erg onder werk uit proberen te komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

erg onder werk uit proberen te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:00

had een vraag: of iemand mischien mij een tip kan geven of mij kan helpen wat ik moet doen als mijn paard in verzet komt met het aan de teugel rijden en verder te trainen .maar nou vind mijn paard het gewoon moeilijk om de rug te laten ontspannen bijv dan gaat het een tijdje goed en dat merk je ook zelf met rijden,maar als het hem niet aanstaat of duurt het telang uit zich dat in verzet .en hij gooit het hoofd zo hoog mogelijk de lucht in en pakt het bit vast je krijgt hem dan wel weer makkelijk terug maar doet dit telkens weer opnieuw..als hij zoiets doet gooi ik meestal de teugels los is dit juist of niet..wie kan me helpen.. zodat hij dit vervelende gedrag afleert...moet er wel bijzeggen dat hij veel als springpaard is gebruikt en anders gereden is
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 21-01-06 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:04

Ik heb hetzelfde problmee, alleen mijn pony gaat om onder het werk uit te komen, zic heel sterk maken en heel hard lopen.

Dus ik blijf dit topic even volgen

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:05

Kijk uit dat je je paard niet te lang doorrijd als hij het moeilijk vind zijn rug te gebruiken. Als hij een kwartiertje braaf loopt gewoon lekker lange teugel geven en stappen. Een paard moet eerst de kracht krijgen om zo te blijven lopen en spieren opbouwen. Als dit goedgaat ga je gewoon elke keer wat langer door. Gooit hij zijn hoofd omhoog drijf hem dan naar voren met gewone aanleuning. Niet losgooien, maar ook niet er aan gaan trekken. Gewoon hand eraan en been tot hij weer zakt.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:11

Twinklebel schreef:
Kijk uit dat je je paard niet te lang doorrijd als hij het moeilijk vind zijn rug te gebruiken. Als hij een kwartiertje braaf loopt gewoon lekker lange teugel geven en stappen. Een paard moet eerst de kracht krijgen om zo te blijven lopen en spieren opbouwen. Als dit goedgaat ga je gewoon elke keer wat langer door. Gooit hij zijn hoofd omhoog drijf hem dan naar voren met gewone aanleuning. Niet losgooien, maar ook niet er aan gaan trekken. Gewoon hand eraan en been tot hij weer zakt.

ja maar op dat moment heb ik juist geen aanleuning meer als die het hoofd hoog gooit..

bijv: op de volte in de galop aan de teugel vind hij nog erg moeilijk,je merkt echt dat die voor springen veel zo gereden is hij loopt in de galop het lieft met hoofd hoog en galopeerd hoe springpaard dat doet..dus hij zal het inderdaad wel moelijk vinden om de spieren zo te moeten trainen ...zou longeren wat zijn om het los en soepelder te krijgen..

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:26

nog meer reacties welkom...

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:31

Ja, lastig te zeggen vanaf hier. Maar ik denk dat je pony nog niet genoeg juiste spieren heeft. Dit kan je oplossen door kleine stukjes aan de teugel te rijden. Zodra hij nageeft, direct je hand 1 mm naar voren steken, en ontspannen, en belonen met je stem. Als hij dan 5 minuten goed loopt, iets anders gaan doen, iig niet aan de teugel, behalve als hij het zelf aanbied natuurlijk

Ook kan je trainen aan de longeerlijn, maar dit wel onder goede begeleiding

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:35

veraA schreef:
Ja, lastig te zeggen vanaf hier. Maar ik denk dat je pony nog niet genoeg juiste spieren heeft. Dit kan je oplossen door kleine stukjes aan de teugel te rijden. Zodra hij nageeft, direct je hand 1 mm naar voren steken, en ontspannen, en belonen met je stem. Als hij dan 5 minuten goed loopt, iets anders gaan doen, iig niet aan de teugel, behalve als hij het zelf aanbied natuurlijk

Ook kan je trainen aan de longeerlijn, maar dit wel onder goede begeleiding

het is een paard

hoe kun je hem juist trainen aan de longe

Vonnie84

Re: erg onder werk uit proberen te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:40

Het zou ook een uiting van pijn kunnen zijn. Heb je zijn rug/zadel al eens na laten kijken?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:42

Vonnie84 schreef:
Het zou ook een uiting van pijn kunnen zijn. Heb je zijn rug/zadel/tanden al eens na laten kijken?

de tanden zijn pas gedaan dat kan zowiezo niet en het zadel is ook nagekeken past en ligt goed.weet wel dat hij moeite heeft met ontspannen van de rug...maar hij kan het wel het is gewoon verzet..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:43

