Rijtechnisch oplossen of toch eerst fysio????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Rijtechnisch oplossen of toch eerst fysio????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:30

Sinds ik op een nieuwe manege sta is mijn paardje eens flink onder de loep genomen door de eigenaresse van de manege.

Ik heb rijtechnisch gezien al vanaf het begin problemen om haar ontspannen en nageeflijk te rijden. Ik heb hierin ook verkeerd les gekregen en heb geleerd haar onder grote druk te rijden. Met als gevolg dat ze nu constant zich vastzet wanneer er ook maar iets gebeurd in haar mond. Wat ik een logische reactie vind...

Mijn lesgeeftser / eigenaresse heeft de rug gevoeld van mijn paardje en heeft er zelf even op gereden. Zij zegt te merken dat mijn paard flink vast zit in de rug. En dat het zadel niet optimaal ligt: te weinig ruimte bij de schoft en neigt tot kiepen. Dit is simpel op te lossen door er een goede zadelmaker bij te halen natuurlijk.

Verder gaat ze ons helpen rijtechnisch gezien een totaal nieuwe weg in te slaan. Ze verwacht dat we hierin een heel eind gaan komen. Maar dat het misschien toch handig is als er op den duur een fysio bijkomt die de boel wat losser kan maken.

Nou is mijn vraag eigenlijk: Is het niet fijner voor het paard als er eerst een fysio komt die haar rug kan verlichten???

Of misschien toch een idee om eerst rijtechnisch onder goede begeleiding aan de slag te gaan???

Ik zou graag horen hoe jullie hierover denken!

Greetz mariek

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:34

Hmm... Ik zelf zou eerst de fisio d'r bij halen en daarna onder begeleiding aan de slag te gaan;)
Succes dermee

Anoniem

Re: Rijtechnisch oplossen of toch eerst fysio????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:39

Ik zou ook eerst de fysio laten komen,lijkt mij voor je paardje prettiger.En weet je gelijk veel beter wat er aan de hand is.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:42

Ik zou een osteopaat laten komen en daarna het zadel aan laten passen en dan rijtechnisch aan de slag gaan. Zeg maar: een nieuwe start maken. Heb ik ook gedaan en het gaat super nu!

*Hee, ik zie dat je uit Arnhem komt, dan weet ik een superosteopaat voor je! Ik pb je even!

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:46

Oke super! Thanx

Hans__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:02

Zowiezo denk ik dat de beste start met je paard is te zorgen dat hij zich weer gaat ontspannen. Mogelijk ziet je paard het rijden nu als een dwangmatig iets jegens de hoge druk eerder.

Fiks eerst je zadel en de fysio, bouw het daarna weer rustig op

Succes!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 10:23

Hans__ schreef:
Zowiezo denk ik dat de beste start met je paard is te zorgen dat hij zich weer gaat ontspannen. Mogelijk ziet je paard het rijden nu als een dwangmatig iets jegens de hoge druk eerder.

Succes!

Ja wij vinden het nu allebei erg moeilijk om te ontspannen. Als ik de teugel ook maar iets aanneem reageert mijn paard door zich vast te zetten aan de voorkant.

Maar omdat mijn nieuwe instructrice zoiets had van als laatste optie de fysio erbij, vroeg ik het me zo eens af.

Want vind het echt erg voor mijn paard als ze dus daadwerkelijk veel pijn heeft!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:28

Ik zou eerst fysio en dan onder begeleiding gaan rijden

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:34

KiWiKo schreef:
Ik zou eerst fysio en dan onder begeleiding gaan rijden

he je haalt me nu woorden uit mijn mond

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:46

als je paard pijn heft omdat zijn spieren of rug verkrampt zijn kun je rijtechnise nog zo goed bezig zijn maar een goed resultaat krijg je niet, eerst de oorzaak van pijn wegnemen , dus een fisiotherapeut laten kijken en je zadel goed pas laten maken, is dat oke ga dan onder begeleiding lekker weer met je paard aan het werk.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:24

Osteopaat en zadelmaker tegelijkerteid laten komen en daarna onder begeleiding gaan rijden. Veel succes.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:40

