gallop passen te groot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goldwing

gallop passen te groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:09

Op mijn protocol stond dit weekend gallop passen te groot en meer voorwaarts rijden
Nou vraag ik me af wat er mee bedoeld word en wat ik dan fout doe
Het was in de klasse L1
Hoe moet ik dat oplossen
Ik heb al veel gelezen en gehoord van jury's maar weet echt niet wat gallop passen te groot is heb het nog nooit gehoord
Hebben jullie er wel iets van gehoord en wat is er dan mis

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:23

wanneer je de achterhand van je paard er beter onderrijd, is het makkelijker voor je paard wat verzamelder te gaan lopen, oefen de galop op een volte en maak veel overgangen. Wissel in de galop ook met middengalop en wat verzamelde galop succes

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:26

maar dat was nu juist het punt als ze uit elkaar loopt zit ze voor geen meter, en als ze er achter goed onder loopt zit ze heerlijk, het was ook niet dat ze te hard ging en ze reageerde meteen goed met de midden gallop en kwam ook weer goed terug

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:39

meer verzamelen, dan maakt je paard meer sprong en valt ze niet zo veel uit elkaar. Ik denk dat de jury dat bedoelt.

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:49

Ik moet haar wel verzameld laten lopen want anders kan ik niet zitten in de gallop
Als die uit elkaar was dan heb ik op het verkeerde paard gezeten want hij gallopeerde gewoon verzameld anders had ik haar nooit de volte op gekregen of wat ook dan had ik het gevoel dat ik er steeds afknal als ze uit elkaar gelopen had
Nou ja ik zal van de week in de les eens proberen om net zo te galloperen en eens kijken wat mijn instructeur er van zegt want dat ze goed gallopeerde en verzamelt kon ik wel voelen eens kijken welke passen ze dan te lang maakt

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:33

Mijn eerste gedacht was ook meer verzamelen maar omdat je zegt dat hij/zij verzameld was is die mogelijkheid uitgesloten (denk ik, ik vertrouw op eerlijkheid van de TS)
Als je een groot paard hebt kan het zijn dat de jury het niet gewoon was (zo een groot paard in de ring) maar het makkelijkste was eigenlijk geweest als je aan de jury uitleg had gevraagd.

monsera

Re: gallop passen te groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:00

Mss nog iets meer verzamelen.Veel schijnovergangen gaan rijden in de galop en proberen om haar zo lang mogelijk netjes te laten lopen.Begin daarom met een paar pasje je paard terug te laten komen en een paar pasjes iets te laten veruimen.Je paard zal sterker worden hierdoor en meer zijn achterbenen onder de massa gaan plaatsen.Bij jouw paard dus nog meer als normaal.Het kan ook een goede/leuke oefening zijn om balkjes te gaan galoperen.Je kunt er meerder achter elkaar leggen met ongeveer 2.5 meter ertussen of je kunt 1 balk op de binnen hoefslag leggen en 19 meter verder nog een balk op de binnen hoefslag leggen en dan tellen hoeveel passen er tussen gereden worden en als je dit weet en het gaat mooi rustig kun je eens proberen om er 1 pasje meer of 1 pasje minder tussen kunt rijden.Ik galopeer zelf ook veel op de binnenhoefslag worden ze ook veel handiger van.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:24

Ik denk dat de jury inderdaad bedoelde om je paard wat meer bij elkaar te rijden (als ze dat nu maar op je protocol had gezet ipv passen te groot). Waar ze wellicht op doelde is dat je bij de middengalop dan te weinig verruiming kan laten zien. Als de passen al te groot zijn en ze moeten in de middengalop nog groter...dan kan dat wel eens moeilijk worden. Oefen inderdaad met overgangen rijden, paar passen vooruit en weer terug, weer vooruit en weer terug. Elke keer dat je terug rijdt, probeer dan ook weer ietsje meer terug te rijden. Doe dit nu niet gelijk morgen of zo, het steeds verder terugrijden. Je paard moet eerst lekker reageren voor je been met ontspanning. Vandaar uit kun je aan het verder terugrijden werken.

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:32

middengallop kwam er ook goed uit overgang terug was ook heel duidelijk en goed . Heb heel het protocol nog eens nagelezen en vergeleken met de video
Er klopt niets van had commentaar bij iets wat goed ging en een goed punt bij iets wat volgens mij totaal de mist in ging
Is dus echt een wedstrijd geweest die ik maar als ervaring voor het paard beschouw want die is nog niet vaak op wedstrijd geweest en kan de ervaring goed gebruiken