In ieder geval met goede begeleiding erbij. Je instructeur kent jou en je pony, en weet waarschijnlijk van jullie probleem af. Als je geen instructeur hebt, gauw eentje zoeken
Maar goed. Longeren met een bijzetteugeltje is wel goed. Niet te strak in het begin. Het gaat er eerst gewoon om dat de bijzetteugel hem tegen houd om de hemel aan te staren. Als hij eenmaal doorheeft dat hij lekker zonder druk op z'n mond kan lopen als hij z'n hoofd naar beneden houd, ben je al een stuk verder. Daarna kan je hem langzaam maar zeker telkens een centimeter strakker zetten, en zo train je dus langzaam maar zeker de goede spieren. Het voordeel van een bijzetteugel is, dat hij alleen tegendruk geeft, als je paard dat ook doet. Zolang je paard gewoon normaal loopt, zonder iets raars te doen, blijft de bijzetteugel ook ontspannen. En jij moet dus zorgen dat jouw handen eigenlijk hetzelfde doen. Dus lekker ontspannen, en pas tegendruk geven als je paard iets anders gaat doen dan dat de bedoeling is.

Heel verhaal zo, maar denk dat een instructeur je dat irl beter kan uitleggen

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:46

[quote="veraA"]In ieder geval met goede begeleiding erbij. Je instructeur kent jou en je pony, en weet waarschijnlijk van jullie probleem af. Als je geen instructeur hebt, gauw eentje zoeken
Maar goed. Longeren met een bijzetteugeltje is wel goed. Niet te strak in het begin. Het gaat er eerst gewoon om dat de bijzetteugel hem tegen houd om de hemel aan te staren. Als hij eenmaal doorheeft dat hij lekker zonder druk op z'n mond kan lopen als hij z'n hoofd naar beneden houd, ben je al een stuk verder. Daarna kan je hem langzaam maar zeker telkens een centimeter strakker zetten, en zo train je dus langzaam maar zeker de goede spieren. Het voordeel van een bijzetteugel is, dat hij alleen tegendruk geeft, als je paard dat ook doet. Zolang je paard gewoon normaal loopt, zonder iets raars te doen, blijft de bijzetteugel ook ontspannen. En jij moet dus zorgen dat jouw handen eigenlijk hetzelfde doen. Dus lekker ontspannen, en pas tegendruk geven als je paard iets anders gaat doen dan dat de bedoeling is.

Heel verhaal zo, maar denk dat een instructeur je dat irl beter kan uitleggen [/quot

ik heb toevallig les sinds een week....maar ik longeer momenteel met touwtjes schijn t ook goed te werken..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:47

Emaartje schreef:
Vonnie84 schreef:
Het zou ook een uiting van pijn kunnen zijn. Heb je zijn rug/zadel/tanden al eens na laten kijken?

de tanden zijn pas gedaan dat kan zowiezo niet en het zadel is ook nagekeken past en ligt goed.weet wel dat hij moeite heeft met ontspannen van de rug...maar hij kan het wel het is gewoon verzet..

Ik had tanden al weggehaald omdat me dat bij nader inzien ook niet het probleemgeval leek.

Maar waarom denk jij dan dat je paard zich verzet??

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:49

@emaartje, ik gebruik een slofteugel.. maar dan met de werking van een bijzet. Zet hem namelijk vast aan het longeersingeltje, haal hem dan (langs de zijkant van het paard dus), dooor het bit, en dan terug naar het singeltje Knup m'n peerd dus niet met de kop tussen de voorbenen

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 01:00

veraA schreef:
@emaartje, ik gebruik een slofteugel.. maar dan met de werking van een bijzet. Zet hem namelijk vast aan het longeersingeltje, haal hem dan (langs de zijkant van het paard dus), dooor het bit, en dan terug naar het singeltje Knup m'n peerd dus niet met de kop tussen de voorbenen

ik heb het ook alleens met de slof gedaan werkt hetzelfde als de touwtjes...maar ik deed wel via de singel doort het bit

Hans__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:08

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien hele raar en tegenstrijdig maar ik heb dit jaren geleden bij een clinic geleerd en het is inderdaad helemaal waar:

Een paard verbruikt tijdens het rijden energie, hoe hoger de training, hoe meer energie verbruik. Dit raakt uiteraard naarmate je langer rijdt op. Stel dat jij intensief met je paard bezig bent qua dressuur en je paard begint op te raken en jij hebt dat niet door.. raad maar eens wat je paard gaat doen.. protesteren!

Ik heb het al zo vaak meegemaakt met mijn eigen paarden en dat protesteren is (uizonderingen daargelaten he) geen vorm van "niet willen" maar van "niet meer kunnen" en wat dan helpt is even een rondje aan de lange teugel en je paard dan weer rustig oppakken.