Als je een beetje kunt longeren is dat misschien ook een idee? Kun je je paard ook heel fijn mee loswerken. En ja idd zadelmaker en evt fysio bellen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:38

Zeeeer herkenbaar verhaal!! Ik ben met mijn paard 2 jaar rijtechnisch bezig geweest om de problemen van het 1e jaar (ook verkeerde les en scheef zadel) op te lossen. Uiteindelijk in oktober naar Rodinde Hoogenraat geweest (Dierenarts/Ostheopaat) en hij bleek dus scheef in zijn bekken en muurvast in zijn rug en bekken hierdoor. Bij Sydney heeft zij echt superwerk verricht (bekken rechtgezet en rug weer recht en los) en nu ben ik weer bezig rustig op te bouwen. Zij heeft ook accupunctuur gedaan om de spieren te laten ontspannen. Persoonlijk vind ik een ostheopaat beter dan een fysio, maar dat is mijn ervaring uit het verleden.
Zadel zou ik ook na laten kijken idd!

Succes!!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:59

Eerst je zadel goed aan laten passen. Ik denk dat dat al een heel groot verschil gaat maken. Een te krap en kiepend zadel doet gewoon zeer, helemaal met gewicht van de ruiter en dan ook nog eens je spieren moeten bollen.
Mocht dat niet afdoende zijn, dan nog eens bepalen waar je winst uit kunt halen. Veel dingen zijn rijtechnisch te verbeteren/ op te lossen. Een fysio heeft niet zoveel zin als het na 1 maal rijden weer vast zit doordat er rijtechnisch nog te veel hiaten zitten.

Hans__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:51

Mariek1983 schreef:
Hans__ schreef:

Succes!

Ja wij vinden het nu allebei erg moeilijk om te ontspannen. Als ik de teugel ook maar iets aanneem reageert mijn paard door zich vast te zetten aan de voorkant.

Maar omdat mijn nieuwe instructrice zoiets had van als laatste optie de fysio erbij, vroeg ik het me zo eens af.

Want vind het echt erg voor mijn paard als ze dus daadwerkelijk veel pijn heeft!

Ja logisch, niemand voelt zich fijn bij de gedachte dat zijn/haar paard misschien pijn heeft. Komt allemaal wel goed

bruine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:07

Citaat:

en als je nu eens begint met de teugel eens helemaal los te laten en niets te vragen? op deze manier weer het vetrouwen zien te krijgen door haar zelf contact te laten zoeken en pas langzaam weer oppakken zonder druk maar op je zit en been het paard aan het werk zetten. het is geen 1,2,3, oplossing maar waarschijnlijk wel voor lange duur.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:46

Ja dat zijn we nu ook aan het doen idd

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:05

Als je goed kan longeren, dan kun je met longeren bijna elk lichaamdeel met longeren bereiken. Het paard gymnastiseert dan zichzelf, het paard is zijn eigen fysiotherapeut. Je moet wel kunnen zien wat er bij het paard mis is als je longeert en waaraan gewerkt moet worden en hoe je dat doet. Als je dat niet beheerst, is dat geen ramp, maar dan zou iemand je daarbij kunnen helpen. Je ziet dan hoe je paard gaat en reageert op oefeningen. Dat levert voor jou als ruiter voordelen op, omdat je dat inzicht in je paard bij het rijden kan gebruiken. Dat gaat bijna verzelf, je hoeft er geen boeken voor uit je hoofd te leren. Het gaat om ervaring opbouwen. Je leert dan ook beter voelen omdat je eea gezien hebt. Je kan met een aantal simpele handelingen vaststellen waar de problemen zitten, dat kan door een meer ervaren ruiter zo worden vastgesteld. Ook op stal is dit eenvoudig vast te stellen. Je moet wel dat inzicht en die ervaring hebben. Er zijn problemen die je beter door een fysio of chiro kan laten oplossen (dat is afhankelijk van de reactie van het paard, dus het probleem wat moet worden opgelost). In dat geval kun je beter eerst de therapeut laten komen en daarna onder begeleiding van een goede instructrice/instructeur gaan rijden. Wat een therapeut weer "in orde" maakt, kan door verkeerd rijden snel om zeep worden gebracht.