Beetje beschamend, toch vragen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Beetje beschamend, toch vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:38

Ik rij al een aardig tijdje op een vlotte arabier...
Nu is het zo, dat ik al 7 jaar - jammer genoeg- nog steeds in de B rijd (omdat ik op mijn manege niet in de L les kon, wegens omstandigheden).
Nu is het zo dat die arabier tekles schouder binnenwaards enzo gaat lopen, terwijl ik dat niet wil, omdat ik mijn been bijv. ergens anders leg. Het paard is dus verder als ik..
Ik heb vandaag me eerste priveles gehad.. maar toen hebben we dat niet behandeld..
Hebben jullie tips?

Alvast bedankt

Sily

Re: Beetje beschamend, toch vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:45

Tsja, als jij dat niet wil, niet je been daar neerleggen lijkt mij?

Voordeel van een paard wat verder is is dat jij van hem kan leren, toen mijn eerste paard nog B was mocht ik weleens op hogere paarden rijden, erg leerzaam al raakte ik afentoe ook weleens een verkeerde knop

Dus waar wil je tips over?
Als het is dat hij dus dingen doet die jij neit zo bedoeld moet je je hulpen veranderen, kijk waar hij op reageerd, speel maar een beetje en onthou gewoon hoe je hem normaal rechtuit laat gaan, de kant die jij op wil en op de manier die jij wilt, hij reageerd op jou, dus moet je ook je eigen dingen veranderen/aanpassen (tenzij hij "verkeerde" knopjes heeft maar dan zou ik het gaan oplossen in je privelessen)

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:18

Tsjah, eigenlijk moet je dan je been niet neerleggen he. Als hij dan toch schouderbinnenwaarts doet, terwijl je het niet wil. Kun je of belonen en de schouderbinnenwaarts voortzetten, of belonen, heel snel je been normaal leggen en doorrijden. Iig niet je pony afstraffen, want hij doet het dus eigenlijk heel goed

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:20

Hij word ook zeker niet afgestraft =P.. 't is alleen zo moeilijk..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:23

Marije112 schreef:
Hij word ook zeker niet afgestraft =P.. 't is alleen zo moeilijk..

Ja dat klopt.
Misschien een keer een zitlesje nemen ? En gewoon zorgen dat er iemand met je mee is die je er keer op keer op wijst dat je been verkeerd ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:25

Loopt hij echt schouderbinnenwaarts of plakt hij gewoon tegen je been,en loopt hij scheef.
Is het je eigen paard?

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:31

Loopt echt schouder binnenwaarts... 't is half mijn eigen paard 'k heb haar samen met een ander

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:46

gewoon blijven lessen je komt er vanzelf

arinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:50

gewoon vragen lijkt mij?

Hans__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 02:58

Dat is inderdaad lastig ja maar je kunt het ook op deze manier bekijken: Beter dat je paard met je meedenkt dan dat je er 1 onder je hebt die totaal niet op je reageerd.

Nee even serieus: Zo te horen is dit paard erg gevoelig op hulpen. Probeer als je aan het rijden bent om je paard goed tussen 2 teugels te houden en je benen zo stil mogelijk te leggen. Wat de oorzaak zou kunnen zijn van jullie "misunderstanding" is dat je misschien zonder dat je het doorhebt met de bewegingen van je paard meegaat en hem teveel aanraakt met je benen.

Stabiel zitten dus. Dat is de enige oplossing die ik kan bedenken
Oja.. beloon hem als hij netjes recht blijft.

Succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:31

Zitles nemen en samen met je huidige instructeur op gaan lossen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:04

Ik zou de eerst volgende keer als je weer les hebt hier direct over beginnen en kijken wat je instructrice er van zegt die kan toch beter zien wat je precies doet op het moment dat je pony schouderbinnenwaarts gaat lopen.Is het in de les die je nu hebt gereden dan niet voorgekomen?

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:07

Jawel, maar toen herstelde ze wel weer snel..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:29

Ik ben bang dat als je paard dat doet zonder dat jij het vraagt, dit niet valt onder ' sb' maar onder ' niet recht' ....
Je instructeur (evt. een andere?) kan je hier (heel) veel meer over vertellen.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:42

Rechte lijnen kun je pas goed rijden als je gebogen lijnen en voltes goed kan rijden. Een paard hoort te doen wat de ruiter vraagt. Een paard doet ook wel eens iets omdat hij "denkt" dat dat door de ruiter wordt gevraagd. M.a.w. als je hulpen niet duidelijk zijn, gaat het fout in de communicatie. Ga wat oefenen, alles wat je geleerd hebt en kijken hoe het paard reageert op je hulpen, als iets anders wordt uitgevoerd dan je verwacht of denkt te vragen onthoudt dat dan en neem dat met je instructrice/instructeur door. Voor een goede instructrice/instructeur is alleen het instappen al voldoende om te zien waar het goed en minder goed gaat. Die punten kunnen dan in je juiste volgorde en in het juiste verband worden geoefend.

Als er geen hulpen worden gegeven met buiging om een been, is de kans groot dat het paard scheef is. Niets aan de hand dus, maar het heeft niets te maken met dat wat je denkt dat het is (SB).

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:06

Gewoon duidelijk vragen aan je instructeur je te helpen met je probleem .Moet kunnen.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:58

't Is een arabiertje . Heb ook een (anglo) arabier, het hele fijne van die paardjes is dat ze en hard meedenken en heel hard hun best voor je willen doen, ze zijn daarbij ook nog erg gevoelig. Ideaal om correct te leren rijden.
Doet hij het ook bij die mede eigenaar of ben jij de enige die hem rijdt? Verder: zoals al gezegd kijken hoe hij op alles reageert, goed leren zitten (vb een heup iets mee naar voor kan al zijgangen geven bij die van mij, ietsje scheef zitten en gewicht ongelijk is al galop), samen onderzoeken wat kan en wat niet. Je zal zo echt leren rijden . Maar makkellijk is het niet altijd. Ga er van uit dat hij doet wat je vraagt, als je iets anders bedoelt heb je het niet juist gevraagd...
Check voor alle zekerheid eens aan de longe of zo of hij op beide kanten een beetje even soepel is en kijk hoe hij loopt onder een zachte en goed zittende ruiter.
Veel plezier op je leerweg met hem (of haar)!

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:41

Ik rijd zelf een pony die een paar jaar geleden Z2 gelopen heeft, en ik snap je probleem, ik had het in het begin ook.
Het heeft echt met je beenligging te maken.
Ik had zelf vaak te veel druk op rechts, wat dus 9 van de 10 keer resulteerde in een stuk travers.
In ieder geval niet je paardje erom gaan straffen, probeer erop te letten dat je op beide kanten evenveel druk hebt.
Maar vooral: Kaart je probleem eens aan bij je instructeur en ga er samen aan werken!
Succes!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:15

Ik rijd een paard dat ZZ-licht heeft gelopen, dus ik herken je probleem . Het voordeel is dat je meteen merkt als je je been verkeerd neerlegd, omdat je dan het verkeerde 'knopje' gebruikt en je paard dan reageert. Eigenlijk heel fijn dus want je merkt meteen aan je paard wat jij 'verkeerd' doet.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:56

denk gewoon dat je beetje meot gaan prutsen om je paard beter te leren kennen..

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:23

Het probleem gewoon aan je instuctie voorleggen!
Ik denk dat je het paard gewoon beet moet leren kennen. geen 1 paard is het zelfde

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 16:11

Ohkee:) Bedankt voor al jullie adviezen..
Haar mede-eigenaar rijd niet, die heb 't te druk met d'r kindjes..

Danku!

Groetjes!