Bij mij heeft het altijd gewerkt.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:41

Vonnie84 schreef:
Het zou ook een uiting van pijn kunnen zijn. Heb je zijn rug/zadel al eens na laten kijken?

Vonnie84 schreef:

@ Hans, daarom vroeg ik die laatste zin ook aan haar. Ik hoopte dat ze zelf tot de conclusie zou komen dat het paard toch wel iets wil laten blijken aan haar.

Hans__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:56

Vonnie84 schreef:
Vonnie84 schreef:

Vonnie84 schreef:

@ Hans, daarom vroeg ik die laatste zin ook aan haar. Ik hoopte dat ze zelf tot de conclusie zou komen dat het paard toch wel iets wil laten blijken aan haar.

Ik denk niet dat je een antwoord had gekregen. Als ze dat antwoord namelijk had geweten had ze hier uiteraard geen topic geplaatst.

/ Hans

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:01

Onder goede begeleiding gaan rijden. Samen met instructie zulke prolemen op gaan lossen. Als je nl gaat prutsen (zeg niet dat jij dit doet) heb je de kans dat het alleen maar erger wordt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:08

Ik longeer zelf ook altijd met slof. Dit heb ik zo geleerd onder begeleiding van een fysio. De slofteugel gaat tussen de voorbenen door direct naar de singel. Bij mijn paard werkt dit super!

Wat zegt je instructrice ervan? Kan je haar niet een paar keer extra laten komen totdat het probleem opgelost is.
Vanaf de computer is het moeilijk om te helpen. Wij kunnen niet zien of dat je paard juist extra doorgepakt moet worden of juist zachter aangepakt moet worden. Longeren (mits juist) is goed en voor het rijden zou ik toch wat extra hulp inschakelen.

Misschien wil je instructrice wil even op je paard stappen, dan kan ze je daarna vast beter uitleggen wat wel en wat niet te doen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:22

Emaartje schreef:
maar als het hem niet aanstaat of duurt het telang uit zich dat in verzet

zodat hij dit vervelende gedrag afleert..

Zolang jij dit nog denk is jou oplossing nog niet gevonden.Paarden zijn niet vervelend maar wij als ruiter maken een fout en dan reageert ons paard daar op.Het kan zijn dat je paard het nog te moeilijk vind en jij nu nog te veel aan hem vraagt.Het kan zijn dat jij niet goed op je paard zit en onbewust je paard belemmert {als je paard stil staat voel dan eens welke kant je paard jouw op laat zitten.Welke zitbeen knobbel voel je dan recht/links of beide???}Kijk je voldoende mee in de wendingen en dan is de meest gemaakte fout dat je alleen je hoofd draait in de richtig waar je heen gaat maar je moet juist vanuit je heupen draaien.Houd je mss te veel vast aan de voorkant of zet je je hande vast steek je handen eens naar voren en kijk wat er gebeurt.

Dus zoals ook al meerdere keren eerder aan jouw gevraagd waarom denk je dat jouw paard zich verzet?

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 23:52

ik heb aankomende zaterdag weer les zal er gelijk over hebben met de instructice..maar het is inderdaad omdat hij het moeilijk vind zo getraind te worden.ze adviseren mij eerst de speiren in de rug lekker ontspannen te laten worden en te strekken met rijden of zowel aan de longe laag longeren heb vandaag gelongeerd en hij gebruikte de rug mooi.dus ga voorlopig eerst maar zo aan de gang..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:40

Goed van je.Even een stapje terug doen en de ontspanning weer opzoeken.Als dit fijn gaat kun je weer een stapje verder.Ben benieuwd wat ze met je les ervan zeggen mss kun je het nog even laten weten hier in je topic.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 00:05

ik houdt jullie op de hoogte wat de instructice ervan zegt..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:19

met springen moeten ze de spieren aanspannen en gelijk weer loslaten......Dressuur is aanspannen.....vasthouden.....loslaten....ik denk dat dat het probleem is de rugspieren en de zitspieren, moeten sterker worden d.m.v training! Er zijn springpaarden die dat niet kunnen, dus niet iedere springpaard is een dressuurpaard en niet iedere dressuurpaard een springpaard, is afhankelijk van bouw en bespiering!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 00:24

broadway schreef:
met springen moeten ze de spieren aanspannen en gelijk weer loslaten......Dressuur is aanspannen.....vasthouden.....loslaten....ik denk dat dat het probleem is de rugspieren en de zitspieren, moeten sterker worden d.m.v training! Er zijn springpaarden die dat niet kunnen, dus niet iedere springpaard is een dressuurpaard en niet iedere dressuurpaard een springpaard, is afhankelijk van bouw en bespiering!

dit is dus wel te trainen??