alle energie van die week eruit had die een week stil gestaan ofzo?Dan is het logisch dat je er af viel een paard wat een week stil heeft gestaan kun je niet bezig houden die zit te vol energie.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:53

@Qimm: mijn vzp heeft een hele goeie conditie ja.. die doet mee aan endurace en start van het zomer in klasse 2 springen kan niet zo vaak want in de binnenbak kan het niet.. en buiten is de laatste tijd vaak te nat of bevroren en alleen echte buitenritten mogen wij nog niet.. hebben we wel x gedaan maar dat ging niet zo geod
@monsera: ik heb de hele week iedere dag op haar gereden gwoon 3 kwartier tot uurtje..
ik denk dat ik haar dan gewoon niet genoeg aan het werk heb gezet.. daarom wou ik even vragen wat ik dan het beste kan doen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:56

Wat noem jij dan aan het werk zetten?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:03

gewoon dat ze een beetje de energie in het werk kwijt kunnen.. en dan niet bedoelt van: veel sjeesen en veel galoperen zodat ze dan de energie kwijt kunnen, maar gewoon rijden maar dat ze gewoon meer doen zodat ze daar de energie in kwijt kunnen..

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:07

Ik denk niet dat je kan zeggen dat als je paard niet zweet dat je hem niet goed aan het werk hebt gezet. Als je zelf het gevoel hebt dat je lekker gewerkt hebt, hoeft hij niet per se te zweten. Het ene paard zweet ook veel sneller dan het andere

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:07

Paard zweet sowieso in de winter altijd minder, en mijn haf zweet al bij een galopje, terwijl de tink bij 10 galoppers nog geen spatje heeft, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Aan het werk zitten is wel altijd lekker natuurlijk: veel overgangen, figuren rijden, vooral een goed gereden overgang is voor een paard lekker werken en worden ze ook makkelijker van vind ik zelf altijd.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:00

de ene paard zweet meer dan de andere..