zonder laarzen wiebelbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

zonder laarzen wiebelbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:32

Ik moest vandaag noodgedwongen met alleen schoenen rijden en ik had echt moeite om in draf mijn onderbenen netjes stil te houden. Mijn enkels voelden vooral heel wiebelig. Heeft iemand tips hoe ik dit zou kunnen verbeteren?
Zonder beugels rijden heeft geen zin want het probleem doet zich alleen voor als ik met beugels rij. Misschien zijn er oefeningen die ik kan doen?

TessavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:39

Dit gevoel heb ik ook als ik zonder laarzen rijd. Omdat ik dat niet had toen ik altijd met chaps reed, denk ik dat het vooral het gevoel is, en voor het oog niet echt te zien. Maar het gevoel is niet fijn idd, daarom rij ik gewoon altijd met laarzen. Ben wel benieuwd naar mensen met tips!

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:55

Dat is wel waar. Als ik het vraag zeggen mensen dat het best meevalt maar voor mijn gevoel dansen mijn enkels de samba!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:36

Ik heb het idd ook altijd, echt het idee dat ik ook niet kan blijven zitten dan haha! Ik rij dus altijd maar met laarzen of sons doe ik er dan chaps om heen, dat scheelt ook wel al.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:39

ik heb dat ook . eerst reedik altijd alleen met schoenen en vond chaps overbodig. nu ik eenmaal chaps heb geprobeerd wil ik niet meer zonder, dan heb ik ineens het idee dat ik niet stevig zit en ben ik buiten banger om eraf te vallen. het is ook meer het gevoel maar met chaps glijden je benen gewoon niet zo langs het zadel en blijven dus beter op een plek liggen.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:24

haha laat de tips maar komen ik heb het ook

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:45

Misschien een rare reactie..Maar laarzen of chaps horen toch niet voor niets bij een amazone of ruiter?! Warom zou je perse zonder de steun daarvan wille rijden als je erkt dat dit probleem er niet is als je wel van je laarzen of chaps gebruik maakt?!?

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:59

Omdat ik voor een goede houding niet afhankelijk wil zijn van hulpmiddelen.

Ik wil altijd netjes op een paard kunnen zitten. Niet alleen als ik die en die broek aan heb met die en die laarzen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:03

Om die reden rijd ik altijd met laarzen als ik serieus ga rijden. Is bovendien nog veiliger ook, bij ons heeft iemand zijn scheenbeen gebroken doordat hij getrapt werd door een paard. Ik was 's morgens door datzelfde paard ook behoorlijk hard getrapt, maar ik had wel mijn laarzen aan (hij alleen chaps) en bij mij is het gebleven bij alleen een enorme blauwe plek en een tijdlang een gevoelig scheenbeen (overigens is het paard na deze dag door de manege-eigenaar van de hand gedaan, te gevaarlijk om te houden met die losse achterbenen, beide keren kwam het betreffende paard nl een halve bak achteruit in galop om te gaan slaan, dus gewoon 'afstand houden' hielp niet).
Als ik zonder laarzen rijd (sporadisch, met name buiten, als ik niet zo serieus rijd) heb ik wel altijd mijn leren chaps aan, die vangen allicht nog meer op dan alleen een rijbroek en een sok...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:09

Dan wissel je die laarzen toch af met de steun van chaps?! En de ene f de andere paardrijbroek heeft toch ook extra zijvlakken bij de knieën.. Ik hoef tenminste niet van mijzelf te gaan rijden in rijkleding waar ik me niet prettig bij voel rijden/zitten etc. omdat ik perse vind dat ik dan ook moet kunnen rijden..

Maar ieder zijn eigen ding..

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:38

Ik denk niet dat laarzen een echt 'hulpmiddel' zijn, maar eerder een onderdeel vd noodzakelijke uitrusting van de ruiter. Natuurlijk is het ook een beetje een hulpmiddel, omdat het je been verstevigd en dus minder laat wiebelen tijdens de draf. Om je been (als je dan eens zonder laarzen rijdt) stil te houden, moet je eerst aan een goede houding werken. Hoofd, schouders, enkels in rechte lijn, bekken naar voor, borst naar voor, ontspannen zitten, en goed rechtop blijven. Je knieën zo ontspannen mogelijk houden, maar ietsje meer aandrukken, zodanig dat je je onderbenen, zo ontspannen mogelijk, netjes onder je kan houden, en zonder het al te vele wiebelen. Het vraagt veel oefening, en een goede houding. Daarom dat men dus rijlaarzen of chaps aanheeft, en geen gewone schoenen, die ook geen bescherming om het been geven